attributten name="" i XHTML
Fra : Henrik Boye

Dato : 12-12-05 21:31

http://cmforum.dk/nyhedsbrev/dec05 bruges attributten flere gange i
forbindelse med a-tag. Kan det anbefales, da det er XHTML?

Jeg kan se, at det ikke giver en fejl, når man validerer siden på W3C.
Så vidt jeg bare har lært, er man med XHTML gået fra name="" til id=""
i a-tag. Er det ikke rigtigt?

--
Silas Boye Nissen
www.boyeit.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-12-05 00:05

Henrik Boye skrev:

> På http://cmforum.dk/nyhedsbrev/dec05 bruges attributten
> flere gange i forbindelse med a-tag. Kan det anbefales, da
> det er XHTML?

Det er id="" du kun må bruge én gang pr. element.

> Jeg kan se, at det ikke giver en fejl, når man validerer siden
> på W3C.

Ja, men din css validerer ikke:
http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?profile=css2&warning=2&uri=http%3A//cmforum.dk/nyhedsbrev/dec05

Så vidt jeg bare har lært, er man med XHTML gået fra name=""
> til id="" i a-tag. Er det ikke rigtigt?

Ikke helt, du skal bruge class="" hvis de det skal bruges flere
steder.

Ligger din menu i en <div id="menublok">, kan du bruge

#menublok{
/* egenskaber */
}
#menublok a{
/* egenskaber for a */
}
#menublok a:hover{
/* egenskaber for a:hover */
}

og så videre.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 13-12-05 00:20

Henrik Boye <gizmo@paradis.dk> writes:

> På http://cmforum.dk/nyhedsbrev/dec05 bruges attributten flere gange i
> forbindelse med a-tag. Kan det anbefales, da det er XHTML?

Ikke hvis man vil have at det validerer som XHTML Strict. I Strict
XHTML er der ikke nogen name-attribut på a-elementer.

> Jeg kan se, at det ikke giver en fejl, når man validerer siden på W3C.

Det er nok fordi DOCTYPE'en er XHTML 1.0 Transitional. Der må man det
samme som i HTML 4.01 Transitional.

> Så vidt jeg bare har lært, er man med XHTML gået fra name="" til id=""
> i a-tag. Er det ikke rigtigt?

Det er rigtigt at i Strict XHTML er name-attributten fjernet de flests
steder, og man skal bruge id-attributen hvis man vil navngive
elementet.

/L

Fra : Henrik Boye

Dato : 13-12-05 15:35

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> skrev:
>Ikke hvis man vil have at det
>validerer som XHTML Strict. I Strict
>XHTML er der ikke nogen name-attribut
>på a-elementer.

Ved du om det i nyere versioner af XHTML (og fremtiden) ikke
længere er valid at bruge name-attributten på a-elementer?

--
Silas Boye Nissen
www.boyeit.dk

Fra : Frank Olieu

Dato : 13-12-05 16:09

Henrik Boye skrev | wrote | écrivit:

> Ved du om det i nyere versioner af XHTML (og fremtiden) ikke
> længere er valid at bruge name-attributten på a-elementer?

Name-attributen er /deprecated/ (men valid) i XHTML 1.0 Strict.
Dér, anbefales det at bruge *både* name og id (<a name="abc" id="abc">).

Bruger du XHTML 1.1, er den så helt 'ulovlig'... og sådan bli'r det ved
med at være i XHTML 2.0!

--
Venlig hilsen | Kind regards | Cordialement
Frank

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-12-05 00:20

Henrik Boye skrev:

> Jeg kan se, at det ikke giver en fejl

Denne er vist bedre:
http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?profile=css2&warning=2&uri=http%3A//cmforum.dk/

Ret Errors og Warnings, så skulle det hele spille!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Frank Olieu

Dato : 13-12-05 01:12

_Henrik Boye_ skrev | wrote | écrivit (12-12-2005 21:31):

> [...]
>
> Jeg kan se, at det ikke giver en fejl, når man validerer siden på W3C.
> Så vidt jeg bare har lært, er man med XHTML gået fra name="" til id=""

'name' er 'deprecated' i xhtml 1.0 (men stadigvæk valid).

Så hvis du tænker på de ankre, som er brugt på siden:

<h3><a name="artikler"></a>Nye artikler</h3>

kan de erstattes af:

<h3 id="artikler">Nye artikler</h3>

som man kan referere til på samme måde som 'name'.

Generelt kan man bruge alle id attributer som ankre, også hvis de oprindeligt
har et andet formål på siden. En sidegevindst er at man sparer en del koder...

Jeg bruger ofte dette ejenskab i en anden sammenhæng:
Hvis jeg vil sende dig et link til et bestemt sted på en lang side, kigger jeg i
koden om der er brugt en id tæt på dette sted (fx. id="nav"). Så kan jeg sende
dig en url udformet som http://sidenavn.html#nav, som fører dig direkte til målet...
Eller som her:
http://www.w3.org/TR/xhtml1/#h-4.10
http://html-faq.dk/2010.asp#linkblok (tilfældigt eksempel!)