Block-schokolade
Fra : Hauge

Dato : 14-12-05 21:46

Hej

Jeg var et bette smut over grænsen mod tyskland i mandags, og kom til at
kikke på deklarationerne over diverse typer chokolade..

Tager man den blå pakke chokolade (Block schokolade) fra Carletti, så ser
man jo det indeholder 48% kakao og består af Sukker, kakaomasse, kakaosmør,
emulgator E322..

Jeg kikkede så på overtrækschokolade, den bestod kun af 31% chokolade og
ellers indgredienser som Block i samme rækkefølge, men det kostede bare 5
gange så meget.

Kan man bruge Block som overtræk til diverse slik, eller er der forskel?

Men hvis man direkte kan bruge mængden af kakao som en ledetråd af kvalitet,
hvorfor er overtræk så så meget dyrere? Den billige har jo trods alt godt
50% mere kakao, end den dyre..

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20051214204622@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Max

Dato : 15-12-05 08:26

Hej Hauge

> Men hvis man direkte kan bruge mængden af kakao som en ledetråd af
kvalitet,
> hvorfor er overtræk så så meget dyrere? Den billige har jo trods alt godt
> 50% mere kakao, end den dyre..

Der er vel ingen grund til at overtrækschokolade skulle være dyrere end
anden chokolade, der er vel bare noget voks i der giver den blanke
overflade og det koster vel ikke mere end chokolade. Jeg bruger
personlig en i plader (må være billigere end knapper) som er
forsynet med små dannebrogsflag som jeg syntes virker ok.
I min ungdom arbejdede jeg hos en konditor og der lavede vi
overtrækschokoladen selv og det var netop Block chokolade og
noget hvidt voks i store blokke, det mindede om stearin ;)

Mvh Max