|
| Købe bil af firmaet ved enkeltmandsfirma..~ Fra : Rohde |
Dato : 18-12-05 10:00 |
|
Hej
I december 2004 købte jeg en bil ind i min enkeltmandsfirma. Jeg overvejer
at skifte den ud i starten af det nye år, men kunne godt bruge den "gamle"
i
privaten. Men hvordan klarer jeg den, uden at skattevæsenet bliver sure
over
det?
Hvis vi nu siger at den skal handles 1. marts er der afskrevet på den i
2004, 2005 og 2006. Hvis jeg ellers har forstået reglerne korrekt kan jeg
afskrive for hele året, selvom jeg ikke har haft bilen hele regnskabsåret.
Altså er der så at sige tre år fra 1. december 2004 til 1. marts 2006 i
skattemæssig forstand. Ret mig hvis jeg tager fejl.
Bilen er med andre ord nedskrevet til kroner XXX på salgstidspunktet, men
kan jeg bare sælge bilen til denne pris til mig selv (eller en anden),
eller
skal den sælges til en højere pris hvis nogen vil give dette? Det er en
specialbil, så markedsprisen kan ikke vurderes på samme måde som hvis det
var en almindelig firmabil model.
Er der noget jeg skal være opmærksom på ved salg til mig selv, i forhold
til
salg til en anden person? Hvis der er særlige hindringer i at sælge til
mig
selv kan jeg blive nødt til at handle den via en forhandler eller anden
person, så der er styr på papirerne.
Jeg benytter ikke virksomhedsskattereglerne, men blot
personskattereglerne.
Det kan jeg selvfølgelig nå at lave om for 2005, men såvidt jeg har
forstået
betyder det at der så er krav om revisor, og her står udgiften desværre
ikke
mål med min omsætning.
På forhånd tak - og god jul.
Mvh. Søren Rohde
| |
Karsten H. Jensen (18-12-2005)
| Kommentar Fra : Karsten H. Jensen |
Dato : 18-12-05 22:31 |
|
Rohde wrote:
> Hej
>
> I december 2004 købte jeg en bil ind i min enkeltmandsfirma. Jeg
> overvejer at skifte den ud i starten af det nye år, men kunne godt
> bruge den "gamle" i
> privaten. Men hvordan klarer jeg den, uden at skattevæsenet bliver
> sure over
> det?
>
> Hvis vi nu siger at den skal handles 1. marts er der afskrevet på den
> i 2004, 2005 og 2006. Hvis jeg ellers har forstået reglerne korrekt
> kan jeg afskrive for hele året, selvom jeg ikke har haft bilen hele
> regnskabsåret. Altså er der så at sige tre år fra 1. december 2004
> til 1. marts 2006 i skattemæssig forstand. Ret mig hvis jeg tager
> fejl.
> Bilen er med andre ord nedskrevet til kroner XXX på salgstidspunktet,
> men kan jeg bare sælge bilen til denne pris til mig selv (eller en
> anden), eller
> skal den sælges til en højere pris hvis nogen vil give dette? Det er
> en specialbil, så markedsprisen kan ikke vurderes på samme måde som
> hvis det var en almindelig firmabil model.
>
> Er der noget jeg skal være opmærksom på ved salg til mig selv, i
> forhold til
> salg til en anden person? Hvis der er særlige hindringer i at sælge
> til mig
> selv kan jeg blive nødt til at handle den via en forhandler eller
> anden person, så der er styr på papirerne.
>
> Jeg benytter ikke virksomhedsskattereglerne, men blot
> personskattereglerne.
> Det kan jeg selvfølgelig nå at lave om for 2005, men såvidt jeg har
> forstået
> betyder det at der så er krav om revisor, og her står udgiften
> desværre ikke
> mål med min omsætning.
>
> På forhånd tak - og god jul.
>
> Mvh. Søren Rohde
Jeg har hørt, at en firmabil (selskab) sælges til en forhandler for at blive
tilbagekøbt til den nedskrevne værdi - den går ikke. Det vil TS ikke være
med til. Regnskabsmæssig overdragelse til den nedskrevne værdi i privat
firma mellem højre og venstre lomme - den går da nok slet slet ikke. Det
bliver med afgift af den pris, man betalte (afkrævet) da bilen (brugt eller
ny) blev indregistreret første gang i dit navn.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen
| |
lars (19-12-2005)
| Kommentar Fra : lars |
Dato : 19-12-05 07:20 |
|
Hej Karsten
Det lyder rigtigt nok det du skriver, men du kommer ikke rigtig med nogen
løsning.
Til Rohde
Hvad gør denne bil speciel så den ikke kan vuderes.
Mvh
Lars
www.accp.dk
| |
Karsten H. Jensen (19-12-2005)
| Kommentar Fra : Karsten H. Jensen |
Dato : 19-12-05 12:19 |
|
lars wrote:
> Hej Karsten
>
> Det lyder rigtigt nok det du skriver, men du kommer ikke rigtig med
> nogen løsning.
>
> Til Rohde
>
> Hvad gør denne bil speciel så den ikke kan vuderes.
>
> Mvh
>
>
> Lars
> www.accp.dk
Hvilken løsning forventer du? Du kan på ganske normal vis sælge din brugte
bil og købe dig en ny, då så igen kan afskrive på. Løsningsforslaget, jeg
kom med gælder for så vidt i både selskaber som enkeltmandsfirmaer. Køb en
bil i fuldstændig privat regie, betal alle omskostninger med dine hårdt
A-beskatede kroner og få skattefri kørselsgodtgørelse efter statens takster
mod så at føre en nøjagtig kørebog efter skattevæsenets regler.
Det var da den løsning jeg foreslog som den efter min mening mest
økonomiske. Der i den løsningsmodel for så vidt ikke tale om egentlig
afskrivning, da bilen, jeg som tidligere omtalte, er fuldstændig i privat
regie.
At have firmabil til rådighed er langfra altid lønsomt, da man så bliver sat
i skat A-skat) af et "opfundet" beløb for privat kørsel - og det uanset at
man har privat bil ved siden af eller ej. Man skal så virkelig køre mange km
erhvervsmæssigt for at denne løsning kan betale sig.
Som du ser, er der flere løsningsforslag, der er fordelagtige i én situation
o.s.v. I de enkelte tilfælde vil det nok være klogt at rådføre sig med sin
revisor, der kan bedømme den enkelte situation og foreslå den mest optimale
løsning.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen
| |
lars (20-12-2005)
| Kommentar Fra : lars |
Dato : 20-12-05 08:11 |
|
Hej Karsten
Nu var det en løsning på Rohde situation jeg eftersøgte. Jeg kender umærket
fordelen ved at køre
erhvervsmæssige i privat bil til statens takst. Men nu havde Rohde jo købt
en i bil som var taget ind i regnskabet
som han gerne ville have ud igen.
Så ser jeg ikke anden løsning end at få den vurderet på markedsvilkår og der
med købe den ud til den pris.
Til Rohde
Hvis jeg skal kigge lidt nærmer på, hvad jeg kan tilbyde dig af rådgivning
kan du altid skrive en lidt mere detaljeret e-mail
Det skal ikke koste noget.
Med venlig hilsen
AcCounterpart
www.accp.dk
Lars Pedersen
"Karsten H. Jensen" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse
news:11qd5odn9goin9d@corp.supernews.com...
> lars wrote:
>> Hej Karsten
>>
>> Det lyder rigtigt nok det du skriver, men du kommer ikke rigtig med
>> nogen løsning.
>>
>> Til Rohde
>>
>> Hvad gør denne bil speciel så den ikke kan vuderes.
>>
>> Mvh
>>
>>
>> Lars
>> www.accp.dk
>
> Hvilken løsning forventer du? Du kan på ganske normal vis sælge din brugte
> bil og købe dig en ny, då så igen kan afskrive på. Løsningsforslaget, jeg
> kom med gælder for så vidt i både selskaber som enkeltmandsfirmaer. Køb en
> bil i fuldstændig privat regie, betal alle omskostninger med dine hårdt
> A-beskatede kroner og få skattefri kørselsgodtgørelse efter statens
> takster mod så at føre en nøjagtig kørebog efter skattevæsenets regler.
>
> Det var da den løsning jeg foreslog som den efter min mening mest
> økonomiske. Der i den løsningsmodel for så vidt ikke tale om egentlig
> afskrivning, da bilen, jeg som tidligere omtalte, er fuldstændig i privat
> regie.
>
> At have firmabil til rådighed er langfra altid lønsomt, da man så bliver
> sat i skat A-skat) af et "opfundet" beløb for privat kørsel - og det
> uanset at man har privat bil ved siden af eller ej. Man skal så virkelig
> køre mange km erhvervsmæssigt for at denne løsning kan betale sig.
>
> Som du ser, er der flere løsningsforslag, der er fordelagtige i én
> situation o.s.v. I de enkelte tilfælde vil det nok være klogt at rådføre
> sig med sin revisor, der kan bedømme den enkelte situation og foreslå den
> mest optimale løsning.
> --
> Med venlig hilsen
> Karsten H. Jensen
>
| |
Karsten H. Jensen (20-12-2005)
| Kommentar Fra : Karsten H. Jensen |
Dato : 20-12-05 12:49 |
|
lars wrote:
> Hej Karsten
>
> Nu var det en løsning på Rohde situation jeg eftersøgte. Jeg kender
> umærket fordelen ved at køre
> erhvervsmæssige i privat bil til statens takst. Men nu havde Rohde jo
> købt en i bil som var taget ind i regnskabet
> som han gerne ville have ud igen.
>
> Så ser jeg ikke anden løsning end at få den vurderet på markedsvilkår
> og der med købe den ud til den pris.
>
> Med venlig hilsen
> AcCounterpart
> www.accp.dk
>
Når det er fra personligt drevet firma til den, der personligt driver
firmaet, er der tale om den samme pengekasse. Det er derfor ingen mulighed
for at afkøbe bilen af firmaet til eget brug: Der er tale om præcis de samme
penge fra den ene lomme til den anden. Da firmaet således også er den samme
person, er det blot at flytte rundt på beløbene på selvangivelsen.
Når det er tale om et personligt drevet firma, er der jo ikke vandtætte
skodder som hvis firmaet blev drevet i selskabsform. Så var man både
lønmodtager, direktør og evt. bestyrelsesformand (det sidste er ikke
påkrævet ved selskaber med under 10 (svjh) aktionærer eller anpartshavere.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen
| |
lars (20-12-2005)
| Kommentar Fra : lars |
Dato : 20-12-05 14:40 |
|
Hej Karsten
Skal jeg forstå det sådanne, at du mener han ikke har mulighed for at komme
til at eje den bil privat.
mvh
www.accp.dk
Lars
"Karsten H. Jensen" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse
news:11qfrtnmnpga745@corp.supernews.com...
> lars wrote:
>> Hej Karsten
>>
>> Nu var det en løsning på Rohde situation jeg eftersøgte. Jeg kender
>> umærket fordelen ved at køre
>> erhvervsmæssige i privat bil til statens takst. Men nu havde Rohde jo
>> købt en i bil som var taget ind i regnskabet
>> som han gerne ville have ud igen.
>>
>> Så ser jeg ikke anden løsning end at få den vurderet på markedsvilkår
>> og der med købe den ud til den pris.
>>
>> Med venlig hilsen
>> AcCounterpart
>> www.accp.dk
>>
> Når det er fra personligt drevet firma til den, der personligt driver
> firmaet, er der tale om den samme pengekasse. Det er derfor ingen mulighed
> for at afkøbe bilen af firmaet til eget brug: Der er tale om præcis de
> samme penge fra den ene lomme til den anden. Da firmaet således også er
> den samme person, er det blot at flytte rundt på beløbene på
> selvangivelsen.
>
> Når det er tale om et personligt drevet firma, er der jo ikke vandtætte
> skodder som hvis firmaet blev drevet i selskabsform. Så var man både
> lønmodtager, direktør og evt. bestyrelsesformand (det sidste er ikke
> påkrævet ved selskaber med under 10 (svjh) aktionærer eller anpartshavere.
> --
> Med venlig hilsen
> Karsten H. Jensen
>
>
>
| |
Nico de Jong (20-12-2005)
| Kommentar Fra : Nico de Jong |
Dato : 20-12-05 15:19 |
|
"lars" <spam@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:XQTpf.3352$rl7.1501@news.get2net.dk...
> Hej Karsten
>
> Skal jeg forstå det sådanne, at du mener han ikke har mulighed for at
komme
> til at eje den bil privat.
>
> mvh
> www.accp.dk
>
Omvendt ! Han ejer den allerede privat, fordi et enkeltmandsfirma og
direktøren er samme juridiske person
Nico
| |
Karsten H. Jensen (20-12-2005)
| Kommentar Fra : Karsten H. Jensen |
Dato : 20-12-05 23:01 |
|
lars wrote:
> Hej Karsten
>
> Skal jeg forstå det sådanne, at du mener han ikke har mulighed for at
> komme til at eje den bil privat.
>
> mvh
> www.accp.dk
>
> Lars
>
>
I et personligt drevet firma ejer han den allerede privat.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen
| |
Rohde (21-12-2005)
| Kommentar Fra : Rohde |
Dato : 21-12-05 19:52 |
|
"lars" <spam@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:tispf.5$hb5.3@news.get2net.dk...
> Til Rohde
>
> Hvad gør denne bil speciel så den ikke kan vuderes.
Den kan godt vurderes, men den er ikke så gængs som så mange andre
firmabiler. Det er en Chevrolet Astro 10-personers minibus, som jeg har
købt
brugt.
Der er selvfølgelig en vigtig pointe i at jeg og firmaet se med TS øjne er
en og samme kasse, da det er personligt ejet. Jeg er ikke ude på at snyde
nogen, men det er jo ikke forbudt at sælge bilen videre, og hvis jeg så
efter en periode kommer til at savne den og køber den tilbage ovre i
"privaten" kan ingen vel forhindre mig i det. Men noget tyder på at jeg
gør
klogt i at dokumentere alle udgifter og få vurderet markedsprisen, og
måske
endda forelægger TS sagen. Alternativt går tilbage og laver om fra
firmabil
til privabil med kørselsgodtgørelse hvis det kan svare sig. Det må jeg
have
regnet på...
/Rohde
| |
Nico de Jong (21-12-2005)
| Kommentar Fra : Nico de Jong |
Dato : 21-12-05 20:43 |
|
"Rohde" <rohde@tech-point.dk> skrev i en meddelelse
news:43a9a45c$0$8100$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Der er selvfølgelig en vigtig pointe i at jeg og firmaet se med TS øjne
er
> en og samme kasse, da det er personligt ejet. Jeg er ikke ude på at
snyde
> nogen, men det er jo ikke forbudt at sælge bilen videre, og hvis jeg så
> efter en periode kommer til at savne den og køber den tilbage ovre i
> "privaten" kan ingen vel forhindre mig i det.
Hvem står som ejer på registreringsattesten? Hvis det er dig selv, er det
jo
allerede din bil. Du kan ikke sælge til dig selv, da det stadigvæk er
samme
cigarkasse, set fra T&S side.
Hvis den står i firmaets navn, skal du passe på med privatkørsel = bil til
rådighed, da du så skal beskattes med x% af minimum (svjh) 160.000. Jeg
kan
ikke huske procentsatsen (23?)
Nico
| |
Karsten H. Jensen (22-12-2005)
| Kommentar Fra : Karsten H. Jensen |
Dato : 22-12-05 00:25 |
|
Rohde wrote:
> "lars" <spam@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:tispf.5$hb5.3@news.get2net.dk...
>
> Der er selvfølgelig en vigtig pointe i at jeg og firmaet se med TS
> øjne er en og samme kasse, da det er personligt ejet. Jeg er ikke ude
> på at snyde nogen, men det er jo ikke forbudt at sælge bilen videre,
> og hvis jeg så efter en periode kommer til at savne den og køber den
> tilbage ovre i "privaten" kan ingen vel forhindre mig i det. Men
> noget tyder på at jeg gør
Prøv igen at læse, hvad jeg skrev om netoop dette spørgsmål. Ikke en gang i
et selskab akcepteres det.
> klogt i at dokumentere alle udgifter og få vurderet markedsprisen, og
> måske
> endda forelægger TS sagen. Alternativt går tilbage og laver om fra
> firmabil
> til privabil med kørselsgodtgørelse hvis det kan svare sig. Det må jeg
> have
> regnet på...
>
> /Rohde
Firma - eller privatbil er henrivende ligegyldigt. Der er allerede fra flere
sider skrevet, at du allerede selv ejer bilen, og det eneste, der kan
ændres, er selve beskatningsformen, hvor DU hæver skattefri
kørselsgodtgørelse (hedder det i fagsproget) afregnet pr. løbende km til
statens takster og erholder alle udgifter selv. Denne metode kræver en
kørselsbog med angivelser i h.t. gældende regler. Disse udgifter behøver end
ikke at fremgå af din selvangivelse, da det er udgifter på lige fod med
sukker, tandpasta og havregryn.
Den anden metode er at have bilen stillet til rådighed. Det indebærer fri
kørsel uanset privat eller firma og med alle drifts - og
vedligeholdelsesomkostninger betalt af dit firma over omkostningskontoen. Du
bliver så A-beskattet med 25% af bilens værdi på anskaffelstidspunktet
(kunne være en brugt bil).
Hvilken metode, der er mest økonomisk for dig afhænger alene af det totale
antal km pr. år, og fordan de fordeler sig virksomhedmæssigt og
privatmæssigt.
Under alle omstændigheder skal du selv tjene til bilen først.
Jeg har den opfattelse, at dine spørgsmål nu er besvaret til fulde ud fra
dit udgangspunkt, og mere specifikke spørgsmål, der kræver individuelle
svar, der ene og alene kun berører dig og dit tilfælde, skal du nok søge
besvaret hos din revisor. Svjv ligger det også uden for gruppen formål.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen
| |
Hans Jakobsen (19-12-2005)
| Kommentar Fra : Hans Jakobsen |
Dato : 19-12-05 21:20 |
|
Du skal få en forhandler til at give et prisbud på bilen. Den pris kan du så
overtage bilen til selv. Told&Skat bruger bilpriser.dk til at få en
fornemmelse af om prisbudet er fornuftigt eller der ligger skjulte aftaler
til grund for prisen (=snyd).
Når det er en specialbil er den måske ikke med på bilpriser. Det kan du
sandsynligvis vende til din egen fordel, da en specialbil vil have en meget
svingende værdi afhængig af om man har fundet den rette køber.
mvh
Hans Jakobsen
| |
Karsten H. Jensen (19-12-2005)
| Kommentar Fra : Karsten H. Jensen |
Dato : 19-12-05 23:02 |
|
Hans Jakobsen wrote:
> Du skal få en forhandler til at give et prisbud på bilen. Den pris
> kan du så overtage bilen til selv.
Jeg tror altså, at det også er tvivlsomt - specielt hvis det er til en selv
fra et personligt drevet firma - uanset en pris i overensstemmelse med
bilpriser.dk
<Told&Skat bruger bilpriser.dk til
> at få en fornemmelse af om prisbudet er fornuftigt eller der ligger
> skjulte aftaler til grund for prisen (=snyd).
>
> Når det er en specialbil er den måske ikke med på bilpriser. Det kan
> du sandsynligvis vende til din egen fordel, da en specialbil vil have
> en meget svingende værdi afhængig af om man har fundet den rette
> køber.
> mvh
> Hans Jakobsen
I sidste tilfælde har TS vist en dårlig vane med selv at diktere en
prisansættelse.
I øvrigt, ved registrering af brugte biler importeret fra f.eks. Tyskland,
der så skal fremstilles ved toldvæsenet for fastsætterlse af pris for
afgiftsgrundlag, er det før set, at biler, der er fastsat til en pris på
landsplan, fastsættes til en enartet pris, hvor i mod ved visse typer
(lejligheds importeret) kan prisen være forskellig mellem de enkelte
tolddistrikter.
| |
|
|