Nyt hus...
Fra : S@ndman

Dato : 13-12-05 10:14

Hejsa,

Jeg har et par sprg. i forbindelse med nybyggeri, det er
et murstenshus på 140kvm.

Kan det betale sig med et genvindingsanlæg på loftet?? Har
hørt det er dyrt i EL...

Hvad med IHC - er det ikke bare legetøj....??

Jimmy

Fra : Anders Majland

Dato : 13-12-05 10:33

> Kan det betale sig med et genvindingsanlæg på loftet?? Har
> hørt det er dyrt i EL...

Hvad er værdien af et godt indeklima ? Moderne huse skal være _helt_ tætte
for at leve op til kravene og så er mekanisk ventilation næsten nødvendig
(medmindre man er god til selv at få luftet ordenligt ud)

> Hvad med IHC - er det ikke bare legetøj....??

Det øger også komforten ikke at skulle fise huset rundt og checke at alt er
slukket inden man forlader det. Det er ikke fordi vi bruger det særligt
avanceret men jeg ville ikke undvære det.... Så hellere spare lidt på køkken
eller haveanlæg til en start. IHC kommer i en trådløs udgave til foråret. Så
kan man spare en del kabeltræk. - Se også de mange indlæg i dk.teknik.el

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-12-05 11:00

Anders Majland wrote:
> [...]
> kan man spare en del kabeltræk. - Se også de mange indlæg i dk.teknik.el

Mon ikke den trådløse udgave bliver så dyr så at det ved nybyggeri
stadig er smartest enten at trække kablerne eller tomrør ved
byggeriet ?

--

Christian

Fra : TG4600

Dato : 13-12-05 11:06

Jeg er enig med Anders, at der bør være en eller anden form for
mekanisk ventilation i et nyt hus, og vil ikke på nogen måde undvære
min "genvex".

Vores anlæg er installeret så det leverer varmt vand, dvs. den kører
når vv-beholderen 'kalder' på varme. Og med vores forbrug giver det
en fornuftig udskiftning af luften, vi er ikke generet af træk eller
støj, og har kun i sjældne tilfælde kondens på ruderne. Dog skal
det lige siges at i de første 3-4 måneder efter indflytning kørte
anlægget kontinuert, for at få byggefugt ud af huset.

Mht. energiforbruget, så er det jo klart at det tager noget, men jeg
synes ikke det er urimeligt. Vi er en familie på fem, som kan lide
lange/varme brusebade/karbade vores hus er på 170 m², og vi sparer
ikke specielt på el'en. Det giver os et årligt el-forbrug på 6700
kWh.

Det høre jo med til historien at vi så ikke bruger naturgas til
opvarmning af brugsvand. Og med en stuetemperatur, der normalt ligger
omkring 23°, og aldrig under 22°, så synes jeg ikke at et forbrug
på 1100 m³/år er specielt stort. Men vi kunde ganske sikkert spare
en del ved at sænke stuetemperaturen til 20-21°

/TG