37-38% vodka - ingen højere?
Fra : Ukendt

Dato : 16-12-05 12:48

For tiden kører der en tråd om fremstilling af sin egen Kahlua, men
kryddersnaps har også været oppe at vende nogle gange. Jeg synes at ulempen
ved at bruge almindelig billig vodka er, at alkoholprocenten er for lav.
Dels er der for lidt riv i de færdige produkter og dels er 37-38% altså for
lidt til at trække alt det gode ud af råvarerne.

Findes der vodka - eller anden neutral spiritus - med en højere
alkoholprocent? Husker ikke lige styrken på den klare Brøndums, men den er
vist på den gode side af 40?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Max

Dato : 16-12-05 12:57

Hej Kurt

> Findes der vodka - eller anden neutral spiritus - med en højere

Kan man ikke købe 98% vinsprit ved Matas eller på apoteket ?

Mvh Max

Fra : Ole Stigaard

Dato : 16-12-05 12:58

Fri, 16 Dec 2005 12:48:20 +0100, Kurt Hansen <kurt-snabela-towle.dk> skrev:

> [...]
>
> Findes der vodka - eller anden neutral spiritus - med en højere
> alkoholprocent? Husker ikke lige styrken på den klare Brøndums, men den

Der er i hvert fald nogle finske på både 50 og 60% Mærker husker det ikke
*host*. Fra halvfemsernes start er der et svagt minde om 'black death
vodka'. Mener den holdte sine 60%

Ole

Fra : Bo Warming

Dato : 16-12-05 13:25

"Ole Stigaard" <spam1@stigaard.net> wrote in message
news.s1vkvdq773aafo@dpiii...

> Der er i hvert fald nogle finske på både 50 og 60% Mærker husker det
> ikke *host*. Fra halvfemsernes start er der et svagt minde om
> 'black death vodka'. Mener den holdte sine 60%

Norsk Vikingvodka og visse tyske Gorbatjov vodkaer er på den stærke
side af 49%

De har en i Højbro Vin - og de har finsprit som andre vinhandlere skal
bestille hjem først

Fra : 3140 Bjørgheim

Dato : 16-12-05 13:36

Kurt Hansen wrote:
> [...]
>
> Findes der vodka - eller anden neutral spiritus - med en højere
> alkoholprocent? Husker ikke lige styrken på den klare Brøndums, men

Finske Koskenkorva kører i 40, 50 og 60% versioner.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 16-12-05 13:40

Kurt Hansen <kurt-snabela-towle.dk> on fredag 16. december 2005 at 12:48
+0100 wrote:
>Findes der vodka - eller anden neutral spiritus - med en højere
>alkoholprocent? Husker ikke lige styrken på den klare Brøndums, men den er
>vist på den gode side af 40?

Der findes masser af vodka med højere alkoholprocenter - men at kalde dem
neutrale er vist en tilsnigelse. De er tværtimod smagfulde og med meget
store smagsvarianter.
Man kan muligvis finde nogle tysk-producerede der lever op til ønsket om
ingen smag og høj alkoholprocent.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Gismo

Dato : 16-12-05 13:56

"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> wrote in message

> Findes der vodka - eller anden neutral spiritus - med en højere
> alkoholprocent? Husker ikke lige styrken på den klare Brøndums, men den er
> vist på den gode side af 40?

Sort smirnoff er 60%
Du kan også få normal 80% vodka, men hvor i lille Danmark ved jeg ikke

--
Gismo

Fra : Mads Breddam

Dato : 16-12-05 14:35

> [...]
>
> Findes der vodka - eller anden neutral spiritus - med en højere
> alkoholprocent? Husker ikke lige styrken på den klare Brøndums, men den er

Købte for nylig en såkaldt "Reiner Alkohol" i Tyskland på 96%. Den fungere
fortrinligt til at peppe en fisk (vodka, fishermens) op, som ellers også
godt kan være lidt tam.

--
Mvh.:
Mads Breddam

Fra : Thomas Hansen

Dato : 16-12-05 17:00

On Fri, 16 Dec 2005 12:48:20 +0100, Kurt Hansen <kurt-snabela-towle.dk>
wrote:

> [...]
>
> Findes der vodka - eller anden neutral spiritus - med en højere
> alkoholprocent? Husker ikke lige styrken på den klare Brøndums, men den

Det er både godt og skidt at have høj alkohol procent til at lave
kryddersnaps. Det går klart hurtigere med en højprocent. Men det går også
hurtigere at ødelægge udtrækket. Det er som regle de bitterstoffer som er
de sidste man trækker ud. Hvis et udtræk står for længe kan det blive
udrikkeligt, fordi alkoholen trækker bitterstofferne ud. Og når procenten
er højere er der kortere tid fra "god udtræk" til "for meget udtræk" Jeg
har selv oplevet det med bærlikør af brombær. Jeg lader det normalt stå et
år med 37% vodka, men et år lavede jeg det på noget polsk 80%. Da det
havde stået et år havde det en tydelig bitter eftersmag som det normalt
ikke har. Nu er brombær ikke engang så svær at lave andre krydderier er
endnu værer. Især udtræk af friske blade de skal bare stå en dag eller to
for meget så er de ikke optimale. Det vil være endnu mere udtalt med
højere alkohol procent.

Desuden har man jo mulighed for at drikke lidt flere snapser når de kun er
lavet at 37%

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Padre

Dato : 16-12-05 20:13

> Findes der vodka - eller anden neutral spiritus - med en højere
> alkoholprocent?

I Metro kan du få finsprit på 93 % for 172,- inkl moms for ½ l.

--
Padre

Fra : Hauge

Dato : 16-12-05 20:41

Hej
Padre wrote:
> I Metro kan du få finsprit på 93 % for 172,- inkl moms for ½ l.

At tænke sig at man købte 4 flasker a' ½ liter i Polen, for 200 kr. i alt.

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20051216194057@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Padre

Dato : 16-12-05 20:49

> At tænke sig at man købte 4 flasker a' ½ liter i Polen, for 200 kr. i alt.

At tænke sig at produktionsprisen i DK er omtrent 5 kr/l.

--
Padre

Fra : Max

Dato : 17-12-05 01:51

Hej

> At tænke sig at produktionsprisen i DK er omtrent 5 kr/l.

Og heldigvis er vi sådan stillet her i DK at vi ikke kan drikke det
så hurtigt som vi kan tjene pangene til det :)

Mvh Max