dødsfald
Fra : Tommy

Dato : 18-12-05 00:46

hej

hvad sker der når et familiemedlem dør ?

bliver familiemedlemets hus aflåst/ plomberet ?

jeg ved godt at bankkontoer bliver spærret men hvad sker der ellers ?

hilsen Tommy

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-05 10:32

">
> hvad sker der når et familiemedlem dør ?
>
> bliver familiemedlemets hus aflåst/ plomberet ?
>
> jeg ved godt at bankkontoer bliver spærret men hvad sker der ellers ?
>
> hilsen Tommy

Kære Tommy

Allerførst; kondolerer

Jeg kan kun svare ud fra hvad jeg selv har oplevet.

Da jeg for et få år siden mistede min mormor bleb alle hendes ting pakket
ned og låst inde i et specielt rum på det (traditionelle) plejehjme hvor hun
boede.
Vi, familien, kunne så afhente hendes ting når vi havde været i skifteretten

Nu er min farmor så lige død, hun boede de sidste år også på et plejehjem,
men det var efter det nye "leve-bo-koncept", dvs. at den enkelte havde sin
to-værelses-lejlighed med både tekøkken og bad.
Da dette bliver betragtet som hendes eget hjem, og ikke et værelse på et
plejehjem, kan vi tømme lejligheden og fordele boet når det passer os.
Hun døde i onsdags og bisættes på tirsdag. Så vi venter til efter jul med at
rydde lejligheden, men det står os frit for.

Vi skal vist også selv sørge for at opsige hendes lejlighed, som hun lejer
gennem en ganske almindelig boligforening.

Hvis din far boede i sit "eget hjem" - hus, lejlighed el.lign, vil jeg tro
at I som familie selv bestemmer hvornår I gør hvad.

Håber at I indbyrdes i familien kan opgøre dion fars bo i ro og mag.

MAnge hilsener fra Louise

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 18-12-05 11:22

"Tommy" <mysser@privat.dk> skrev i en meddelelse
> hej
>
> hvad sker der når et familiemedlem dør ?
>
> bliver familiemedlemets hus aflåst/ plomberet ?
>
> jeg ved godt at bankkontoer bliver spærret men hvad sker der ellers ?

Nej huset plomberes ikke, hvis det er et privat hjem, men det er forbudt at
fjerne noget fra hjemmet før skifteretten har talt (der går normalt en
månedstid i en ukompliceret sag).
Bankkonti spærres (også selv om det er fælles konti og kun den ene falder
bort).

Man indkaldes til skifteretten og her bliver det så afgjort hvad der skal
ske.
Det kan være uskifte bo, hvis den ene ægtefælle er faldet bort eller det kan
være en arve sag. Hvad der sker i arve sagen afhænger af mange ting, fx
testamente, værdien af boet ect.
--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk www.gromit.dk/dvd
www.recordere.dk

Fra : Qbic - [6400]

Dato : 18-12-05 11:33

Hejsa Louise

Hvad mener du med at din mormors tig blev pakket ned i et special rum, man
må da ikke
betræde den stue din mormor boede på til skifteretten har talt, uanset om
det er familie eller ansatte på plejehjemmet.

Til Tommy,

Der kan forekomme at fogeden med politiets hjælp plomberer hjemmet, det kan
gøres ved henvendelse
til den lokale retskreds.

Konti spærres til skifteretten kommer med en kendelse.

Alle negativ eller ubetalte regninger sender du tilbage til afsender...

Fra : Eliasen

Dato : 18-12-05 11:42

"Qbic - [6400]" <info@qbic.dk> wrote in message
> [...]
> betræde den stue din mormor boede på til skifteretten har talt, uanset om
> det er familie eller ansatte på plejehjemmet.

Det er faktisk set før, at de gør det på et plejehjem. For at frigøre
boligen til en ny beboer, pakkes inventar og løsøre væk i et aflåst lokale
på matriklen. Skifteretten får besked herom og det aflåste lokale får status
af afdødes sidste bopæl.

--
Eliasen

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-05 11:43

> [...]
> betræde den stue din mormor boede på til skifteretten har talt, uanset om
> det er familie eller ansatte på plejehjemmet.

Familien skulle få dage efter dødsfaldet pakke alle hendes ting ned og sætte
det i et særligt rum på plejehjemmet.
Det var påkrævet fra plejehjemmets side, da man skulle have stuen klar til
en ny beboer inden for 2 uger!

Sådan har det også været på de plejehjem hvor jeg selv har arbejdet.

Louise

Fra : Tommy

Dato : 18-12-05 17:12

tak til alle for svarene, jeg tror jeg har fået det at vide jeg har behov
for

god jul til alle