Hænger mobil selskabet på denne aftale
Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 16-12-05 13:53

Der er (igen) åbnet et nyt mobil selskab mobivic.dk der forsøger at kabre
kunder ved at være billige, eller... når man læser deres

https://www.mobivic.dk/priser.asp

Ser det jo billigt ud, men klog af erfaring tjekker man om de virkeligt
mener at alle priser er per minut - det de i virkeligheden mener er at alle
priser er per påbegyndt minut - det er jo en hel anden prissætning, ala M1
istedet for ala TDC.

Men det står sådan alle steder, men de fakturerer rent faktisk efter Pr
påbegyndt minut?

Står de ikke ret dårligt?

Fra : Christian Fals \(bær~

Dato : 16-12-05 21:09

TDC SMSmax takserer også pr minut...
Jøses

Der er vel ikke noget galt så længe det står i betingelserne...

Fra : Petersen_Michael

Dato : 17-12-05 09:00

In news:43a31ed6$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
Christian Fals (bærbar) <72124085fjern@mail.sonofon.dk> Typed:
> TDC SMSmax takserer også pr minut...
> Jøses
>
> Der er vel ikke noget galt så længe det står i betingelserne...

Men det er jo hele pointen..

Der står "Pr minut" der står ikke "Pr _påbegyndt_ minut"

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Karsten Schmidt

Dato : 17-12-05 13:35

Petersen_Michael wrote:
> In news:43a31ed6$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
> Christian Fals (bærbar) <72124085fjern@mail.sonofon.dk> Typed:

> Men det er jo hele pointen..
>
> Der står "Pr minut" der står ikke "Pr _påbegyndt_ minut"

Hvad vil du gerne have pr minut til at betyde?

Eller et andet eksempel, hvad betyder det når du lejer en bil pr dag.

Som standard vil jeg da mene at pr noget betyder pr påbegyndt noget. At
nogen så skriver i deres betingelser de kun fakturerer pr påbegyndt
"noget mindre", det er bare en bonus.

--
Karsten Schmidt

Fra : Henrik4100

Dato : 19-12-05 10:35

"Karsten Schmidt" <gugge@guggemand.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nogen så skriver i deres betingelser de kun fakturerer pr påbegyndt "noget

Jeg læser da at koster det 100 øre pr. min og jeg ringer i 1 min og 30 sek,
så skal jeg faktureres 150 øre.

Hvis der er pr. påbegyndte minut, så bliver jeg jo faktureret for 200 øre,
altså en minutpris på 133,33 øre pr. min

eller den ehtl grimme 1 min og 1 sek faktureret 200 øre eller 198,02 øre pr.
min.

Eller er det mig der misforstår?

mvh
Henrik

Fra : Karsten Schmidt

Dato : 19-12-05 13:29

Henrik4100 wrote:

> [...]
> altså en minutpris på 133,33 øre pr. min
>
> eller den ehtl grimme 1 min og 1 sek faktureret 200 øre eller 198,02 øre pr.

Det tror jeg

Hvis vi tar biludlejeren igen.

Han tager 1000kr i døgnet for at udleje en bil.
Du har den i din varetægt i 1 døgn, 11 timer 50 minutter og 30 sekunder.

pr. påbegyndt hvad skal du betale?

Hvis der ikke står noget nogen steder kan man ikke regne i andre enheder
end det den udlejes i, altså pr døgn.

Ellers skal man jo gætte sig frem til om det er pr påbegyndt
time,minut,sekund,100dele sekund, eller endnu mindre.

--
Karsten Schmidt

Fra : per christoffersen

Dato : 19-12-05 14:18

> Det tror jeg
>
> Hvis vi tar biludlejeren igen.

Mobilpriser og biludlejning kan ikke sammenlignes.
Hvis der opstår uklarhed om en fortolkning, så vil sædvane (indenfor
branchen) være et godt argument for den ene eller den anden udlægning.
Så det er snarere de andre mobilselskabers politik på området, der evt. kan
danne udgangspunkt for en fortolkning.

Aller væsentligst er det dog, om kunden har accepteret mobilselskabets
afregningspolitik, - altså om man undervejs i tilmeldingen får præsenteret
politikken på en letforståelig måde. Det vil være fornuftigt for selskabet
at man sikrer sig en dokumentation for at kunden har fået oplysningerne
forevist (ikke nødvendigvis læst og forstået dem...), men det er ikke
absolut krav for at de kan være gældende.

/Per

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 19-12-05 15:05

"Karsten Schmidt" <gugge@guggemand.dk> wrote in message

> [...]
>
> Ellers skal man jo gætte sig frem til om det er pr påbegyndt
> time,minut,sekund,100dele sekund, eller endnu mindre.

Det er dig der er helt galt på den, betaler du også for to litter benzin
hvis du tanker 1,5 liter? Der er grundlæggende juridisk forskel på per minut
og per påbegyndt minut. Når du ser netop din billåne ide, så står priser
også per påbegyndt døgn... såå derfor..

Men var der en der havde en vurdering af det juridiske i dette? Kunder der
allerede er blevet kunder og opdager at de ikke bliver faktureret per minut
men per påbegyndt minut..

?

Fra : per christoffersen

Dato : 19-12-05 15:17

> Men var der en der havde en vurdering af det juridiske i dette? Kunder der
> allerede er blevet kunder og opdager at de ikke bliver faktureret per
> minut men per påbegyndt minut..

Det kommer an på hvordan aftalegrundlaget ser ud, altså om faktureringen pr.
påbegyndt minut er tilstrækkeligt kalrt oplyst for kunden ved
aftaleindgåelsen.
Hvis ikke den er det, så vil mit bedste bud være, at så vil ihvertfald
private kunder kunne have krav på en fakturering efter branchekotyme.

(I forbrugerkøb fortolkes til kundens fordel, hvis der er tvivl).

/Per

Fra : Karsten Schmidt

Dato : 19-12-05 19:13

Flemming Lynggaard wrote:
> [...]
> og per påbegyndt minut. Når du ser netop din billåne ide, så står priser

Jeg kan godt følge dig i at pr minut ikke er det samme som pr påbegyndt
minut. Jeg kan bare ikke rigtig forstå hvorfor pr minut så skal betyde
at man fakturerer pr påbegyndt sekund (udover at det er der nogle andre
teleselskaber der gør).

Kan det ikke lige så godt være pr påbegyndt 100dele sekund, eller pr
påbegyndt halve minut?

Uden nogle betingelser hvor der står om der faktureres pr påbegyndt
minut/sekund/osv, så kan man komme i tvivl. Men ligegyldig om firmaet
fakturerer 2 øre pr påbegyndt sekund, eller 1.20kr pr påbegyndt minut,
eller 72kr pr påbegyndt time, så er prisen stadig 1.20 pr minut (vil jeg
mene).

--
Karsten Schmidt

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-12-05 19:54

> [...]

> fakturerer 2 øre pr påbegyndt sekund, eller 1.20kr pr påbegyndt minut,
> eller 72kr pr påbegyndt time, så er prisen stadig 1.20 pr minut (vil jeg

Med mindre man pr. definition starter med et nyt minut når man starter en ny
samtale...

--
Per, Esbjerg

Fra : Karsten Schmidt

Dato : 20-12-05 00:55

Per Henneberg Kristensen wrote:
> "Karsten Schmidt" <gugge@guggemand.dk> skrev i en meddelelse

> Med mindre man pr. definition starter med et nyt minut når man starter en ny
> samtale...

Ja, det kan der være noget om.

Men så er det ihvertfald 1.20 pr minut pr samtale :)

--
Karsten Schmidt