Grønlangkål
Fra : Claus Skaarup

Dato : 13-12-05 18:14

Hejsan!

Man må ikke genopvarme og spise grønlangkålen dagen efter, siger min mor.
Har hun ret i det og hvorfor?

--
M.v.h. Claus
www.skaarup.nl

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 13-12-05 19:33

Claus Skaarup wrote:

> Man må ikke genopvarme og spise grønlangkålen dagen efter, siger min mor.
> Har hun ret i det og hvorfor?

Det er vist mest en "god" gammel vandrehistorie.

OK - Der er sommetider oppe i medierne.

Men det er endnu ikke lykkedes at få budskabet igennem til danskerne.
Siden det stadig er lovligt at købe det. Uden advarsler.

Hvorfor ikke, hvis det virkeligt er så farligt.?

Ergo:
Antallet af de der dør af spise det er vist stadig ikke ret højt...

Mvh. Jørgen

Fra : Bo Warming

Dato : 14-12-05 01:41

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.bb> wrote in message

> [...]
>
> Ergo:
> Antallet af de der dør af spise det er vist stadig ikke ret højt...

Det har ALDRIG oversteget NUL, så vidt vides

Men dengang køkkenhaver gødedes med menneskelort var der risiko for at
finbladede vækster som persille og den grønne kål ikke blev vasket
grundigt før de indgik i proteinholdig suppe/stuvning hvor bakterier
kan formere sig natten over lunkent.

Der er aldrig sandsynliggjort at sådan årsag til diarre her ført til
noget alvorligt - og det hele er som andre vandrehistorier
SKRIVEBORDSTEORI

Løgnerne incl forskerne har søgt at retfærdiggøre husmor-"viden" med
at teoretisere om oxalsyre

Er det også løgn at grønkål er bedst efter frost?
Sandt er at i middelalderen var denne kål vigtig for DK-fattigfolks
vinter-overlevelse - den vokser også når dækket af sne

Så små associationer - frost-vinter - er nok til at massemedier og i
tidligere tider sladder går i selvsving

Fra : mk

Dato : 13-12-05 20:53

"Claus Skaarup" <skaarup75(xx)@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsan!
>
> Man må ikke genopvarme og spise grønlangkålen dagen efter, siger min mor.
> [...]

I grønkål og spinat findes nitrat som bakterier kan omdanne til nitrit.
Nitrit er et giftstof og det kan ikke fjernes ved opvarmning. Nitrit kan
dannes hvis du f.eks. afkøler grønkålen for langsomt eller ikke opbevarer
den koldt nok. Dette kan være farligt for små børn (under 1 år) og ældre
mennesker. Nitrit har den virkning at blodet får sværere ved at transportere
ilt rundt i kroppen.

Med hensyn til persille at er det ok at genopvarme persille der har var
været kogt/stegt med i retten, men hvis man drysser frisk persille på maden
skal man passe på med at genopvarme da jordbakterierne kan danne toxiner
(giftstoffer) som ikke forsvinder ved kogning.

Fra : Bo Warming

Dato : 14-12-05 01:45

"mk" <mknews@invalid.dk> wrote in message

> [...]
> persille på maden skal man passe på med at genopvarme da
> jordbakterierne kan danne toxiner (giftstoffer) som ikke forsvinder

Find kilde om nitrit fra grønne blade -
- DET HAR ALDRIG GJORT NOGEN SYG
så vidt vides
Der er end ikke svage indicier, heller ikke vedr nitrit i drikkevand
eller rullepølse

Faren ved sjusk med kogning er ikke at toxiner er varmebestandige, men
at suppe med salmonella der står lunt, vil opformere patogenerne over
natten

Fra : Bo Warming

Dato : 14-12-05 01:49

"Claus Skaarup" <skaarup75(xx)@yahoo.dk> wrote in message
> Hejsan!
>
> Man må ikke genopvarme og spise grønlangkålen dagen efter, siger min
> mor.
> Har hun ret i det og hvorfor?

Min onkel i Amerika sendte os til jul i den kolde krigs
Marshalhjælptid en fin kaserolle af stål med kobberbund.
Den skulle hindre brændt på mad , og varmeledning var fin.
- vi havde gas og tidligere var påbrænding lige over blusset - nu over
en større flade.

Brug mikrobølge ovn eller rør rundt - og kog ikke så overdrevent
længe, hvad kun behøvedes i gammeldags kæmpegryder med guleærter til
mange dage til hele gårdens flok