Simpel kryddersnaps klar på 1,5 uge?
Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 17-12-05 23:20

Jeg ved det er i 11. (eller måske 12.) time, men jeg har forpligtet
mig til at medbringe en kryddersnapse til et par julefrokoster mellem
jul og nytår.
Har fået indkøbt et par flasker Brøndum Klar, men mangler en ide til
krydderier, der kan nå at afgive god smag til en drikkelig snaps på
ca. 1,5 uge.

Skal bruges til sild o.lign, så helst ikke noget med julekrydderier og
sukkerstads.

På forhånd tak

Lars

Fra : Kim Schulz

Dato : 17-12-05 23:28

On Sat, 17 Dec 2005 23:20:25 +0100
jubija@yahoo.dk wrote:

> [...]
> ca. 1,5 uge.
>
> Skal bruges til sild o.lign, så helst ikke noget med julekrydderier og

Citron kunne være en mulighed.

Fra : Bo Warming

Dato : 18-12-05 06:41

<jubija@yahoo.dk> wrote in message
> Jeg ved det er i 11. (eller måske 12.) time, men jeg har forpligtet
> mig til at medbringe en kryddersnapse til et par julefrokoster
> mellem
> jul og nytår.

De fleste kryddersnapse er på tørrede findelte urter og klar på få
minutter - bjæsk af artemissia(malurt) er klar før den har løbet
gennem kaffefilteret.

Selv vedr store olieholdige frø som fennikel og anis vil næppe noget
smagspanel kunne afgøre om vodkaen/snapsen har udtrukket urten i en
time eller et døgn.

Hvor kan man købe tørret perikon?

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-05 11:11

On Sun, 18 Dec 2005 06:41:11 +0100, Bo Warming wrote:

> De fleste kryddersnapse er på tørrede findelte urter og klar på få
> minutter - bjæsk af artemissia(malurt) er klar før den har løbet
> gennem kaffefilteret.

Hø hø, vi lavede engang et udtræk af frisk havemalurt og gav den en uge.
Den kunne bruges til at afsyre gamle møbler med
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bo Warming

Dato : 19-12-05 10:15

"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> wrote in message

> Hø hø, vi lavede engang et udtræk af frisk havemalurt og gav den en
> uge.
> Den kunne bruges til at afsyre gamle møbler med

KAn kaffe være mere bitter end citron er surt?
Det er inkommensurable størrelser hedder det med et blære-ord

Jeg tror at selvom frisk malurt udtrækkes lidt langsommere end den
tørrede jeg brugte, så er den rivende stærk efter en times henstand

Har man billig finsprit eller vodka, så kan anbefales pernod ved en
times udtråk af anis, fennikel, lakridsrod, isop, artemissia og
kristtjørnblade (de sidste tre kan undværes)
JEg fik i min studietid opskrift hvor der stod tre dage, men da vi sku
bruge det hurtigt til fest og nøjedes med en time smagte dig helt så
godt.

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-05 11:08

> [...]

> ca. 1,5 uge.
>
> Skal bruges til sild o.lign, så helst ikke noget med julekrydderier og

Mårslet Brændevinslaug sælger små poser med færdige blandinger. Trækketiden
på sådanne tørrede urter er oftest kun få dage, så du kan sagtens nå det.

http://maarsletsnaps.dk/07.%20Krydderposer.htm

På hjemmesiden er der link så du kan maile eventuelle spørgsmål til dem og
de lover at ekspedere hurtigst muligt, så du får dine poser inden jul.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Michael Andersen

Dato : 18-12-05 16:51

<jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ca. 1,5 uge.
>
> Skal bruges til sild o.lign, så helst ikke noget med julekrydderier og

Hej Lars!

Der er hjælp at hente på grøntbutikkernes eller supermarkedernes
krydderurtehylder:

Køb frisk timian, rosmarin, dild eller hvad du nu har lyst til at snapsen
skal smage af. Lad det trække nogle dage, og du har en fin, hjemmelavet
snaps.

En anden mulighed - en af mine egne favoritter - er nogle sorte peberkorn og
nogle tørrede enebær. Lad det trække indtil du skal bruge det - så har du en
snaps, der giver varmen.

Med venlig hilsen
Michael

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 18-12-05 18:55

On Sun, 18 Dec 2005 16:51:20 +0100, "Michael Andersen"
<michael@stifinder-rejser.dk> wrote:

> [...]
>nogle tørrede enebær. Lad det trække indtil du skal bruge det - så har du en

Tak for hjælpen til alle - så når jeg det alligevel

God jul og godt sul

vh
Lars

Fra : Kim Schulz

Dato : 18-12-05 22:39

On Sun, 18 Dec 2005 11:08:27 +0100
> [...]

> På hjemmesiden er der link så du kan maile eventuelle spørgsmål til
> dem og de lover at ekspedere hurtigst muligt, så du får dine poser

tak for linket. det klarede lige en af julegaverne til
bedsteforældrene....hvad er bedre end en god hjemmelavet snaps