Skat som selvstændig ?
Fra : Helene Carøe

Dato : 16-12-05 22:28

Hej.
Jeg er startet som selvstændig pr 1-10-05, ved siden af mit
lønmodtager job.

Til mit firma skal jeg bruge en kassevogn, så jeg regner med at skulle
ud og købe en brugt til ca. 80.000kr.

Men da min bankmand ikke er særlig villig til noget som helst, har jeg
sparet lidt op i firmaet, dvs ingen løn til mig.

Men jeg er kommet til at tænke på om jeg skal betale skat af de
kontanter der nu er opsparet i firmaet her pr. 31-12-05. ?

Ville det være en fordel, at jeg venter til efter nytår med at sende
regninger ud til mine kunder, for måske at undgå evt. beskatning.

Ville det være en fordel at købe den bil inden nytår ?

Mvh Helene Carøe

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 17-12-05 00:02

Helene Carøe wrote:
> [...]
> regninger ud til mine kunder, for måske at undgå evt. beskatning.
>
> Ville det være en fordel at købe den bil inden nytår ?

Er der tale om et personligt drevet firma eller et selskab (ApS eller A/S)?
Karsten H. Jensen

Fra : Elmand

Dato : 17-12-05 09:45

"Helene Carøe" <oz5afj@get2net.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Da,jeg går ud fra, at det er et personligt drevet firma du har , er det
underordnet om du har udbetalt
noget til dig selv.
Din skattepligtige indtægt er din fortjeneste efter fratrækning af dine
udgifter.

Dine indtægter består af

Dit salg - pengene er i kassen
Dine tilgodehavender.- pengene er tjent men ikke kommet ind.
Dine igangværende arbejder pengene er tjent, men der er ikke skrevet
faktura.
Din lagerbeholdning.

Dine udgifter består af

Varer køb
kontorudgifter
driftsmidler.

Af det kan du se, hvis du allerede har et fint overskud,skal dette
beskattes. Køber du en bil
inden 31.12 kan denne delvist fratrækkes i år. Du kan fratrække 30 % .-
Næste år ( hvor du
ikke har købt bil) kan du fratrække 30 % af restsaldoen o.s.v.

Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne

Fra : Per Krabbe

Dato : 17-12-05 10:05

"Elmand" <elmand@vip.cybercitynospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Næste år ( hvor du
> ikke har købt bil) kan du fratrække 30 % af restsaldoen o.s.v.

Er det ikke kun 25% der kan afskrives - ?

mvh
Per

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 17-12-05 14:34

Elmand wrote:
> [...]
> regninger ud til mine kunder, for måske at undgå evt. beskatning.
>
> Ville det være en fordel at købe den bil inden nytår ?

Det er nok mere formålstjenligt at eje bilen personligt (det er så også
firmaets) og så få udbetalt skattefri kørselstilskud efter statens takster.
Dvs alle udgifter til bilens drift alligevel er private udgifter, og så har
man kun kørebogen at slås med skatteligningen om.
Karsten H. Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-05 15:36

> [...]
> Dine tilgodehavender.- pengene er tjent men ikke kommet ind.
> Dine igangværende arbejder pengene er tjent, men der er ikke skrevet

Indtægter kan aldrig være lagerbeholdning eller igangværende arbejder, hvor
der ikke er skrevet fakturaer.

Den med de30% holder ikke. Det er 25%.

Fra : Elmand

Dato : 17-12-05 16:44

> Indtægter kan aldrig være lagerbeholdning eller igangværende arbejder,
> hvor der ikke er skrevet fakturaer.

Kære Museumsmedarbejder
Det er bestemt ikke rigtigt
I følge ligningsloven skal du ved året afslutning opgøre værdien af udførte
ikke fakturerede
arbejder - incl. fratrukket omkostninger.- Værdien tillægges som indkomst.

Lagerbeholdning:
Et lille eksembel:
Du starter firma og køber for 100 kr varer.- du udfører arbejde og bruger
materialer for 100
kr ,som du for i kassen
Du har for 75 kr tilbage på lageret.
Hvad er din fortjeneste ?? Du har købt og solgt , det giver 0 kr
Fortjenesten ligger på lageret, men er ikke solgt --- Dit skattemæssige
indtægt er 75 kr

Med venlig hilsen
ESPERSEN EL & Antenne

Fra : Petersen_Michael

Dato : 17-12-05 19:24

In news:43a43233$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
Elmand <elmand@vip.cybercitynospam.dk> Typed:

> [...]
> Hvad er din fortjeneste ?? Du har købt og solgt , det giver 0 kr
> Fortjenesten ligger på lageret, men er ikke solgt --- Dit

Hvor kommer de 75,- Kr. på lageret fra?
De varer som ligger på lager, er jo købt på et tidspunkt, og har dermed
været en udgift..
Jeg kan ikke se at dit eksemPel holder vand..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-12-05 22:27

Den 17-12-05 19.23 skrev Petersen_Michael følgende:

> Hvor kommer de 75,- Kr. på lageret fra?
> De varer som ligger på lager, er jo købt på et tidspunkt, og har dermed
> været en udgift..
> Jeg kan ikke se at dit eksemPel holder vand..

Måske det er lettere at forstå, hvis du ser det på denne måde: Der er
købt 4 varer for 25 kroner stykket, i alt 100 kroner. 1 af varerne er
solgt for 100 kroner, og da den kostede 25 kroner, er der tjent 75 kroner.

Pengene ligger ikke i kassen, de står i stedet på varelageret, men de
skal stadig beskattes som overskud.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på nettrafikken med det gratis program Down2Home.

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-05 23:28

> [...]
> 100 kroner, og da den kostede 25 kroner, er der tjent 75 kroner.
>
> Pengene ligger ikke i kassen, de står i stedet på varelageret, men de skal

Enten holder den ikke, ellers er det fordi, at i taler forbi hinanden.

For at tage det sidste.

D. 1/1 køber man 4 varer til kr. 25,- stykket. En varebeholdning på kr.
100,-
K: Kasse / bank (balancen)
D: Varelager (balancen)

D. 15/1 sælger man 1 vare for kr. 100,- Heraf er der et vareforbrug på kr.
25,- Eksemplet er sort/hvidt, men bogføringen bliver groft sagt:

K: Varesalg (driften) kr. 100,-
D: Kasse (balancen) kr. 100,-

Når lageret gøres op, er der ikke længere en værdi på kr. 100,- og der skal
laves en justering, der kan se således ud:
K: Varelager (balancen) kr. 25,-
D: Vareforbrug (driften) kr. 25,-

Du bliver beskattet af kr. 75,- idet det er resultatet af driften.
Du bliver _ikke_ beskattet af varelageret.

Grunden til, at jeg pååeger dette, er, at Elmand skriver:
---
[...]

Og det er da helt forkert.

Du bliver ikke både beskattet af dit salg (pengene er i kassen) - her i
eksemplet er salget på kr. 100,-
Din lagerbeholdning (som her er på kr. 75,-

Summa summarum: Man bliver ikke beskattet af sit varelager. Du vil altid kun
blive beskattet af driftsresultatet og aldrig af dine indeståender eller
varelager m.v. (der kan evt. ske reguleringer, der får indflydelse
påskatten)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-12-05 00:27

Den 17-12-05 23.28 skrev Michael Sørensen følgende:

> Enten holder den ikke, ellers er det fordi, at i taler forbi hinanden.

Det var meget simplificeret for at forklare, at man skal betale skat af
overskuddet, også selvom det er bundet i varelageret.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nem backup af Mozilla, Firefox og Thunderbird med MozBackup.

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-05 00:40

> Det var meget simplificeret for at forklare, at man skal betale skat af
> overskuddet, også selvom det er bundet i varelageret.

Men jeg bider ikke på den.

Det er ikke korret - i hvert fald ikke pædagogisk.

Det er - i mine fortolkninger - helt ude i hampen, at overskuddet
(beskatningen) er bundet i varelageret.

Det gør det i mine øjne heller ikke nemmere eller mere simpelt at forstå den
udlægning, som i kommer med.

Det nemmeste er vel at sige, at indtægter - udgifter = beskatningsgrundlag
og så holde varelager uden for dette regi, hvis det skal gøres simpelt.

Et varelager er en balancepost og giver ikke anledning til beskatning. Der
kan foretages reguleringer i varelageret, som får indflydelse på
beskatningen, hvilket jeg gjorde i mit eksempel.

Fra : Elmand

Dato : 18-12-05 01:45

"Michael Sørensen" <ms1 (a) skindbeni . DANMARK> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan foretages reguleringer i varelageret, som får indflydelse på
> beskatningen, hvilket jeg gjorde i mit eksempel.
Det er desværre rigtigt, hvad jeg hævder, men måske ikke forklaret helt godt
i eksemplet,
jeg vil prøve igen:

Du køber for 25 kr varer - sælger dem sammen med en evnt arbejdsydelse for
100 kr.
Du har nu tjent 75 kr.-- Sålangt er vi vel enige.
Nu køber du for 75 kr varer, som ligger på din hylde.- Hvad er din
fortjeneste nu.?
Den er stadigvæk 75 kr --- fortjenesten ligger bare i varer på hylden.

Og til Maria, jeg kender godt forskel på drift og status, idet jeg har
drevet selvstændig forretning
med flere ansatte i over 40 år.- Min forklaring er sådan set god nok, jeg
glemmer aldrig,det første
år jeg var selvstændig.- Jeg knoklede døgnet rundt.- Forretningen gik
strygende, men jeg havde ikke en krone i kassen.- Jeg fik en restskat på 50
000kr, det var mange penge i 60-erne. Jeg forstod ikke en brik- men jeg
havde oparbejdet et varerlager på ca 150 000 . Der lå min
fortjeneste.

Med venlig hilsen
ESPERSEN EL & Antenne

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 18-12-05 01:52

Michael Sørensen wrote:

> [...]
> beskatning. Der kan foretages reguleringer i varelageret, som får
> indflydelse på beskatningen, hvilket jeg gjorde i mit eksempel.

Værdien af lageret er tilført kapitalen og er ikke realiseret før salg
bogført over driften.

Der skal ikke svares skat af en lagerbeholdning, der ikke er realiseret.
Karsten H. Jensen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 18-12-05 09:50

In news:43a482d3$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> Typed:

> [...]
> kroner.
>
> Pengene ligger ikke i kassen, de står i stedet på varelageret, men de

Så er vi enige, men det fremgik på ingen måde af ELandens indlæg.. Han
brugte materialer for 100,- Kr. til opgaven..

Fra : Jonathan Stein

Dato : 18-12-05 17:27

Elmand wrote:

> [...]
> Hvad er din fortjeneste ?? Du har købt og solgt , det giver 0 kr
> Fortjenesten ligger på lageret, men er ikke solgt --- Dit skattemæssige

Men sker der nu absolut ingen ting det næste år, har du stadig for 75 kr
liggende på lageret, men du har hverken indtægter eller udgifter.

Derfor er lagerbeholdningen ikke en indtægt.

Hvis lagerets værdi er steget i årets løb, er _stigningen_ en indtægt -
og hvis værdien tilsvarende er faldet, så er faldet en udgift.

Man kan også se det på en anden måde. Når man køber noget til firmaet,
er det reelt _ikke_ en udgift - man flytter blot penge fra "kassen" til
"lageret", men værdierne bliver i firmaet. Først når det købte bruges,
bliver det til en udgift, for så er værdien ikke længere tilstede i firmaet.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Helene Carøe

Dato : 18-12-05 19:13

Hej.

Ja det er et personligt drevet firma.

Nå, men konklusionen må være, at jeg enten skal bruge pengene eller
betale skat af dem. Er det korrekt forstået ?

Til mit firma mangler jeg også en del småmaskiner og håndværktøj.
Da jeg ikke har nogen kassekredit eller stor privat opsparing har jeg
kun ca. 25000kr til mit firma.

Min bankmand er nemlig ikke med på ideen om, at jeg skulle starte som
selvstændig (Jeg har forøvrigt Jyske bank og har en friværdi i mit hus
på ca. 400.000 kr, men det er åbenbart ikke godtnok)

Bil får jeg jo ikke meget af for 25.000 kr, så det må vist være privat
vognen det står for tur et stykke tid endnu.

Men jeg mangler en del håndværktøj, stiger, småmaskiner og hvad man nu
ellers skal bruge som håndværksmester. (Handymand)

Men hvordan er det nu med små anskaffelser (kr. 11.000) , kan man godt
bruge den flere gange ?

Eks. jeg køber følgende på 3 forskellige regninger: rundsav til
11000kr+moms, høvl til 10000kr+moms, overfræser til 4000kr+moms

Ja jeg skulle nok hyre en revisor, men det må da kunne lade sig gøre
at lave 2 måneders regnskab selv!

Mvh Helene Carøe

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-05 19:23

[...]

Hej Helene.

Grænsen for småanskaffelser gælder ikke for det _samlede_ køb på et år, men
for hvert køb.

Dvs. at du fx sagtens kan købe 3 _særskilte_ ting til hver kr. 10.000, hvis
de kan betegnes som "selvstændige" ting. Hvis der er tale om ting, som skal
bruges sammen, så går tingene ind under at være een enhed. Eksempel: Du
køber en bil til 10.000 og en trailer til 5.000. Her skal du tage det som
een enhed til kr. 15.000, da du ikke kan bruge traileren som sådan uden
bilen.

Fra : Helene Carøe

Dato : 18-12-05 20:04

Hej.
Ok tak for svaret.
Mvh Helene Carøe

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-12-05 20:33

>Ja jeg skulle nok hyre en revisor, men det må da kunne lade sig gøre at
>lave 2 måneders regnskab selv!

Ligesom du selv laver alt el-arbejde, vvs-arbejde, skorstensfejning mv selv,
ikke?
Noget er for professionelle og noget kan man selv. Regnskab er på niveau med
el-arbejde. Noget kan man selv og det meste må man overlade til folk, der
har forstand på det.

Mvh Maria

Fra : Jonathan Stein

Dato : 19-12-05 12:35

Helene Carøe wrote:

> Min bankmand er nemlig ikke med på ideen om, at jeg skulle starte som
> selvstændig (Jeg har forøvrigt Jyske bank og har en friværdi i mit hus
> på ca. 400.000 kr, men det er åbenbart ikke godtnok)

Hvis du kan starte uden lån, er det da også det bedste.

Men hvis du vil låne og de 400.000 kr er mere end 20% af husets værdi,
så prøv at kontakte en kreditforening. (Og ellers en anden bank).

> Ja jeg skulle nok hyre en revisor, men det må da kunne lade sig gøre at
> lave 2 måneders regnskab selv!

Det kommer jo an på hvor ens evner ligger. Har du været ude hos en
kunde, der tænkte, at sådan en smule køkken kan man vel godt selv banke
op...

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Claus Agerskov

Dato : 20-12-05 11:33

Helene Carøe wrote:

> [...]
>
> Eks. jeg køber følgende på 3 forskellige regninger: rundsav til
> 11000kr+moms, høvl til 10000kr+moms, overfræser til 4000kr+moms

Som andre også har skrevet, så gælder grænsen generelt på hvert køb i sig
selv. Dog skal alle dele kunne benyttes alene ellers er der tale om et
samlet køb.

Det generelle eksempel er en pc og en printer, hvor den samlede pris ikke må
overstige 11.000 før det skal afskrives, da printeren ikke kan fungere uden
pc. Det gælder dog ikke forbrugsstoffer (papir og toner/blækpatroner til
printeren).

Det samme gør sig altså gældene for eksempelvis ekstra tilbehør til værktøj.

De herligste hilsner

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-12-05 22:50

Hov, holdt! Sådan fungerer regnskab altså ikke. Der er driftsregnskabet og
der er statusopgørelsen. Førstnævnte er for en periode, sidstnævnte er pr en
dag, typisk sidste og første dag i regnskabsåret. Hvis man ikke ved mere om
regnskab, kan det være en god idé at alliere sig med en revisor, så man ikke
brænder fingrene både med hensyn til moms og rent skattemæssigt.

Mvh Maria

Fra : ABB

Dato : 19-12-05 16:27

Hej Helene
SÅ find en anden bank ! små banker vil modtage dig med kyshånd og rød løber,
de tjener jo penge på dig
eller brug huset friværdi,

Fra : Revisor

Dato : 10-01-06 05:18

Maria Frederiksen skrev:

> [...]
> el-arbejde. Noget kan man selv og det meste må man overlade til folk, der

Hej

Det er desværre min erfaring, at det har betydning for skattevæsenets
ligning af selvstændige om regnskabet er udarbejdet af en revisor
eller om det er et man selv har lavet.

mvh

Revisoren