Skærme
Fijala 3554
Kalibrering af skærme?
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 19-12-05 13:45

Jeg har formastet mig til at købe en ny fotoprinter, en Canon Pixma IP 4200,
og lige pludselig har jeg problemer, jeg ikke vidste, at jeg havde før

Printet ligner selvf. ikke det på skærmen ... Ja, det vil sige, min Dell
2005 FPW og printeren er mest uenig om, hvordan skidtet skal se ud. Skærmen
på min bærbare Toshiba gengiver lidt mere henad printet.

Jeg bruger min bærbar som stationær maskine med Dell'en tilsluttet som
ekstra skærm.

Jeg skal altså ha kalibreret mine skærme, så de er nogenlunde enige med
resten af verden om farver og intensitet, så jeg kan printe ting ud, der
ligner det på skærmen og så jeg ikke blir skælt ud for at være en narrehat,
for de billeder jeg poster på nettet.

Hvordan gøres det lettest?

På forhånd tak!

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-12-05 20:45

Frodo Nifinger skrev:

> Jeg har formastet mig til at købe en ny fotoprinter, en Canon
> Pixma IP 4200, og lige pludselig har jeg problemer, jeg ikke
> vidste, at jeg havde før

Velkommen i klubben ;)

> [...]
> min Dell 2005 FPW og printeren er mest uenig om, hvordan skidtet
> skal se ud. Skærmen på min bærbare Toshiba gengiver lidt mere

Hvilke programmer, printer du ud fra?

> Jeg bruger min bærbar som stationær maskine med Dell'en
> tilsluttet som ekstra skærm.

Skærmen i den bærbare, ville jeg ikke vælge at bruge til farve-
kritisk arbejde, for den slags skærme er sjældent ret gode.
Det er min erfaring i hvert tilfælde, men det kan være at andre
er uenige.

Nu skriver du godt nok, at det er den der matcher det printede
bedst lige for øjeblikket, men det er sikkert kun et spørgsmål
om at få din Dell 2005 FPW kalibreret og profileret og så lære,
hvordan du skal stille program og printerdriver for at få det
bedste ud af situationen selvfølgelig.

> [...]
> printe ting ud, der ligner det på skærmen og så jeg ikke blir
> skælt ud for at være en narrehat, for de billeder jeg poster på

Med en GretagMacbeth EyeOne Display 2 (den bruger jeg selv
for tiden), en X-Rite OPTIX XR eller en Colorvision Spyder2.
De tre produkter er de mest populære til skærmkalibrering og
profilering lige pt. Optix XR får specielt meget ros rundt
omkring, men den er vist også lidt dyrere end de to andre.

PS. EyeOne Display 2 er ikke ret god til CRT-skærme, da dens
sugekopper er alt for svage, så hvis du har planer om også at
kalibrere og profilere CRT-skærme, så kan jeg ikke anbefale
det produkt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 20-12-05 00:46

Thomas G. Madsen wrote:

> Velkommen i klubben ;)

Joe tak, jeg havde håbet at kunne komme let omkring det, men sådan skal det
vist ikke være

> Hvilke programmer, printer du ud fra?

Foreløbigt har jeg kun lavet et par forsøg via windows billedudskrivning
Det er sikkert ikke optimalt. Hvad bør jeg bruge?
Photoshop CS? de medfølende programmer til printeren?

> [...]
> kritisk arbejde, for den slags skærme er sjældent ret gode.
> Det er min erfaring i hvert tilfælde, men det kan være at andre

Jeg er ikke uenig, Jeg var også meget glad for det lysstærke og
kontrastfyldte billede på Dell'en

> [...]
> sugekopper er alt for svage, så hvis du har planer om også at
> kalibrere og profilere CRT-skærme, så kan jeg ikke anbefale

Yak, 200 dollars for et stykke hardware, jeg ikke vidste, jeg skulle bruge

Jeg havde håbet, at der var nogle gråkiler/farvekort på nettet, der kunne
hjælpe mig på vej.
Jeg stiller trods alt ikke de vildeste krav, selv om det selvf. gerne må
være i orden.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 20-12-05 01:15

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> kunne hjælpe mig på vej.
> Jeg stiller trods alt ikke de vildeste krav, selv om det selvf. gerne

Google er jo min ven
http://www.computer-darkroom.com/ps8_colour/ps8_2.htm

Mon ikke det kan bruges i en snæver vending
Det må jeg forsøge i morgen

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Esben

Dato : 20-12-05 01:37

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Foreløbigt har jeg kun lavet et par forsøg via windows billedudskrivning
> Det er sikkert ikke optimalt. Hvad bør jeg bruge?

Jeg ved ikke hvordan Windows billedudkrivning fungerer, men jeg oplevede
ualmindeligt dårligt resultat i dag med nogle testbilleder. Billederne fik
helt overdreven kontrast og betydeligt grønt farvestik - det lignede slet
ikke det på skærmen. Derefter lavede jeg en PDF i Acrobat af billederne, og
fik betydeligt bedre udskrifter. Begge dele var med præcist samme
indstillinger i printerdriveren, og billederne blev hele tiden holdt i sRGB.

--
Esben

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-12-05 17:15

Frodo Nifinger skrev:

> Hvad bør jeg bruge? Photoshop CS? de medfølende programmer til
> printeren?

Jeg ville helt klart vælge Photoshop, men det kræver jo så også
at man ved, hvordan Photoshop og printerdriveren skal stilles
for at undgå dobbelt farvestyring eller slet ingen, men det kan
du lære alt om på det link, du selv fandt, plus det her:
<http://www.computer-darkroom.com/ps9_print/ps9_print_1.htm>.
Spørgsmålet er så bare, hvordan Canon har valgt at skrue deres
printerdriver sammen. Ovenstående er beskrevet ud fra en Epson-
driver. Jeg har hørt noget om, at Canons kan være noget bøvl.

> Jeg er ikke uenig, Jeg var også meget glad for det lysstærke og
> kontrastfyldte billede på Dell'en

Det er en rar ting ja, men faktisk så er det en af hovedårsagerne
til dit problem lige nu. Dell'en er mere lysstærk og kontrastrig
end hvad du kan opnå på tryk eller print.

> Yak, 200 dollars for et stykke hardware, jeg ikke vidste, jeg
> skulle bruge

Der skal ikke forfærdelig mange fejlprint på dyrt glossypapir til
at tjene sådan en tingest ind igen. Hvis man samtidig også har
behov for at klargøre billeder til tryk, kan det knapt betale sig
ikke at købe den.

> Jeg havde håbet, at der var nogle gråkiler/farvekort på nettet,
> der kunne hjælpe mig på vej.

Gråkilerne kan kun hjælpe dig til at få stillet skærmen, så den
ikke står for mørk eller for lys og selv det er ret svært, hvis
man kun bruger sine øjne. Gråkilerne på nettet kan heller ikke
hjælpe med til at få lavet en farveprofil, som beskriver skærmens
farvegengivelse, og det er mindst lige så vigtigt som at få den
kalibreret til en given standard. Farvestyrede programmer som
Photoshop kan bruge sådan en farveprofil til noget fornuftigt.
Windows og de medfølgende programmer, kan derimod ikke.

--
Hilsen
Madsen