Ønsker hjælp til indkøb af en side scan so~
Fra : Projekt Århusbugt

Dato : 13-12-05 23:28

Hjælp til indkøb af sidescan sonar.

Data for og imod.

Humminbird 987 sc

Fordel:
Pris ca. 12.000 kr.
Rimelig ny teknologi.

Ulemper.

Fastmonteres i båden, og bølger etc. , påviker resultatet i negativ
retning.
Kan ikke samle data op til pc og gemme dem til senere vurdering.

http://www.humminbird.com/products.asp?ID=512

http://www.humminbird.com/generic.asp?ID=514

Sports Scan sonar:
The Sport Scan sonar is now available as a dual frequency side scan.
Low and high (330 & 800 kHz.) frequency are mouse selectable on your
lap top computer. The Sport Scan plugs directly into your laptop and
runs with Windows 95, 98 or ME.
Price:
·   Dual frequency Sport Scan c/w 75 feet of tow cable and software:
$5,395.00
·   Single frequency Sport Scan c/w 75 feet of tow cable and software:
$3,895.00
·   Longer tow cables are available - 200 foot tow cable: $ 875.00
·   SonarWeb Mosaic Software available: $2,350.00

Fordele:
Data samles op i pc og kan igen senere bearbejdes, nærscannes og man
kan zoome ind og beregne positioner, højde og længde på emner.
Side scan sonar sænkes ned i vandet og er uafhængig af bådenes
bevægelser.

Ulemper:
Dyr prisen er i canadiske dollers (kurs ca 5,5 kr/dollar), men
gennemprøvet.
Ældre elektronik.

http://www.roperresources.com/sonar/sidescan.htm

Er der nogle som har ideer til andre sonarer der kunne være
anvendelige, og til at komme i nærheden af ??

MVH Michael Vendelbjerg.

Fra : Henrik Manley

Dato : 14-12-05 22:27

>Hjælp til indkøb af sidescan sonar.

Hvad skal den bruges til?

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Projekt Århusbugt

Dato : 18-12-05 07:55

Henrik Manley skrev:

> Hvad skal den bruges til?
>
> --
> Henrik Manley
> http://bends.dk email: m@nley.dk
> Klub: http://havbasserne.dk

Hej Henrik.

Den skal bruges til praktisk undervisning af sportsdykkere, vi
opretter nogle grupper over hele landet, personer som er uddannet i at
arbjde med side-scan sonaren, så kan alle klubber over hele landet
kotakte os, og vi kommer og bruger en dag /wekend på at vise klubben
hvad muligheder der er mht at bruge en sidescan sonar, og scanner det
område vi kan nå, på den tid, klubben har bestilt os til.

Det er planlagt til at alle i DSF får adgang til de side-scan
scanninger der bliver lavet med sonaren, til fælles glæde for alle.
De kommer til at ligge på en server hvofra alle kan trække data fra.

Formålet er simplethen at få DSF klubberne i DK gjort opmærksom på
de muligheder der er, for at finde nye dykkersteder, og gjort klubberne
interesseret i selv at anskaffe en side-scan sonar.

Min ide' er, at jeg tror på at en side-scan sonar, med tiden, bliver
et "must" i klubberne på lige fod med en rejsekompressor og en ekstra
gummi båd.

Det kræver dog at der bliver lavet et stort arbejde med at gøre
klubberne opmærksom på hvad der er af muligheder.

Mvh Michael Vendelbjerg
Ark. udv. DSF

Fra : Henrik Manley

Dato : 19-12-05 10:14

>Den skal bruges til praktisk undervisning af sportsdykkere, vi
>opretter nogle grupper over hele landet, personer som er uddannet i at

Hvis den skal bruges på mange forskellige både bliver det nød til at være en
slæbe dims. Skal den bruges til at finde vrag med skal den i hvertfald kunne
gå ned på ca 30 meter (80 meter kabel). Kontrol boksen skal være vand tæt og
med eget batteri. Der er et amerikansk firma der har en sådanne. Der et
norsk agentur der sælger dem i norden.

http://www.marinesonic.com/Products/Centurion.html

Jeg tror det er meget få klubber der vil have glæde af den ordning (vores
vil dog måske), det er jo ikke sådan at man lige smækker en sidescan bagpå
båden og sejler ud og finder nogle fine nye vrag. I skulle hellere bruge
tiden på at lave lidt lobby arbejde hos farvandsvæsenet som scanner rutine
mæssigt med professionelt udstyr.

Jeg håber da det er et privat projekt og ikke vi medlemmer af DSF skal
betale til.....

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk