Matrice!!
Fra : S@ndman

Dato : 11-06-01 15:06

Hejsa,

Hvad bruger man tynde matricer til...????

Jimmy

Fra : S@ndman

Dato : 11-06-01 18:13

Hejsa..

"Da definitionen på et binært søgetræ er rekursiv" dette er et citat fra en
bog, hvordan hænger det sammen..??

Jimmy

Fra : Thomas Rose

Dato : 11-06-01 21:11

Hej S@ndman,

"S@ndman" <sandman@ofir.dk> wrote in message

> "Da definitionen på et binært søgetræ er rekursiv" dette er et citat fra
en
> bog, hvordan hænger det sammen..??

Jeg tror - for mit vedkommende, i al fald, at du må uddybe en smule... jeg
kenkender umiddelbart ikke "tynde matricer" (andet end matricer fra
matematik), og slet ikke i forbindelse med binære søgetræer og rekursion...
så hvis du kunne bidrage med lidt mere baggrund for dit spørgmål ville jeg
måske være i stand til at komme med et bedre svar, end det du netop læser
nu.

Ciao,
Thomas

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 11-06-01 22:17

Tynde matricer (eller "sparse matrices" på engelsk) er matricer hvor kun få
% af elementerne er <>0. Så istedet for at gemme en kæmpe matrix med en
masse nuller, gemmer man oplysninger om hvilke elementer der er forskellige
fra 0 og så selvfølgelig værdien for de enkelte celler.

De forekommer typisk i lineær programmering og andre optimeringsproblemer.

Jeg har gået ud fra, at du allerede ved hvad en matrix er.

Hilsen
Uffe

Fra : S@ndman

Dato : 11-06-01 22:34

Takker, hvordan kan man bruge dem i praksis...???

Jimmy

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 11-06-01 23:07

"S@ndman" <sandman@ofir.dk> writes:

[Om tynde matricer]

> Takker, hvordan kan man bruge dem i praksis...???

Man benytter tynde matricer til nøjagtig det samme som almindelige
matricer.

Man kan for eksempel benytte matricer til at repræsentere grafer
(netværk).

Et eksempel:

A -- B
\
\ C -- D E -- F G

Her er der byer A til G. Der er veje mellem A og B, A og C, C
og D, samt E og F. De kan opskrives i en matrix [1] sådan:

ABCDEFG
A0100000
B1000000
C1001000
D0000000
E0000010
F0000100
G0000000

Som du kan se, er de fleste indgange 0. Der er ialt brugt 7*7=49
tal. Tynde matricer kan nu bruges til at reducere
pladsforbruget.

Hvis vi giver A nummer 1, B nummer 2 og så videre kan de samme
oplysninger sådan:

1, 2
2, 1
1, 3
3, 1
3, 4
4, 3
5, 6
6, 5

Der er så brugt 16 tal istedet for 49. Der er altså sparet en del
plads.

[1] Pas på med at sige matrice istedet for matrix. En matrice er en
støbeform.

--
Jens Axel Søgaard - <http://www.jensaxel.dk> - jensaxel@soegaard.net

A Mathematician is a machine for turning coffee into theorems.
- Paul Erdös