Forret Nytårsaften
Fra : Onix

Dato : 17-12-05 13:27

Kære NG

Først og fremmest glædelig jul..................

Min kone og jeg skal til nytårsaften hos gode venner og vi er "pålagt"
at komme med en forret. Vi er lidt lost med hensyn til hvad vi skal lave,
er
der nogle der ligger inde med en kanon ide, både hvad vi traditionelt
kunne
diske op med, men også alternative ideer hvis der nogle gode forslag. Vi
tager imod med kyshånd!

Julehilsen

Onix

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-05 14:15

"Onix" skrev i en meddelelse

> [...]
> kunne
> diske op med, men også alternative ideer hvis der nogle gode forslag. Vi

Altså af traditionelle og nemme forretter vil jeg nævne (jeg er selv vild
med fisk):
- tunmousse
- laksemousse
- avocado m/ rejer (Karolines køkken har en rigtig god opskrift)

Vi skal også selv lave mad, og jeg har bestemt mig for en flot forret, men
også med fisk, omend den er lidt mere besværlig end en mousse: Lakserulle
med spinat.

http://www.hjerteforeningen.dk/sw8198.asp

Og den kan også laves dagen før, uden probs.

Bare et forslag,

Mette M

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-12-05 17:44

Den Sat, 17 Dec 2005 14:15:12 +0100, skrev Mette M :

> Lakserulle med spinat.

Fik mig til at tænke på spinatpandekager med røget laks. En forret der
kan varieres i det uendelige alt efter tid, lyst, pengepung og
omstændigheder.

Det lyder som om forretten skal transporteres og anrettes lige inden den
skal spises, så følgende var måske en idé:

Spinatpandekager med laks hertil salat med rejer og butterdejssnitter.

Pandekagerne bages af din favoritpandekagedej med følgende ændringer:

Undlad sukker og tilsæt samme mængde dampet finthakket spinat som der er
hvedemel i opskriften. Bag pandekagerne lidt tykkere end du plejer.

De afkølede pandekager rulles stramt med tynde skiver af røget eller
fersk laks og stilles i køleskabet.

Butterdejssnitterne laves af frossen købebutterdej enten hjemmefra eller
helst lige inden servering: Udrul den optøede butterdej til dobbelt
størrelse, pensl med æggeblomme og skær den ud i små fingerrette
snitter, oblater eller hvilken form du nu lyster. Måske kan du finde en
stjerneform nu hvor det er Nytår. Pas på at æggeblommen ikke løber ned
ad siderne på snitterne, da de ellers ikke hæver ensartet under
bagningen. Bag 15-20 min ved høj varme.

Salaten skal bestå af fint udskårne ingredienser og være en fryd også
for øjet. Den skal kunne laves hjemmefra og må derfor ikke væske og skal
selvfølgelig kunne tåle transporten. Jeg vil foreslå:

Julesalat, knoldselleri, rød peber og æble. En vellykket kombination af
årstidens grøntsager og stadig lidt julet.

Julesalaten skal blot skæres i skiver efter at roden og den bitre kerne
er fjernet.
Knoldselleri skæres i skiver, strimles og koges i letsaltet vand i 3-4
min. og afkøles straks i koldt vand.
Æble og peberfrugt skæres i tern.

Æble og selleri kommes i en pose med skivede citroner(der skal bruges
til anretningen) så de ikke misfarves.

Til det hele kan du passende lave en urtesauce. Til den festlige
lejlighed ville jeg basere den på creme fraiche og mayo, men en anden og
lettere kombination kan naturligvis bruges. Hak dild og purløg i
rigelige mængder og rør det i saucen sammen med lidt citron og smag til
med salt og hvid peber.

Vel ankommet skal spinatlakse rullerne skæres i 1-2 cm tykke skiver og
anrettes på tallerkner med salaten og butterdejssnitter. Pynt med
dildkviste og citronryttere og byd saucen til.

Man kan lave en simplere salat, man kan byde brød til, man kan bruge
skinke istedet for laks osv., men ovenstående er relativt let men ser
dog stadig ud af noget og smager godt.

--
Kent Oldhøj

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 17-12-05 14:34

Onix skrev:
> [...]
> kunne
> diske op med, men også alternative ideer hvis der nogle gode forslag. Vi

Hvad med en muslinge suppe af hvidvin, safran og lidt fløde.
Den er fast på menyen hos mine forældre til nytårsaften
Jeg kan måske skaffe en opskrift hvis det var noget.
MVH
Kasper Malmberg

Fra : Paw Jensen

Dato : 18-12-05 16:10

> [...]
> Den er fast på menyen hos mine forældre til nytårsaften
> Jeg kan måske skaffe en opskrift hvis det var noget.

Den opskrift vil jeg da godt bede om

paw@uniq-import.dk

PFT

Paw

Fra : Mette Jensen

Dato : 17-12-05 19:01

Hej

Vi får hvert år denne jomfruhummerbisque:

Pil kødet ud af jomfruhummerne.
Varm olivenolie op i stor gryde - meget høj varme.
Brænd skallerne/brun dem kraftigt i gryden.
Urter på (løg, gulerod, porre, fennikel, timian)
Ligeledes tomatpure, som skal brændes af og lidt paprika.
Salt og peber.
Når det hele er godt brunet: et glas pernod/pastis på. Flambér.
Dernæst ½ fl. hvidvin og vand så det dækker skallerne. (Evt. fiskefond
istedet for vand -ellers bruger jeg altid en terning - fisk eller høns)
Kog op. Skummes af.
Koger i 25-30 minutter. Knus skallerne undervejs i gryden med en stor,
voldelig ske.
Dernæst: si skallerne fra. Reducer væsken yderligere til passende styrke.
Salt først endeligt til slut. Er den ikke rund nok, så give den en anelse
sukker.
Mod slutningen af reduktionen tilsættes et godt skud fløde. 1/4 liter.
Koges ind til passende konsistens og smag.
Urter - persille, esdragon, kørvel, purløg - hva' man nu har - men gerne 2-3
forskellige slags - hakkes fint. Olivenolie i. Brød stikkes ud - vendes i
urte-olien.
Ristes i en varm ovn - 220 grader - til de er let gyldenbrune i farven.
Jomfruhummer-halerne (kødet) får salt peber og olivenolie - lidt af
marinaden fra brødene. Står i dette mens bisquen laves.

Tomat-salat: Meget fine tern af cherrytomater. Salt, peber, sukker, lidt
presset hvidløg. Væden hældes fra, så man har en ikke alt for våd salsa.
Halerne kommes til slut på meget varm pande - mens brødene er i ovnen.
Halerne skal ikke have mere end 1½ minut i alt. Fuld skrue på blusset.
Dernæst på tallerkenerne serveres retten sådan: ristet urtecrouton lægges på
midten. Tomatsalat i et pænt lag ovenpå. Dernæst et par stegte
jomfruhummerhaler. Dernæst låg af ny crouton ovenpå.
Bisquen kommes rundt om bagefter - så tallerkenen dækkes. Lidt friske urter
drysses på toppen.

Mvh Mette

Fra : Emil

Dato : 17-12-05 22:54

On Sat, 17 Dec 2005 13:26:42 +0100, Onix wrote:

> [...]
>er
>der nogle der ligger inde med en kanon ide, både hvad vi traditionelt

<http://www.arla.dk/APPL/HJ/HJ401/HJ401D02.NSF/O/F680B6F347B74B52C1256F240035647E>
= <http://makeashorterlink.com/?G6102155C>

Flødeskummet kan udelades.

Kogning af torsk: 3 liter vand krydres med et par laurbærblade og
lidt hele pebre. Koges til vandet smager krydret.
Gryden tages fra varmen og torsken plumpes i.
Når kødet slipper benene, er torsken færdig.

Her i huset foretrækkes en STOR bakke karse, eller 2, søm pynt.

m.v.h. Emil

Fra : Mureren

Dato : 17-12-05 23:40

> [...]
> kunne
> diske op med, men også alternative ideer hvis der nogle gode forslag. Vi

I _SKAL_ prøve den her:

TORSKESALAT MED ÆBLER:
500 gr. torskefilet
Saft af 1/2 citron
1,25 dl. hvidvin
1,25 dl vand
Salt og peber
1 laurbærblad
2 enebær
2 store madæbler
2 - 3 løg
5 - 6 syltede agurker

DRESSING:
2 1/2 dl. creme fraiche
1 spsk. mayonaise
Sukker
Salt og peber

Fisken koges med citron, hvidvin, salt, peber og laurbærblad. Creme fraiche
og mayonaise røres med salt peber og sukker. Torsk, æbler, løg og
drueagurker skæres i terninger og blandes i dressingen.

Det smager fantastisk på ristet franskbrød, og er dejligt friskt i forhold
til så meget af det julemad man lige har fået i ugen op til.

Mvh.
Mureren

Fra : elsmic

Dato : 18-12-05 23:14

Hvad med jomfruhummersuppe.

www.skagenfood.dk

Mvh Michael

Fra : Keysersoce

Dato : 19-12-05 09:22

Gazpachoshots
Du skal bruge

6 shots

200 g cherrytomater - 12-15 stk
1/4 agurk
1/2 rød peber
1-2 minisalatløg el. 1 skive alm. salatløg
1/4-1/2 fed hvidløg
1-2 tsk citron
1 spsk olivenolie
1 tsk salt
6-8 isterninger
vodka

Sådan gør du

Flå først tomaterne - skær et lille kryds i bunden af hver tomat,
læg dem i kogende vand i et minut og overhæld dem derefter straks med
koldt vand, pil derefter skindet af dem.
Rens resten af grønsagerne og blend det hele. Smag til med citronsaft,
olie og salt.
Stil gazpachoen køligt indtil servering.
Ved serveringen blendes gazpachoen med isterningerne, hældes i
shotglas og tilsættes vodka.