Udlejning af Parcelhus
Fra : absorensen

Dato : 12-12-05 21:43

Hej alle

Jeg har købt et hus jeg gerne vil leje ud til mine forældre.

Jeg kom lige i tvivl om jeg skal betale moms af den leje jeg for ind
hvis jeg vælger at ligge ejendommen i virksomhedsskatteordningen.

Skal jeg svare moms af den leje de betaler?

Er det hensigtsmæssigt at ligge ejendommen i
virksomhedsskatteordningen?(Min hensigt er at jeg skal eje ejendommen
de næste 30-40 år, så længe de gamle lever.)

Vil jeg i øvrigt kunne indskyde ejendommen ifbm. stiftelse af et
selskab på et senere tidspunkt hvis jeg ønsker det?

Jeg ser frem til at høre fra jer.

På forhånd tak for hjælpen.

Fra : nvm

Dato : 13-12-05 08:31

> Jeg kom lige i tvivl om jeg skal betale moms af den leje jeg for ind
> hvis jeg vælger at ligge ejendommen i virksomhedsskatteordningen.
>
> Skal jeg svare moms af den leje de betaler?

Nej, udlejning af bolig er ikke momspligtig og har ikke noget at gøre
med om du bruger virksomhedsordningen eller ej.

> Er det hensigtsmæssigt at ligge ejendommen i
> virksomhedsskatteordningen?(Min hensigt er at jeg skal eje ejendommen
> de næste 30-40 år, så længe de gamle lever.)

Det kan det være, muligvis også kapitalafkastordningen. Det afhænger af
hvilken belåning du vælger i forhold til din kontante udbetaling og
øvrige skattemæssige stilling.

> Vil jeg i øvrigt kunne indskyde ejendommen ifbm. stiftelse af et
> selskab på et senere tidspunkt hvis jeg ønsker det?

Ja, ejendomsudlejning betragtes som en selvstændig virksomhed, der kan
benytte virksomhedsomdannelseslovens regler.

Fra : absorensen

Dato : 15-12-05 22:16

Tak for svaret nvm

I tillæg tilovennævnte, er det så korrekt forstået, at jeg i
virksomhedsskatteordningen kan fratrække driftsudgiftern, herunder
vedligehold og renter i lejeindtægten og at det jeg reelt set
skalsvare skat af, er afdragene(såfremt jeg fastsætter huslejen til
brutto at være=driftsudgifter samt renter)?

Fra : nvm

Dato : 16-12-05 11:57

> [...]
> skalsvare skat af, er afdragene(såfremt jeg fastsætter huslejen til
> brutto at være=driftsudgifter samt renter)?

Ja.
Driftsudgifterne skal fratrækkes i lejeindtægterne uanset hvilken
ordning du beskattes efter.

Ved virksomhedsordningen skal renterne også fratrækkes. Derudover skal
du opgøre indskudskonto, kapitalafkastgrundlag og årets hævninger.

Ved kapitalafkastordningen beregnes et afkast, som i skattenæssigt
regnes som en renteudgift. Der skal kun opgøres kapitalafkastgrundlag.

Fra : absorensen

Dato : 15-12-05 22:22

i øvrigt et tillægsspørgsmål mere.

Er der nogen der kan anbefale et regnskabsprogram til at holde styr på
et regnskab over en udl. ejd. i virksomhedsskatteordningen. Det
behøves ikke at være prangende, men skal blot kunne lave en
resultatopgørelse, balance samt udskrive en faktura ifbm.
faktoreringen af huslejen.(som dog kører automatisk).

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-12-05 23:16

> [...]
>resultatopgørelse, balance samt udskrive en faktura ifbm.
>faktoreringen af huslejen.(som dog kører automatisk).

Og så er det lige at jeg kommer op af stolen - igen. Hvorfor spare på dit
regnskabsrprogram? Hvis du køber et ordentlig program, som revisor kender og
som er anderkendt, så spare du på sigt en masse penge.
Hvis du har tænkt dig at blive udlejer i større stil (over 20-30 lejemål),
så kender jeg et godt program. Med et hus, så lad revisor styre det. Det er
det billigste.

Huske at sætte dig ordentligt ind i lejeloven og boligreguleringsloven.
Ellers kommer du nemt galt afsted.

Mvh Maria