Skærme
Fijala 3554
Langsom opdatering af fladskærm i pivot
Fra : malling@iname.com

Dato : 19-12-05 11:05

Jeg har en Samsung SyncMaster 910T fladskærm, sluttet som sekundær
skærm til min IBM thinkpad med et ATI MOBILITY RADEON 7500 i.

Jeg bruger den eksterne skærm i pivot-mode (vendt på højkant), og
jeg bruger det medfølgende "Magic Rotation" software til at vende
billedet. Jeg har imidlertid det problem, at opdateringen af skærmen
foregår vildt langsomt. Det tager typisk i hvert fald 1 sek., og jeg
har efterhånden fået et glimrende indblik i, hvordan de forskellige
programmer opdaterer billedet, da jeg nogen gange kan sidde og følge
med i, når f.eks. en dialogboks optegnes, element efter element.

Jeg har prøvet at spørge vores IT-support, og de foreslår, at det
kan være fordi mit grafikkort er for langsomt. Men så synes jeg, det
er mærkeligt, at billedet optegnes OK hurtigt, når skærmen står i
alm. vandret stilling. Man skulle jo mene, at det er Magic Rotation
softwaren, som vender billedet.

Jeg har også prøvet at ringe til Samsungs support. Supporten der
havde aldrig hørt om det før, men han foreslog, at jeg afinstallerede
Magic Rotation, og indstillede grafikkortet direkte til at vende
billedet på den eksterne skærm, i skærmopsætningen. Jeg synes bare
ikke, jeg kan finde nogen steder i skærmopsætningen, hvor man kan
vende billedet.

Er der nogen, som har et godt råd om, hvad der kan være galt, og hvad
jeg kan gøre ved det? Hvis det var et generelt problem, synes jeg, at
man ville få en del hits, når man søgte på det, men det lader ikke
til at være tilfældet. Kan min skærm eller grafikkort være
fejlbehæftet, eller indstillet forkert?

Mvh Peter.

Fra : the LU

Dato : 19-12-05 21:34

<malling@iname.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>billedet på den eksterne skærm, i skærmopsætningen. Jeg synes bare
>ikke, jeg kan finde nogen steder i skærmopsætningen, hvor man kan

ATI har været så flinke at pille det ud af Mobility-driveren. Jeg har selv
ærgret mig over den manglende funktionalitet.

> [...]
>man ville få en del hits, når man søgte på det, men det lader ikke
>til at være tilfældet. Kan min skærm eller grafikkort være

Jeg tror det er Rotation Magic der gør knuder. Har du prøvet at installere
PivotPro(http://www.portrait.com/)? Det fungerer ok på min egen Thinkpad med
et Radeon Mobility 9500.

/Toby

Fra : malling@iname.com

Dato : 21-12-05 18:37

Hej Toby
Mange tak for dit hint til PivotPro. Jeg installerede det - havde et
par timer med forfærdelige kvaler, hvor jeg måtte reinstallere ATI
softwaren, billedet kunne kun vises i vga mode (kæmpe store bogstaver)
osv. osv. osv. Men nu tror jeg, at det virker. Problemerne ser ud til
at opstå, hvis jeg afinstallerer magicrotation, og installerer
pivotpro. Hvis jeg beholder magicrotation og installerer pivotpro
oveni, ser det ud til at være ok. ikke så elegant, men det vigtigste
er trods alt, at det virker. nu opdaterer skærmen i en acceptabel
hastighed.
mvh peter.