Ønsker tekniske løsninge til fremstilling ~
Fra : Projekt Århusbugt

Dato : 13-12-05 23:38

Jeg har fået en ide til at indkapsle et Web-camera i en vandtæt
beholder med lys, som kan sænkes ned til mulige emner på havbunden
måske helt ned til 30-40 meter.

Ide'en med at bruge et sådan kamera er, at et stort område med hold,
kan undersøges med kamera, således at dykkertiden kun bruges til
relevante ting og ikke negative hold.

Ved USB web-camera skal der en signal forstærker til for hver 5 meter,
så det dur ikke.

Er der nogle der kender nogel muligheder for at få signal ind i en PC
fra 30-40 meters dybde, trådløst signal dur ikke.

Så hører jeg gerne fra jer, kamera delen skulle helt ikke overstige
et par tusinde kr.

..
MVH Michael Vendelbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-05 00:12

Projekt Århusbugt wrote:

> [...]
>
> Er der nogle der kender nogel muligheder for at få signal ind i en PC
> fra 30-40 meters dybde, trådløst signal dur ikke.

jeg har tit tænkt på præsis det samme men har ikke fået gjort noget ved det.
som du selv siger dur ikke.
Som jeg ser det er der 2 muligheder som jeg vil tro virker.

1. et ganske almindelig gammelt, billig, brugt video kamara, hvor du så
tager video signalet og sender op i et 2 lederet kabel, det vil jeg godt tro
du kan sende 50m uden problemer, og hvis du ikke kan kan man ret simpelt
lave enforstærker til et video signal så du kan sende det 50m

2. jeg mener at huske at man kan få små overvågnings kamarare som køre
ethernet, altså normalt sluttes direkte i en rouder og sender billederne ud
på Internettet, en sådanne en ville du kunne slutte direkte til din pc og
ethernet mener jeg man kan trække over 100m uden problemer.

løsning 1 er nok både den billigeste og den letteste med hensyn til at finde
et 50m langt vandtæt kabel med de rette forbindelser.

det var ca de overvejelser jeg har gjort mig, men er desvære aldrig kommet
videre med det, håber du kan bruge det til noget.
(og jeg vil da meget gerne høre om det hvis du får lavet noget

mvh Morten

Fra : Mark S.

Dato : 14-12-05 00:57

Morten, du har fat i lidt af det rigtige. Std. netværk kan trække max 100m
kabel ( patch, UTP kald det hvad du har lyst til ). Men det er også muligt
at lave en forstærker, som du nævner (f.eks.
http://www.edn.com/archives/1995/081795/17di3.htm#fig1 )

Jeg er selv ved at fuske med sådan en tingest, det vil jo være ærgerligt at
spilde bundtid på ingenting - ikke?
Har pt. stort set alle dele færdige, undtagen lygter. Jeg sender 230V ned i
kamerahuset, og reducerer spændingen dernede. Derved kan jef flytte mere
strøm, men i mindre kabler, hvilket giver mindre drag.

Fra : Martin Hein

Dato : 14-12-05 13:48

On Wed, 14 Dec 2005 00:11:59 +0100, Morten Dall Darmer wrote:

> [...]
>
> løsning 1 er nok både den billigeste og den letteste med hensyn til at
> finde et 50m langt vandtæt kabel med de rette forbindelser.

D-Link DCS-1000 kunne være en løsning ca. 170 US$.

Så mangler der bare noget strøm. Man kunne bruge en Power Over Ethernet
injector. SÃ¥ skal du kun have et kabel, nemlig ethernet kablet, ned til
kameraret. En POE injector koster ca 250 kr. Så har du både den dims der
skal være i kamera enden og den der skal være hvor der er tilgængelig
strøm.

/Martin

Fra : Henrik

Dato : 14-12-05 07:16

Jeg købte et lille farvekamera i Bankok for stort set ingen penge -
det kan både kan køre trådløst men har også har et phono stik -
det skal have 9 eller 12 volt (afhængig af version) og har infarødt
lys så det kan filme i total mørke - det "lyser" virkeligt godt, har
prøvet op til 10 meter . Det er selv vandtæt til 30 meter (hvilket
man nok lige skal tage med et gran salt)... De kan købes herhjemme for
ca 250-300,-

Henrik
www.scubasserne.dk

Fra : Torben

Dato : 14-12-05 09:50

"Henrik" <henrik@scubasserne.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hvad er det for et kamera, og hvor kan det købes ???

Mvh. .Torben

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-05 10:26

"Projekt Århusbugt" <Vendelbjerg@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Ideen er glimrende - I skal blot huske at de små cams med indbygget ir-lys -
pakket ind i en vandtæt boks - jo vil give ir-lys på indersiden af det
vindue det kigger ud af, d.v.s. I får genspejlinger på fuldstændigt samme
måde som hvis camét var forsynet med synligt lys på den indvendige side.
Derudover er der bøvlet med at ir-dioderne er placeret meget tæt på linsen,
så partikler i vandet vil forstyrre voldsomt. Samtidigt er det nok en god
ide, at se lidt på objektivernes kvalitet - der er stor forskel.
Men absolut et projekt der er værd at bruge tid og penge på - vend
tilbage med et svar når/hvis projektet bliver til brugbar virkelighed.

Hilsen
JN

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-05 10:36

og et ps:

der findes allerede en færdigløsning - den kan findes i diverse
bådtilbehørsforretninger... jeg mener at jeg så det hos Tempo Bådudstyr i
Ishøj. En løsning med 25-30 meter kabelforbundet kamera med påmonterede
ir-lysdioder, monitor og en lille kuffert til at opbevare det hele i.

mvh

JN

Fra : Per Siebeneicher

Dato : 14-12-05 16:37

Monacor laver et kamera der kan det i vil.

model TTCCD-160SCOL. Kameraet er IP55 tæt, men kan godt bruges ned til 50
meter.( har prøvet).
Input 230v ac. / 24v dc. Output til tv monitor.
Pris ca. 1500 kr.
Der er flere firmaer der laver samme model med forskellige spec.

Hvis det skal være lidt mere seriøst prøv http://www.jh-teknik.dk/dk/.
el.. http://www.macartney.com/

mvh Per.

Fra : Alan

Dato : 14-12-05 16:31

Hej Michael

Kik på Ebay
http://cgi.ebay.com/Underwater-Video-Camera-COLOR_W0QQitemZ7572061032QQcategoryZ4703QQrdZ1QQcmdZViewItem

Det kan ikke svare sig at bygge det selv.

Mvh Alan

Fra : skawdiver

Dato : 15-12-05 10:31

En løsning kunne være:
www.u-cam.com

Det bliver fremstillet i Danmark.

Hans Christian Andersen
www.skawdiver.dk

Fra : Henrik

Dato : 14-12-05 17:05

Hej Torben

De kan købes her: www.pragner.dk

Men er stadig lidt dyre i forhold til Bankok priser...

Mvh
Henrik
www.scubasserne.dk
www.dive.dk
www.liquidpix.dk

Fra : Henrik

Dato : 14-12-05 17:08

Hej JN

Har du prøvet det så du ved det ? Eller er det blot en ide' du har at
lyset vil genspejle trods du måske bygger kamerat helt op ad huset ?
Og mon ikke du vil opleve en vis form for "backscatter" uanset om du
bruger lys eller ej - hvis der er partikler i vandet er der partikler i
vandet uanset....
Jeg ved det ikke - men nu vil jeg squ prøve - det kunne være sjovt
hvis det lykkedes

Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-05 17:48

Til Henrik,

JA... jeg har rent faktisk lavet en lignende konstruktion - ikke til
decideret uw brug men i andre sammenhænge. Kameraet opsat på bagsiden af 50
mm skudsikkert glas - gav reflektioner. En lignende opbygning bag andre
typer materiale (plexiglas o.l.) gav også reflektioner, så jeg tror at det
bliver tricky at undgå... med mindre man adskiller lyskilde og objektiv
ordentligt.
Billederne kunne godt bruges, men i total mørke var der reflekser der gav en
slags skygger der til tider kunne give indtryk af "skygger"... noget der
lige præcis i forbindelse med uw brug er noget træls noget .

mvh

JN

Fra : Lau Nørgaard

Dato : 14-12-05 18:45

JN wrote:
> [...]
> slags skygger der til tider kunne give indtryk af "skygger"... noget der
> lige præcis i forbindelse med uw brug er noget træls noget .

På mit arbjede udvikler jeg pt. på et system, der har helt samme
problem. Kamera og lyskilde skal her indbygges en rengøringsvenlig
kasse. jeg har derfor brugt en del tid på refleks problemet:

For at minimere problemet med ruden, kan man anvende glas med "anti
refleks" coating. Det vil minimere refleksionen noget, men ofte ikke
fjerne den helt. Desuden er anti refleks coting's bølgelængde afhængige,
dvs de er ikke lige releksfri for alle farver lys. De normale coating's
er optimeret til synligt lys, så de virker ofte overhovedet ikke hvis
man bruger infrarødt lys.

En anden mulighed er at vinkle ruden i forhold til kameraet. Hvis
kameraet ikke "kan se lyskilden i spejlet", vil refleksen ikke være
generende.

Det er også muligt at løse problemet i software: Tag et billede af en
sort plade. Dette er i praksis udelukkende et billede af refleksionen,
og træk det så fra de billeder, der senere tages. Dette fjerner
refleksionen utroligt godt, men kræver en PC eller lignende til
processeringen.

Det bedste er selvfølgeligt, hvis lys og kamera kan abringes hver for
sig. Hvis der er et stykke mellem dem, minimerer man også back scatter
fra snask i vandet.

Hvis kameraet monteres, så linsen rører ved ruden, kan man minimere
refleksionen temligt meget. Den forsvinder ikke nødvendigvis helt, da
der stadig vil være noget refleksion fra overgangen fra glas til vand på
ydersiden af ruden.

Det bedste vil være at have Kamera og lys i hver sin kasse, gerne med en
meter eller mere imellem. Infrarødt lys trænger meget dårligt gennem
vand (De røde farver forsvinder jo først når man dykker ned, og
infrarødt absorberes endnu hurtigere end rødt).

Mvh
Lau

Fra : Peder

Dato : 15-12-05 15:31

LH-Camera i Fredericia har også en løsning til dit problem.
Jeg mener at deres videohoved med kabel kan kobles direkte til en PC.

http://www.lh-camera.com/

mvh
Peter
Frømandsklubben Blop

Fra : Henrik

Dato : 16-12-05 16:41
Fra : Ukendt

Dato : 16-12-05 19:40

> Fandt lige denne !!!!!
>
> http://klaudis.dk/shop/index.php?cPath=60_85&sort=3a&page=2
>
> Henrik
> www.scubasserne.dk

Hej Henrik,

det er præcis dén jeg mente !

mvh

JN

Fra : Svend Erik Østergaar~

Dato : 22-12-05 14:40

Hej

Her er et simpelt og billigt forslag

Køb et ganske alm overvågningscamera, de fåes med 30 m kabel
samt et lille 5" TV til 12 volt batterier og et lygtehus

Cameraet sættes i lygtehuset og forsynes med 12 v gennem kablet
fra TVet

Cameraer fås både med og uden dioder omkring linsen til lys.

Pris Camera 3-400 kr tv 1-200 kr lygte 300 kr ialt under en
tusse.

MVH Svend Erik

Fra : Thomas Andersen

Dato : 23-12-05 11:39

Hejsa Michael :)

Jeg bruger selv et kamera fra U-Cam på min helmaske når jeg arbejder. De fås
i forskellige prisniveauer - men kig lidt på dem http://www.u-cam.com/

Der findes forskellige USB framegrapper kort, men det der virker bedst imho
er en HDD optager eller såmend bare en videomaskine hvis du ikke vil have
det dyre grej med på havet ;)

Jeg håber det går godt i udvalget :)

julehilsner fra Skagen

Thomas