Garanti på computerskærm
Fra : Ukendt

Dato : 17-12-05 12:05

Hej NG.

Jeg købte i april 2004 en computerskærm, som jeg for et par måneder siden
begyndte at få problemer med (der er problemer med at tænde for den o.lign),
men da jeg ringede til den virksomhed, hvor jeg i sin tid købte skærmen, fik
jeg at vide, at der desværre kun er et års garanti på skærmen.

Uden at have den mindste forstand på jura mener jeg dog at have hørt, at der
som standard er 2 års garanti på sådanne produkter? Kan nogen hjælpe mig med
dette?

Mvh. Lina Lind Christensen

Fra : Holst

Dato : 17-12-05 12:14

Der er to års reklamationsret. Læs mere om sådant på http://www.forbrug.dk

Fra : Karsten Madsen

Dato : 17-12-05 12:23

> Jeg købte i april 2004 en computerskærm...

Hvilket fabrikat er skærmen? (På mange skærme er der 3 års garanti direkte
fra producenten)

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-05 12:32

> Hvilket fabrikat er skærmen? (På mange skærme er der 3 års garanti
> direkte
> fra producenten)

Den er en Orion.

Fra : pf

Dato : 17-12-05 16:00

Jeg har set en enkelt Orion skærm på EDB-Priser (Orion LA750). Her er
beskrevet at producenten giver 3 års garanti.

Fra : Jubii

Dato : 17-12-05 12:41

On Sat, 17 Dec 2005 12:04:41 +0100, "Lina" <lina snabela svanesange punktum dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>som standard er 2 års garanti på sådanne produkter? Kan nogen hjælpe mig med

"Garanti" er der i princippet ikke længere noget der hedder i almindeligt
handelskøb. Det er nu 2 års reklamationsret hvor de første 6 måneder har en
slags" formodningsklausul", d.v.s. det formodes, uden at der stilles spørgsmål
om varen var defekt fra starten.

Så aflever du blot skærmen til reparation og forklar hvordan fejlen opstod og
forklar sælger at købeloven giver ret til at reklamere over en defekt i 2 år.
Defekten skal naturligvis skyldes "fabrikationsfejl" og ikke forkert behandling
fra din side.
Det er i de sidste 1½ år køber får problemer med sælger om hvorvidt defekten
skyldes en fejl fra starten, men sælger skal lade skærmen undersøge uanset hvad.

En ægte garanti er nu noget sælger kan tilbyde sammen med reklamationsretten.
Om den så er på 1-2-5 år kan ikke røre ved den 2-årige reklamationsret, blot at
produktet repareres "på garantien".

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-12-05 21:00

Jubii <gruntsaver@jubii.dk> wrote:

> "Garanti" er der i princippet ikke længere noget der hedder i
> almindeligt handelskøb. Det er nu 2 års reklamationsret hvor de
> første 6 måneder har en slags" formodningsklausul", d.v.s. det

Det har der aldrig været (garanti, altså), medmindre sælger tilbød det.
Tidligere var der 1 års reklamationsret, nu er der 2 år med
formodningsreglen i de første 6 måneder. Meget bedre for forbrugeren.

--
Jesper Lund

Fra : Wilstrup

Dato : 18-12-05 10:26

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Tidligere var der 1 års reklamationsret, nu er der 2 år med
> formodningsreglen i de første 6 måneder. Meget bedre for

Det lyder besynderligt - man skrev garantibeviser og man havde et
års garanti mod fabrikationsfejl på en vare - så der er en del der
er ændret ved den nye reklamationsregel, men du kan måske henvise
til den tidligere lov omkring dette og dermed verificere at der
ikke er noget, der har heddet garanti med mindre sælgeren har
tilbudt det? Jeg tror du tager fejl.
--
Wilstrup

Fra : Henning

Dato : 18-12-05 19:54

> [...]
>til den tidligere lov omkring dette og dermed verificere at der
>ikke er noget, der har heddet garanti med mindre sælgeren har

Tidlegere var hverken forhandler elelr forbruger klar over det med
garantien - først efter udvidelse af reklamationsretten er
forhandlerne blevet bekendt med reglerne. Hørte i radioen i morges at
3 ud af 4 erhvervsdrivende ikke kendte reglerne.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 18-12-05 15:43

> [...]
> til den tidligere lov omkring dette og dermed verificere at der
> ikke er noget, der har heddet garanti med mindre sælgeren har

"Jesper Lund" har ret. Det eneste der er ændret er, at den absolutte
reklamationsfrist i § 83 stk. 1 er udvidet til 2 år fra 1 år, og
samtidig er den nye 6 måneders-formodningsregel blev indsat i § 77a
stk. 3.

Den tidligere § 83 lød:
"§ 83. Har køberen ikke inden et år efter salgsgenstandens
overgivelse til ham meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en
mangel, kan han ikke senere gøre den gældende, medmindre sælgeren
har påtaget sig at indestå for genstanden i længere tid eller har
handlet i strid med almindelig hæderlighed."

Den gældende § 83 lyder:
"§ 83. Har køberen ikke inden to år efter salgsgenstandens
[...]

En erhvervsdrivende må ikke benytte udtrykket "garanti" overfor
forbrugere, medmindre det giver forbrugeren en væsentlig bedre
retstilling end lovgivningen i øvrigt giver. Det fremgår af
markedsføringslovens § 4, og den har været unændret på det punkt i
hvert fald siden 1994.

--

/kristian

Fra : Wilstrup

Dato : 18-12-05 17:49

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@mail.dk> skrev i en
meddelelse
> [...]

retstilling end lovgivningen i øvrigt giver. Det fremgår af
markedsføringslovens § 4, og den har været unændret på det punkt i

O.K. tak for svaret
--
Wilstrup