Gløgg is - opskrift
Fra : Mikkel J. Clausen

Dato : 19-12-05 14:32

Hejsa,
For et par år siden fik jeg en lækker Gløgg is på en restaurant i forb. m
firmajulefrokost.

Jeg ville gerne servere sådan en for mine gæster på lillejuleaften.

Men jeg kan ikke finde nogen opskrift, er der nogen der ligger inde med en?

Ismaskine haves...

Mvh
Mikkel

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-01-06 14:04

Den Mon, 19 Dec 2005 14:31:50 +0100, skrev Mikkel J. Clausen :

> For et par år siden fik jeg en lækker Gløgg is på en restaurant i forb. m
> firmajulefrokost.

Jeg ved godt det er sent nu, men så er du ihvertfald i god tid til næste
jul!

Jeg fandt en opskrift på Gløgg Sorbet, som nok ikke er det du søger, men
måske kan den bruges alligevel:

Til 2,5 liter sorbet bruges:

1 fl. rødvin
450 g sukker
4,5 dl vand
2 store appelsiner
4 små citroner
8 nelliker
1/2 tsk. kanel
1/4 tsk. muskat
1/4 dl portvin
4 æggehvider

Lav en sirup ved at lade sukker og vand simre i en pande i 15 minutter.
Afkøl i køleskab.

Skræl skallen af 1 appelsin og 2 citroner med en kartoffelskræller og
snit dem hårfint i strimler. Del evt. på langs. Pres saften af alle
citrusfrugterne. Opvarm vinen, krydderierne, juicerne og citrus
skallerne og lad det hele simre 5 minutter. Lad det afkøle. Når det er
afkølet tilsættes portvinen og sirup og det hele trækker i køleskabet
nogle timer, gerne natten over.

Hæld massen i en passende beholder og sæt den i fryseren. Rør jævnligt i
massen til den bliver grødet og tyk. Pisk nu æggehviderne næsten helt
stive, og vend dem forsigtigt i ismassen. Sæt sorbeten i fryseren og rør
i den med 1 times mellemrum indtil konsistensen er "sorbet".

Denne sorbet kan serveres direkte fra fryseren, fordi den indeholder
alkohol og derfor har en dejlig blød konsistens.

--
Kent Oldhøj