H2OvinFATtid v. tortillaimprovisationer
Fra : Bo Warming

Dato : 14-12-05 23:27

H2OvinFATtid v. Tortillaimprovisationer

Min mors æstetiske putten rodbøde på leverpostejmellemmadder der
smattede ud før skolens spisefrikvarter, var jeg glad for at blive
herre over selv da jeg kom på kollegie, og da man spiser for at leve,
ej omvendt, så satte jeg ære i at masseproducere langtidsholdbare
madpakker til en uge ad gangen, så ikke denne rutine skulle tage tid
fra studierne.

Da supermarkederne fik Tortilla-Wraps så jeg deri svaret på mine
bønner om hurtig madlavning til en uge ad gangen, og jeg finder det en
falliterklæring at varme fyld eller wrap først før der blandes sammen
til den færdige ret. ALT BØR SKE I EEN PROCES!

Som med al lækker mad skal der være balance mellem dyr animalsk
protein, billig kulhydrat og lækkert fedende fedt - og
konsistensmæssigt skal fast og flydende og emulsions-mellemformerne
bringes i harmoni.

Kød fx skinke, bacon, kylling er mursten og
æg/mozarellaost/cremefreche/tomatpuree er mørtel - er snavet for
vådt, tilsættes lidt kartoffelmel, rasp eller kartoffelmelpulver eller
tørrede præfabrikeret guleærter/kikærtemel. Det suger vand

Skal der skrues OP for H2O , så er jeg i mine ødsle gamle gourmet-dage
begyndt at bruge papvin, især rød - fx hvis der vælgtes en tør
emmenthalerost, der jo ikke smatter meget ud.

Jeg ynder en hjemmegjort madpølse eller stumpt kræmmerhus, hvor en
flig wrap er foldet en gang op som bund og derefter rulles der sammen
om fyldet.

At få forhåndenværende rester og hvad man nu har i køleskabet til at
gå op i højere enhed, er en udfordring.

Jeg har sjældent grønsager på lager - de er ikke så langtidsholdbare -
men når jeg syns der skal være friskt knas i wrap-rullen så lidt frisk
løg eller ingefær.

Jeg rydder køkkenbord - eller havebord om sommeren når solskin - og
gør nogle plastikposer parat, udfoldet, så jeg senere med fedtede
fingre ikke skal finde åbningeen i posen fra rullen.

Så lægger jeg de wraps der er i pakken - 6 hvis med majsmel, 10 hvis
fra indvandrerbutik - ud ved siden af hinanden så de overlapper mindst
muligtog danner en kæmpepandekage foran mig.

Så tømmer jeg ingredienserne - så vidt mulig en hel pose af gangen -
ud i midten af de wraps der skal fyldes op

Fx skinke+mozarella+pesta+tomat(puree) hvis jeg er i pizzahumør, ELLER
laks, kræmfræsh, krydderurter og smøreost ELLER
kylling+svampe+peberfrugt+bønnespirer

ELLER bacon+æg+krydderier

Så kommer den skønne æltningsproces, og siden jeg lærte at vinbønder
nyder at mose vindruer med bare tær og således føle råstoffet, har jeg
bekæmpet fremmedgørelse ved ikke at bruge ske-endsige-processor , kun
hånd (og engang jeg lavede til en måned ad gangen så fødderne i en
balje) og når det er blevet en kompakt masse hvor alt er jævnt fordelt
og ingen lufthuller, så deler jeg det ud i lige store dynger på hver
wrap og ruller disse sammen, og lægger hver wrap i en plastikpose, som
enten lægges i køleskab/fryser eller i mikrobølgeovn eller smides ned
i hurtigkoger med 1½ liter netop kogt vand, der evt gives opkog lige
til det koger over nogle gange i dagens løb når jeg går forbi.

Har man gjort kræmmerhuse af hver wrap, og lagt den med spidsen i
hjørnet af plastpose, så kan man når man spiser folde plastposen ned
om spidsen, så de isolerer mellem hånd og mad, når denne er skoldhed.