Langsom baggrund
Fra : Henrik Sahl

Dato : 12-12-05 20:43

Jeg vil gerne have et baggrunds-fading sat ind på en side, men det bliver
ikke loadet så hurtigt som jeg gerne vil have det til, især ikke første gang
man tilgår siden og slet ikke hvis man trykker F5 et par gange eks.
http://www.nui.adsl.dk/test/index.html så er det meget tydeligt at
baggrunden ikke hænger sammen med den blå tabel.

Hvis jeg gør det samme med blot en baggrundsfarve så er der ingen problemer
eks. http://www.nui.adsl.dk/test/index1.html

Billedet fylder 42kb og det formoder jeg er grunden til at det tager længere
tid, men er der en mulighed for at gøre det på en anden måde ? Kan man
f.eks. fade baggrunden på en bedre måde ? (Jeg har bare lavet et 1280*1024
billede i paintshop og ændret det til den der fade-effekt og derefter smidt
det som baggrund).

Det jeg gerne vil opnå er at der er en baggrund med overgang og at lige
meget hvilken opløsning man ser siden i, vil den fylde 100% (Jeg ved godt
min kun fylder 1280*1024) og så skal tabel og baggrund hænge sammen som en
helhed.

Mvh
Henrik

Fra : Sune Storgaard

Dato : 12-12-05 21:17

"Henrik Sahl" <sahl@FJERNDETHERsnaps.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> man f.eks. fade baggrunden på en bedre måde ? (Jeg har bare lavet et
> 1280*1024 billede i paintshop og ændret det til den der fade-effekt og

Det kan laves meget hurtigere/mindre. Gem en lodret sølje fra din nuværende
baggrund, og brug "repeat-x", således den gentages vandret. Så er du fri for
at man skal loade hele billedet. Det gør en stor forskel. Hvis du så
yderligere laver en baggrunds color som er lig med billedet, så ser man det
ikke...hvordan man så lige vælger 1 farve som er lig med en hel gradient af
farver er et godt spørgsmål..men tag noget midt i mellem :)

Tricket med den lodrette sølje er demonstreret på denne side:
http://www.tizag.com/cssT/background.php

> [...]
> min kun fylder 1280*1024) og så skal tabel og baggrund hænge sammen som en

Der kommer du så vidt jeg er orienteret ud i en klatværks løsning, med
nuværende html/css standard ihvertfald.

Fra : Henrik Sahl

Dato : 13-12-05 21:27

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.dk> wrote in message
> [...]
> :)
>
> Tricket med den lodrette sølje er demonstreret på denne side:

Så langt så godt http://www.nui.adsl.dk/test/index2.html men jeg synes ikke
effekten er anderledes, adskellige gange på F5 og jeg har det samme som før.
Jeg forsøgte også at sætte en baggrund ind så det fortsatte
http://www.nui.adsl.dk/test/index3.html men hvorfor er det lige at det der
er lavet i css ikke går helt ud til kanterne f.eks. i toppen ?

Mvh
Henrik

Fra : Dennis Munding

Dato : 13-12-05 22:03

Hej Henrik!
"Henrik Sahl" <sahl@FJERNDETHERsnaps.dk> skrev i en meddelelse

[SNIP - en masse gammelt....]

> Jeg forsøgte også at sætte en baggrund ind så det fortsatte
> http://www.nui.adsl.dk/test/index3.html men hvorfor er det lige at det der
> er lavet i css ikke går helt ud til kanterne f.eks. i toppen ?

Prøv at sætte din baggrunds-gif på body istedet:

body {
background-image: url(http://nui.adsl.dk/test/tynd.jpg);
background-repeat: repeat-x;
}

Jeg tror, at det gør tricket...

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.eds-denmark.dk/

Fra : Henrik Sahl

Dato : 14-12-05 20:10

"Dennis Munding" <mail@invalid.com> wrote in message

> Prøv at sætte din baggrunds-gif på body istedet:

> [...]

Og det havde du ret i, tak for svarene.

Mvh
Henrik

Fra : Frank Olieu

Dato : 13-12-05 22:10

_Henrik Sahl_ skrev:

> ... men hvorfor er det lige at det der
> er lavet i css ikke går helt ud til kanterne f.eks. i toppen ?

Mmh... det går ikke rigtigt at blande 'gammeldags' HTML med CSS!...
(WTF? FONT??!!!) Men prøv at indsætte:

body, p { margin-top:0; }

så hjælper det...

--
Venlig hilsen
Frank

Fra : Henrik Sahl

Dato : 14-12-05 21:03

"Frank Olieu" <frankSP@M-ME-NOTolieu.net> wrote in message

> Mmh... det går ikke rigtigt at blande 'gammeldags' HTML med CSS!...
> (WTF? FONT??!!!) Men prøv at indsætte:

Jeg fornemmer at jeg skal kigge lidt på hvordan CSS fungerer

Men nu vi snakker om fonte så vil jeg gerne bruge en kursiv og har taget
"Monotype Corsiva" og det virker for så vidt også godt nok
http://www.nui.adsl.dk/test/index4.html når jeg altså kigger via en WinXP,
men på f.eks. en Win2k3 så står det bare med normale bogstaver
http://www.nui.adsl.dk/test/font.jpg

Jeg går ud fra at Win2k3'eren ikke kender den font og at der er en setting i
IE der ikke er sat til at downloade fonte el. lign., men hvordan omgår man
det eller hvilke fonte kan man bruge så man er sikker på at udfaldet er det
samme på alle browsere/computere ?

Mvh
Henrik

Fra : Dennis Munding

Dato : 14-12-05 23:38

Hej Henrik!
> Jeg fornemmer at jeg skal kigge lidt på hvordan CSS fungerer

God idé...

> [...]
> http://www.nui.adsl.dk/test/index4.html når jeg altså kigger via en WinXP,
> men på f.eks. en Win2k3 så står det bare med normale bogstaver

Og jeg sidder også med XP, men der er ingen kursiv skrift på den side, som
ovennævnte link refererer til... (forklaring følger længere nede...)

> [...]
> man det eller hvilke fonte kan man bruge så man er sikker på at udfaldet
> er det samme på alle browsere/computere ?

Ikke alle har de samme fonte installeret som standard, og derfor tilføjer
man en alternativ font i sin CSS-fil og til sidst en generel font - det kan
enten være "serif" eller "sans-serif" - jeg kan ikke huske forskellen (den
ene er med "fødder" og den anden er uden "fødder"), men om der findes en
ligeså til kursiv skrift ved jeg ikke....

Du kan evt. finde et sted på nettet, hvor man kan hente den valgte
skrifttype, og så lave et link til siden - det har jeg gjort her (Klik på
"Information (pop-up)" øverst til højre - der er en forklarende tekst...):

http://www.eds-denmark.dk/lk/index.php

Fra : Jørn Andersen

Dato : 15-12-05 00:10

On Wed, 14 Dec 2005 23:37:47 +0100, "Dennis Munding"
<mail@invalid.com> wrote:

>"serif" eller "sans-serif" - jeg kan ikke huske forskellen (den
>ene er med "fødder" og den anden er uden "fødder")

"sans" betyder "uden" på fransk, så sans-serif er uden fødder

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Frank Olieu

Dato : 15-12-05 13:23

_Henrik Sahl_ skrev | wrote | écrivit (14-12-2005 21:03):

> [...]
> det eller hvilke fonte kan man bruge så man er sikker på at udfaldet er det

Et langt spørgsmål :) og et (relativt) kort svar:
Glem (næsten) alt om fonte på www!

Det eneste valg som du nogenlunde kan regne med, er 'serif', 'sans-serif' og
'monospace'.

Når du specificerer en skrift i html, prøver browseren at finde den skrifttype
på den *lokale* maskine, og du kan ikke vide hvilke skrifttyper
din besøgende har installeret... Derfor bør man altid specificere, som minimum,
en /generisk/ skrifttype, og evt. en eller flere specifikke skrifttyper (man
skriver normalt den generiske sidst på linien):

{font-family: arial, sans-serif;}

Vil man dække Windows, Mac og Linux, kunne man skrive:

{font-family: arial, helvetica, sans, sans-serif;}

Er der mellemrum i navnet, brug anførelsestegn:

{font-family: 'Bitstream Vera Sans', sans-serif;}

I princippet kan du vælge mellem følg. /generiske/ skrifttyper:

serif: en Antikva skrift (med fødder!)
sans-serif: en Grotesk skrift (uden!)
monospace: en fast spatieret skrift (~skrivemaskine)
cursive: en "håndskrift"
fantasy: en "fancy" skrift

De 2 sidste har en meget varierende understøttelse i de forskellige browsere,
hvor Konqueror og Opera er særlig slemme...

Til sidst skal det nævnes en teknologi (fra MS og Bitstream?) til at uploade
fonte. Den kræver en konvertering af fontene til et specielt format, og jeg er
ikke sikker på at den understøttes ret godt af browserne. Den er i hvert fald
ikke brugt særlig ofte. Det kunne være interessant at høre om andres erfaringer
med det...

--
Venlig hilsen | Kind regards | Cordialement
Frank

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-12-05 16:05

Frank Olieu skrev:

> (man skriver normalt den generiske sidst på linien):

Det giver ikke mening at skrive den andre steder. Hvis browseren
overhovedet kan vise forskellige skrifttyper, vil den givetvis have
en mapping mellem de generiske typer og præinstallerede fonte på
maskinen (fx serif = Times, sans-serif = Arial, monospace =
Courier) - og følgelig vil der aldrig blive brug for fontnavne
skrevet efter et generisk navn.

> Til sidst skal det nævnes en teknologi (fra MS og Bitstream?)
> til at uploade fonte. Den kræver en konvertering af fontene
> til et specielt format, og jeg er ikke sikker på at den
> understøttes ret godt af browserne.

Teknologien hedder WEFT - Web Embedding Fonts Tool - og er ganske
rigtigt ikke bredt understøttet (læs: virker i IE-browsere og ikke
andet).

Se mere her:
<http://www.microsoft.com/typography/web/embedding/weft3/default.htm>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Frank Olieu

Dato : 15-12-05 16:46

_Jens Gyldenkærne Clausen_ skrev | wrote | écrivit (15-12-2005 16:04):

> Det giver ikke mening at skrive den andre steder.

....det var også derfor jeg gjorde spørgeren opmærksom på det!