Stylesheets - flere elementer
Fra : Thomas P

Dato : 11-06-01 13:31

Hvordan kan jeg samle en egenskab i flere elementer ? Hvis jeg nu fx ville
lave et menulink, skrive
jeg jo -

..menulink:link { ... }
..menulink:hover { ... }
..menulink:visited { ... }
..menulink:active { ... }

Men er det ikke muligt at forkorte denne lange sætning til noget i retning
af

..menulink:link,hover,visited,active { ... }

?

--
- Thomas
~~~~~~~~

Fra : SirWheels©

Dato : 11-06-01 21:51

On Mon, 11 Jun 2001 14:31:20 +0200, "Thomas P" <blomme@post.com> wrote:

> [...]
>af
>
>.menulink:link,hover,visited,active { ... }
Du kan få dine stylesheets over i en seperat fil og så kalde på dem via en
<link rel="StyleSheet" href="test.css" type="text/css">
i alle dine websider..

eks.
<head>
<title>SirWheels' Movielist</title>
<link rel="StyleSheet" href="test.css" type="text/css">
</head>

Din fil skal så fx hedde test.css eller noget andet. Stylesheeted skal bare
være ren tekst og ikke noget med html-koder.

Eller var det ikke noget du ku bruge??
--
Regards/Hilsen
SirWheels© - http://fly.to/SirWheels

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-06-01 23:39

Mon, 11 Jun 2001 14:31:20 +0200, skrev "Thomas P"
<blomme@post.com>:

>Men er det ikke muligt at forkorte denne lange sætning til noget i retning
>af
>
>.menulink:link,hover,visited,active { ... }

Øhh -, hvis det skal være samme egenskaber for linket, så er det
da bare at bruge .menulink og så undlade link osv.

menulink:link,hover,visited,active { ... } vil jo alligevel give
samme egenskaber på alle links, for du kan jo så ikke definere
f.eks. en anden farve ved hover.

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark

Fra : Thomas P

Dato : 12-06-01 13:52

> menulink:link,hover,visited,active { ... } vil jo alligevel give
> samme egenskaber på alle links, for du kan jo så ikke definere
> f.eks. en anden farve ved hover.

Det er rent faktisk det jeg vil gøre. Min hoved-A-element's hover er sat til
underline, men nu har jeg en anden baggrundsfarve i menuen - derfor skal de
alle sammen være hvide i hovederne.... hvordan ?

--
- Thomas
~~~~~~~~

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 12-06-01 15:44

Thomas P <blomme@post.com> wrote:

> derfor skal de alle sammen være hvide i hovederne.... hvordan ?

Har du prøvet med { background-color: transparent ; } ?

Eller har jeg misforstået dit problem?

--
MVH/Regards, Jonas
http://go.to/geografi Erase harddrive to mail me

Fra : Thomas P

Dato : 12-06-01 15:52

> Har du prøvet med { background-color: transparent ; } ?

Jeg tror desværre jeg er vidne til at jeg har formuleret mig forkert - det
er selvfølgelig min fejl, og det skal ikke ske igen Mit spørgsmål var
sådan set meget simpelt; hvordan kan jeg give egenskaben color:#FFFFFF; til
alle .menulink's hover, link, active og visited på en gang ?

--
- Thomas
~~~~~~~~

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-06-01 17:20

Tue, 12 Jun 2001 16:51:46 +0200, skrev "Thomas P"
<blomme@post.com>:

> [...]
>sådan set meget simpelt; hvordan kan jeg give egenskaben color:#FFFFFF; til
>alle .menulink's hover, link, active og visited på en gang ?

Du har en class, som hedder menulink og som du bruger til links i
menuen?

Så skal det da bare være
..menulink {background-color: #FFFFFF}

så skulle baggrunden da meget gerne blive hvid, men er det
teksten, som skal være hvid, så er det

..menulink {color: #FFFFFF}

Ellers giv os et link til siden, så vi kan se, hvad problemet er.

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 12-06-01 22:53

> [...]
> sådan set meget simpelt; hvordan kan jeg give egenskaben color:#FFFFFF; til
> alle .menulink's hover, link, active og visited på en gang ?

Hej Thomas

Har lige prøvet dette på IE5 til mac:

A.menuhover:link, visited, hover, active
{ background-color: #000000 ; text-decoration: none ;
color: #ffffff}

Virker fint. Det kan have noget at gøre med følgende, taget fra CSS2
specs'ene:

'Note that the A:hover must be placed after the A:link and A:visited
rules, since otherwise the cascading rules will hide the 'color'
property of the A:hover rule. Similarly, because A:active is placed
after A:hover, the active color [...] will apply when the user both
activates and hovers over the A element.'

Så i et tidligere indlæg, at du havde skrevet dem som -
link, hover, visited, active,
- hvilket i følge ovenstående ikke vil virke.

Håber det hjalp.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 13-06-01 01:56

Tue, 12 Jun 2001 23:53:14 +0200, skrev HARDDRIVEjc@voss.tf
(Jonas C. Voss):

> [...]
> color: #ffffff}
>
>Virker fint. Det kan have noget at gøre med følgende, taget fra CSS2

Ja, selvfølgelig virker det, men er fuldstændigt overflødigt at
angive link m.v, hvis det skal være det samme.

Dog kan det være det, hvis et andet sted har defineret,
forskellige ting for a:link, a:visited osv.

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark

Fra : Thomas P

Dato : 13-06-01 05:40

> Dog kan det være det, hvis et andet sted har defineret,
> forskellige ting for a:link, a:visited osv.

Det er lige det det er...

--
- Thomas
~~~~~~~~