Bogføring
Fra : Ukendt

Dato : 15-12-05 00:41

Hej

Jeg er ved at starte et lille udlejningsbureau for lokale sommerhuse i
området.
Jeg skal ikke momsregistreres, da der ikke er moms på udlejning af private
feriehuse i DK.
Mit spørgsmål er nu:
Hvilket beløb skal jeg bruge ved bogføring af diverse udgifter/omkostninger.
Beløbet incl. Moms eller excl. Moms??
Eksempel:
Faktura beløb 100 kr.
Moms: 25 kr.
Total som jeg skal betale 125 kr.
Kan jeg så trække 125 kr. fra eller 100 kr. fra i min skatte indtægt??

Jeg håber I forstår hvad jeg mener.

Hilsen
Christian

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-12-05 07:38

"Christian" <.> skrev :

>Jeg skal ikke momsregistreres, da der ikke er moms på udlejning af private
>feriehuse i DK.

Told&Skat er nok af en noget anden mening - når din omsætning
overstiger 50.000, *skal* du momsregistreres, ganske enkelt

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-05 08:44

<jan@stevns.net>
> Told&Skat er nok af en noget anden mening - når din omsætning
> overstiger 50.000, *skal* du momsregistreres, ganske enkelt

Det er Skat selv der ikke mener jeg skal registreres.
Da jeg ikke vil få momspligtige indtægter kan man heller ikke registrere sig
og fratække moms - desværre!!
Ellers må jeg have fat i dem igen.
Ved du noget om mit første spørgsmål?
Hilsen
Christian

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-05 09:44

"Christian" <.> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er Skat selv der ikke mener jeg skal registreres.
> Da jeg ikke vil få momspligtige indtægter kan man heller ikke registrere

Iflg http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=208742&vID=200629&i=15#i208742 skal du
ikke momsregistreres, du kan dog lade dig frivilligt momsregistrere.

Hvis du ikke er momsregistreret, skal du ikke indeholde moms ej heller
afholde den. Beløbene du indkræver er derfor heller ikke momspligtige,
ligeledes kan du heller ikke fratrække moms på købte varer eller ydelser.

mvh
Karsten

Fra : Lasse

Dato : 19-12-05 21:45

Klip

> Told&Skat er nok af en noget anden mening - når din omsætning
> overstiger 50.000, *skal* du momsregistreres, ganske enkelt

Klip

Det er kun hvis den momspligtige omsætning overstiger kr. 50.000 man skal
momsregistreres.
Da udlejningen ikke er en momspligtig ydelse, vil der ikke være fradrag for
momsen på de indkøb, der er sket i forbindelse med skabelsen af
udlejningsomsætningen. Så der er ikke nogen idé i at blive frivillig
registreret såfremt der ikke er en momspligtig omsætning.

Lasse

Fra : Elmand

Dato : 15-12-05 09:39

> [...]
> Moms: 25 kr.
> Total som jeg skal betale 125 kr.
> Kan jeg så trække 125 kr. fra eller 100 kr. fra i min skatte indtægt??

Prisen du skal bogfører, er den pris du ialt giver for varen.- d.v.s du
fratrækker på den måde
også momsen i dit regnskab . ( Er man momsregistreret for man momsen
refunderet) .
Jeg har ingen anelse om, at din forretning ikke opkræver moms, som du siger.

Med venlig hilsen
ESPERSEN EL & Antenne

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-05 10:04

Takker for svar.
Jeg tror nu jeg er blevet klogere (-:
Hilsen
Christian

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-12-05 23:19

> [...]
> Moms: 25 kr.
> Total som jeg skal betale 125 kr.
> Kan jeg så trække 125 kr. fra eller 100 kr. fra i min skatte indtægt??

Du skal lave et særskilt regnskab for din virksomhed, og tager du af kassen
(i betydningen bruger penge privat) skal disse bogføres særskilt. Revisor
kan hjælpe med en fornuftig kontoplan.
Skal du kun udleje, kan det godt være korrekt at det er nemmest ikke at være
momsregistreret, men du skal passe på når du køber ind til firmaet. Du skal
nemlig betale beløbene incl moms og det gør faktisk en forskel, fordi du
typisk vil få prisen oplyst excl moms, da det er det normale for
virksomheder.

Mvh Maria