forpligtigelser som grund ejer ?
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 18-12-05 14:30

jeg har lige modtaget en sur skrivelse fra kasseren for
grundejerforeningen "skovlodden" :)
hvor man er meget utilfreds med at jeg

1.) ikke har betalt kontingent eller hvad det nu er
2.) at jeg ikke har slået græs på rabbater
3.) afklippet grene der hænger ud over vejen

hvad jeg gerne vil vide er om jeg er juridisk forpligtiget til at gøre
nogen af disse ting ?

Det er bare grund jeg har der som jeg købte for ca 3 år siden - den
har aldrig været bebygget og ligger hænd som den sikkert har ligget
siden jern alderen.

Der er en lille sø til - der er de også noget sure over at jeg ikke
har henvendt mig efter som de angiveligt skulle have sendt mig nogen
breve om den da de andre der har grund op til den gerne vil diskutere
om den skal drænes - jeg har nu godt nok ikke modtaget noget med
posten -men SKAL jeg forholde mig til det ?

Go Jul osv.

xpost : dk.videnskab.jura,dk.bolig
--

Mv.
Bo M Mogensen

Fra : Aksel

Dato : 18-12-05 15:18

"Bo M Mogensen" <chokmah@spamcop.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> om den skal drænes - jeg har nu godt nok ikke modtaget noget med
> posten -men SKAL jeg forholde mig til det ?

Du bliver nødt til at undersøge om der er tinglyst medlemskab af
grundejerforeneingen, hvis der er skal du overholde foreningens regler og
betale kontingent.

Rabatter og grene, det er afhængigt af hvor det er, hvis det er grene der
hænger ud og besværliggør færdsel på offentlige stier er du sikkert
forpligtet til at holde det lidt nede.

Søen, hvis det er en naturlig sø må den ikke drænes uden tilladelse fra
natur, et eller andet, myndighederne, det er noget med levesteder for
vandmænd, tudser og andet kravl.
Det hedder habitater eller biotoper når det skal være fint.

Hilsen Aksel

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 18-12-05 16:57

On Sun, 18 Dec 2005 15:18:00 +0100, "Aksel"
<akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> wrote:

HI Aksel
tak for dit hurtige svar

>t til at undersøge om der er tinglyst medlemskab af
>grundejerforeneingen, hvis der er skal du overholde foreningens regler og
>betale kontingent.

hvordan finder man ud af om den er tinglyst ?
og hvilke følger kan det få hvis jeg
1.) ikke betaler
2.) ikke overholder derres vedtægter ?

>Rabatter og grene, det er afhængigt af hvor det er, hvis det er grene der
>hænger ud og besværliggør færdsel på offentlige stier er du sikkert
>forpligtet til at holde det lidt nede.

ja men det gør jeg med glæde - men nu har jeg ikke været på mit
jord :) i et par år men agter da at tage op og fælde det hele til
foråret så skulle det well være løst - men jeg har ikke tid og lyst
til at tage op og slå græs hver 3 uge i vægst sasonen bare for at det
skal se pænt ud !

> [...]
>vandmænd, tudser og andet kravl.
>Det hedder habitater eller biotoper når det skal være fint.

Hmm jaee den er jo fredet så meget ved jeg der er nogen sjældne guld
smede i den - men den optager ca 30 % af min grund om for året når der
er mest vand - der har jeg nu tænkt mig at fylde en forygens masse
jord på når der ikke er vand i - det kan der vel ikke ske noget ved ?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-12-05 19:46

> hvordan finder man ud af om den er tinglyst ?

Check på tinglysningskontoret.

> og hvilke følger kan det få hvis jeg
> 1.) ikke betaler

Der bliver der gjort udlæg i din grund, og betaler du stadig ikke, så ryger
den på tvang.

> 2.) ikke overholder derres vedtægter ?

Det afhænger lidt af grundejerforeningens vedtægter, men du kan få dom for
at skulle overholde dem - og du kommer til betale sagsomkostningerne+ evt
ekstra omkostninger. Skal du f.eks klippe rabatten, og ikke gør det, så kan
grundejerforeningen efter passende varsler gøre det på din regning. betaler
du ikke den, så er det samme procedure som ovenfor.

Mvh Maria

Fra : Wilstrup

Dato : 19-12-05 00:35

> [...]
> grundejerforeningen "skovlodden" :)
> hvor man er meget utilfreds med at jeg
>
> 1.) ikke har betalt kontingent eller hvad det nu er

du er vist ny grundejer siden du ikke kender til de mest elementære
ting om dette, men du er måske også blevet rådgivet dårligt? - jeg
bliver nok nødt til at bedrøve dig med at Grundejerforeningen har
fat i den lange ende.
Du skal betale grundejerforeningen (som er et ganske lille beløb
normalt) ellers kan de gøre indlæg i din ejendom og i værste
tilfælde begære den på tvangsauktion.

> 2.) at jeg ikke har slået græs på rabbater

hvad du skal vedligeholde står i grundejerforeningens vedtægter. Du
kan udbede dig et eksemplar hos formanden.

> 3.) afklippet grene der hænger ud over vejen

jf. ovenover.

Betaler du ikke, bliver du uden tvivl dømt til det.

> hvad jeg gerne vil vide er om jeg er juridisk forpligtiget til at
gøre
> nogen af disse ting ?

Du er juridisk forpligtet til det hele.

> [...]
den
> har aldrig været bebygget og ligger hænd som den sikkert har

Det ændrer ikke på juraen.

> [...]
diskutere
> om den skal drænes - jeg har nu godt nok ikke modtaget noget med
> posten -men SKAL jeg forholde mig til det ?

ja, det skal du ! Du ejer en grund, et stykke dansk land, som giver
dig nogle rettigheder, men også nogle forpligtelser iht.
lovgivningen.
--
Wilstrup
.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-12-05 16:53

Bo M Mogensen wrote:
> 1.) ikke har betalt kontingent eller hvad det nu er

Det er betaling for de fællesudgifter, der er - dem betaler alle grundejere
i jeres lille samfund - og så er det for så vidt ligegyldigt om du bor på
grunden eller ej - det er stadig dig, der som grundejer har nogle
forpligtelser.

> 2.) at jeg ikke har slået græs på rabbater

De forpligtelser har alle grundejere - man skal sørge for at fortove,
rabatter og lign er i orden - om der er særlige regler for selve grunden .
det står der nok noget om i dine papirer fra købet eller i
grundejerforeningens regler.

> 3.) afklippet grene der hænger ud over vejen

Det skal vi alle, der har hus eller grund - der må som hovedregel ikke
stikke noget ud over skellet - hverken over vej, sti, fortov eller naboernes
grunde - der ved jeg ikke om reglerne er de samme overalt - her i byen skal
der være frit i 2½ m højde over fortov og 3½ meter over vej - og grene må
selvfølgelig ikke genere ledninger eller andet.

> Det er bare grund jeg har der som jeg købte for ca 3 år siden - den
> har aldrig været bebygget og ligger hænd som den sikkert har ligget
> siden jern alderen.

Det er stadig din grund - og dig, der har nogle forpligtelser.

> [...]
> om den skal drænes - jeg har nu godt nok ikke modtaget noget med
> posten -men SKAL jeg forholde mig til det ?

Hvis søen ligger på fællesarealer, så kan de nok godt træffe en
flertals-beslutning uden dig - men hvis søen ligger delvis på din grund, så
skal du nok spørges og tage stilling.

Jan

> Go Jul osv.

I lige måde