Afløb til kondenserende gasfyr
Fra : Kjeld Borch Egevang

Dato : 19-12-05 06:53

Vi skal have skiftet vores gasfyr. Jeg har kig på et Baxi WGB-KN 2N.15.
Problemet er, at der skal være afløb for kondensvandet. Vores fyr sidder
ved den ene væg, mens afløbet befinder sig i den anden side af rummet,
så det bliver ikke nemt at føre et rør. Installatøren foreslog en pumpe
og et 20 mm. plasticrør, der skal løbe langs kanten af loftet og hen til
afløbet i det modsatte hjørne af bryggers.

Jeg en mistanke om, at en pumpe vil give en irriterende støj. Jeg
forestiller mig, at først kører fyret (forhåbentlig stille og lydsvagt),
derefter knirker alle rørene (jeg har også kig på en udligningsbeholder)
og så starter dryppumpen med en brummen efterfulgt af en "slurp"-lyd fra
afløbet...

Mit spørgsmål er nu, hvor meget vand kommer der egentlig fra sådan et
moderne kondenserende gasfyr (på en kold vinterdag)? Ville det være
praktisk muligt, at have en beholder, der blev tømt f.eks. en gang om ugen?

/Kjeld

Fra : Joeson

Dato : 19-12-05 17:33

Hvad vil du med en udligningsbeholder?..... Kedlen har jo en 12 l
ekspansionsbeholder indbygget.
Med hensyn til afløbet..... er det ikke muligt at fører et pvc-rør/slange
rundt langs væggen så du får et naturligt afløb?.

Mvh
joeson (olie-og gas)

Fra : Kjeld Borch Egevang

Dato : 19-12-05 19:04

Joeson wrote:
> Hvad vil du med en udligningsbeholder?..... Kedlen har jo en 12 l
> ekspansionsbeholder indbygget.

Tja, jeg læste, at det var løsningen, hvis man havde knirkende rør. Det
gamle fyr giver knirkelyde som det er nu, så det bliver vel kun værre
med det nye fyr, hvor kedlen er væsentligt mindre...

> Med hensyn til afløbet..... er det ikke muligt at fører et pvc-rør/slange
> rundt langs væggen så du får et naturligt afløb?.

Jo, det er også det, jeg er mest stemt for. Røret kommer til at løbe ca.
5 meter langs væggen uden fald. Desværre bliver der ca. 20 cm. fra et
skab langs væggen og ud til afløbsristen, hvor rør/slange vil være "i
vejen" (dvs. det vil ikke være så pænt, og man kan nemt komme til at
sparke til det). Men det er vel også unødvendigt med et rør så tykt som
20 mm, så en tynd PVC-slange kunne måske gøre det?

Har du en idé om, hvor mange liter man skal regne med om dagen?

/Kjeld

Fra : Morten

Dato : 21-12-05 19:53

Jeg har lige fået et Vaillant gasfyr monteret, men mangler stadig afløbet og
bruger derfor en 10 liters spand, som jeg tømmer hveranden dag, ca.
/morten

Fra : Kjeld Borch Egevang

Dato : 23-12-05 02:00

Morten wrote:
> Jeg har lige fået et Vaillant gasfyr monteret, men mangler stadig afløbet og
> bruger derfor en 10 liters spand, som jeg tømmer hveranden dag, ca.
> /morten

Det var lige såden et svar jeg søgte. Jeg har nu bestilt fyret med
afløbsrør, dog uden pumpe, så jeg slipper for spanden.

/Kjeld