Gryde, hvor sovs ikke brænder på
Fra : Anne Lindholt Ottose~

Dato : 13-12-05 22:26

Hej!

Min mor ønsker sig "en lille gryde, hvor hvid sovs ikke brænder på" - det
står der simpelthen på ønskesedlen. Og så er det så, at jeg tænker, at det
nok har noget med varmefordeling eller sådan noget at gøre, men kan I gøre
mig lidt klogere på, hvilken slags gryde, jeg skal købe?

/Anne

Fra : Padre

Dato : 13-12-05 22:40

> [...]
> nok har noget med varmefordeling eller sådan noget at gøre, men kan I gøre
> mig lidt klogere på, hvilken slags gryde, jeg skal købe?

Tja jeg har engang set en kasserolle med indbygget vandbad, hvilket vil
sige, at den var dobbeltvægget, så man kunne fylde vand i den; den var ikke
dyr. Jeg tror, det var en imerco, jeg så den i.

Ellers er der jo også en saucier, hvis budgettet er større.

http://www.seb.fr/seb/products/product/index.asp?category_id=300&dept_id=350&sku=U00046

Elektrisk med varmeelement og omrøring, sliplet belægning osv.

--
padre

Fra : Kim Schulz

Dato : 13-12-05 23:21

On Tue, 13 Dec 2005 22:25:30 +0100
"Anne Lindholt Ottosen" <anne@r-e-m-o-v-elindholt.dk> wrote:

> [...]
> tænker, at det nok har noget med varmefordeling eller sådan noget at
> gøre, men kan I gøre mig lidt klogere på, hvilken slags gryde, jeg

well Det er så nok en gryde hun kan finde ud af at røre i! Ting brænder
ikke på hvis man rører i det så mit bud på være:
køb en almindelig god gryde med tyk bund og køb hende så et godt
piskeris (personligt er jeg glad for dem med en spiral der er i en
ring så man rigtigt kan komme ud i kanterne)

Fra : Jubii

Dato : 14-12-05 09:58

On Tue, 13 Dec 2005 23:20:49 +0100, Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:
in dk.kultur.mad+drikke

> [...]
>piskeris (personligt er jeg glad for dem med en spiral der er i en
>ring så man rigtigt kan komme ud i kanterne)

Netop, men den varme der er under gryden er den største fare for at sovsen
brænder på.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 14-12-05 09:50

"Anne Lindholt Ottosen" <anne@r-e-m-o-v-elindholt.dk> skrev i en meddelelse

> Min mor ønsker sig "en lille gryde, hvor hvid sovs ikke brænder på"

Lær hende at lade være med at vaske gryder af i sæbevand!
Og derudover skal man selvfølgelig passe gryden og dens indhold. Gør man
ikke det, kan ting brænde på i selv den bedste slip-let gryde.

Jeg har aldrig problemer med, at sovs eller andet brænder på i mine egne
gryder. Og med aldrig mener jeg endog ALDRIG NOGENSINDE.

Men det sker ofte for mig, når jeg laver mad i andres gryder. Og det har
hver gang været gryder, der bliver vasket i sæbevand.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jubii

Dato : 15-12-05 00:09

On Wed, 14 Dec 2005 09:49:53 +0100, "Lisbeth Jacobsen"
<lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:
in dk.kultur.mad+drikke
> [...]
>
>Men det sker ofte for mig, når jeg laver mad i andres gryder. Og det har
>hver gang været gryder, der bliver vasket i sæbevand.

Hvad mener du med sæbevand? Det man vasker gulve i? Brun sæbe?
Det er vel ikke opvaskemiddel du mener?

Selv lader jeg gryden stå i koldt vand og børster af i rindende vand.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-12-05 09:05

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad mener du med sæbevand? Det man vasker gulve i? Brun sæbe?

I et andet indlæg har jeg forklaret, at brun sæbe og salmiak kan bruges til
at fjerne fastbrændt skidt i ovn, på ovenplader og formodentlig også i
gryder. Men det er et råd til FASTBRÆNDT skidt når det er gået helt galt -
og ikke til daglig rengøring.

Så bortset fra dét råd, mener jeg ikke, at man skal bruge hverken guilvsæbe,
hårshampoo, håndsæbe eller andet til at vaske gryder af i *S*

> Det er vel ikke opvaskemiddel du mener?

Joda!

> Selv lader jeg gryden stå i koldt vand og børster af i rindende vand.

Det gør jeg også. Og sidder der endelig lidt fast i gryden, så bruger jeg
salt og skumgummigrydesvamp til at kratte det af med. Så der har aldrig
været sæbe i mine gryder.

Mvh. Lisbeth