Dennis Munding wrote:
> Hej Erik!
> "Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev i en
> meddelelse news:43ac9ba9$0$15789$14726298@news.sunsite.dk...
>> Det burde da ikke have inflydelse på det. Men ellers så prøv at
>> geninstallere Windows. Det skulle så få repareret de fejl, som er
>> opstået i
>> Windows ved fjernelsen af NAV, så du igen kan opdatere.
>
> Det ville jeg hellere end gerne, men det er ikke muligt - der fulgte
> intet med pc'en, da jeg købte den i Bilka - og de nægter at udlevere
> en Windows-CD til mig trods det, at jeg har en produktnøgle!!
>
Hvis der ikke fulgte en Windews oem cd med ved købet så har Bilka solgt dig
en maskine med piratkopieret software Microsoft licensregler er klokkeklare
på det punkt.(Men det sker regelmæssigt at CDen ikke følger med)
> Og jeg ved ikke rigtig, om jeg vil aflevere pc'en til dem, så de kan
> løse problemet, for det har jeg gjort en gang før - da var det galt
> med skærmen - de havde den i en uge, men de havde ikke så meget som
> kigget på den! Så efter en uge bad jeg om at få den udleveret - det
> viste sig så, at det bare var grafikkortet, som skulle opdateres...
>
Lyder som en kendt problemstilling
> Det er den ene grund - den anden er, at jeg ikke vil risikere, at de
> installerer det ¤(%#/%")"/&¤( program igen - havde nær aldrig fået det
> fjernet!
>
Det er skam ellers et nyttigt program
og det skal der i øvrigt også
følge en CD med til ligesom der skal til alle andre programmer som maskinen
blev leveret med.
Typisk får man to CDer med en preinstalleret maskine en med Windows og en
med diverse programmer der er installeret på maskinen. I nogle tilfælde
indeholder program CDen et harddisk image der kan rekonstruere maskinen, det
er ikke helt lovligt men er tit en god løsning for den almindelige bruger.
Forhandleren kan derfor ikke forlange maskinen indleveret til
rekonstruktion. For det er nemlig dit problem at få maskine til at køre
igen, du har nemlig købt både noget noget sotware og hardware. Hardwaren er
forhandelerens problem, normalt i to år, men softwaren er dit problem,
forhandleren kan ikke gøres ansvarlig for at du sletter windows og ikke kan
starte maskinen
På preinstallerede maskiner er der der dog normalt indlagt en del af windows
CDen der gør det muligt at geninstallere Windows. Filerne ligger normalt i
en mappe i Windows og den hedder typisk cabfiler eller noget lignende.
Du finder nemmest mappen ved at lave en søgning efter winnt.exe eller
winnt32.exe.
Det er den sidste du skal bruge, du klikker blot på den og vælger at
reparere/opgradere og så sætter du kaffe på for det tager lang tid. Når
maskinen er genstartet anden gang går du ind på window update og så er du
godt på vej igen.
Men jeg syntes, at du skulle fortælle dem i Bilka, at du vil anmelde dem
både til antipirat gruppen og til Ekstra Bladet for de har ikke leveret den
vare som du har betalt for
Jeg vil ikke anse det for utænkeligt, at de
så ændrer standpunkt. Men de har nu nok ikke konfigureret maskinen, så det
er den egentlig leverandør, der må tage skraldet i den sidste ende.
Et alternativ kan være at ringe til Microsoft og forklare problemet give dem
licensnummeret og så vil de normalt sende en erstatnings cd, det kræver godt
nok en dobbeltfaset registrering efter installation. Det kræver dog at XP
blev aktiveret under installationen enten af forhandleren eller af dig selv.
( Og inden nogen siger at det ikke passer, så lad mig lige sige, at mens jeg
arbejde som tekniker var det mellem mine opgaver at holde styr på hvilke
licenser der blev brugt og jeg havde ingen problemer da vi uanmeldt fik
besøg af Antipirat gruppen, hver maskine var nemlig udstyret med et internt
nummer og det nummer med tilhørende licenser var kodet ind i en database)
Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg