Bitter
Fra : Stephan Henningsen

Dato : 16-12-05 00:24

Hvordan laver man bitter?

Min yndlingsbitter er arnbitter, så jeg vil gerne prøve at
lave noget, der minder om denne. Hvad er det, der gør en
bitter bitter? Og hvilke urter krydrer man den med, får at
give den denne nærmest hostsaft-agtige duft og smag?

--
Stephan Henningsen
http://asklandd.dk/

Fra : Thomas Hansen

Dato : 16-12-05 06:29

On Fri, 16 Dec 2005 00:23:47 +0100, Stephan Henningsen
<mitfornavn@mitdomaene.dk> wrote:

> Hvordan laver man bitter?
Det er ikke helt nemt. Men kan købe færdige krydderiblandinger. Men et er
imo lidt snyd. Og de bliver sjældent super gode
De kendte bitter produkter giver naturligvis ikke deres opskrift ud. Men
svjv består en bitter som gammeldansk af omkring 30 forskellige krydderier.

> [...]
> der minder om denne. Hvad er det, der gør en bitter bitter? Og hvilke
> urter krydrer man den med, får at give den denne nærmest hostsaft-agtige
Det er noget med at finde den rigtige blanding. Jeg har god erfaring med
at starte med et udtræk af lakridsrod. Og så tilsætte andre
lrydderier/urter. Såsom rønnebær, anis, kanel, slåen, kardemomme, agern,
brændenælde, birkebark, birkeblade, engelsklakrids osv. Kunsten er at lave
en blanding hvor ingen at krydderierne smager igennem men alle er lige
kraftige. Det er ret sjovt og man skal smage MANGE gange Når man så har
fundet blandingen nyder man den til næste gang. For det er umuligt at
blande den samme smag frem igen med de remedier man har tilrådighed i et
normalt køkken.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"