Hvilken film kunne dette være..?
Fra : [ ThrashDK ]

Dato : 12-12-05 20:37

Hejsa,

Den skulle handle om en der rejste i tiden. Mener han rejste til fortiden.
Når han så ankom til fortiden, skulle han ikke afvige fra en bestemt sti,
for ellers kunne der ske katastrolfale følger i fremtiden. Tror nok der var
en der gik uden for stien alligevel (vist en turist?).. Giver dette mening?
Hvilken film er dette?

--
Brian J. Nielsen - http://bachfire.homepage.dk
For at maile mig privat, brug da "email.dk" efter @

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 12-12-05 20:56

[ ThrashDK ] skrev:

> [...]
> fremtiden. Tror nok der var en der gik uden for stien alligevel (vist
> en turist?).. Giver dette mening? Hvilken film er dette?

Ja, det er "A Sound of Thunder", som tidligere er blevet svinet grundigt til
her i gruppen. Med rette.

--
Mvh. Peter
"I swore I'd never let myself get caught in one of these godforsaken

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 12-12-05 20:57

[ ThrashDK ] skrev:
> [...]
> en der gik uden for stien alligevel (vist en turist?).. Giver dette mening?

A Sound of Thunder: http://www.imdb.com/title/tt0318081/
efter en novelle af Ray Bradbury (dansk: Tordenøglen)

Både historien og filmen har været diskuteret en del her i gruppen.

Det undrer mig at du stiller spørgsmålet nu. Hvis du har set filmen må
du have set den for kort tid siden, da den vist går i biografer nu.

Eller måske tænker du på
http://www.imdb.com/title/tt0076294/

som A Sound of Thunder ifølge IMDb skulle være et remake af?

Mikkel
--
Spanske og mexicanske film på dvd:
http://lakjer.dk/mikkel/spanske-film.shtml

Fra : [ ThrashDK ]

Dato : 12-12-05 21:17

> Det undrer mig at du stiller spørgsmålet nu. Hvis du har set filmen må du
> have set den for kort tid siden, da den vist går i biografer nu.

En bekendt har beskrevet den for mig for et stykke tid siden. Har ikke set
den endnu. Men det lyder ikke som om den er synderlig god, eller hvad?

Takker for svar, begge to. ;)

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 12-12-05 21:31

[ ThrashDK ] skrev:

> En bekendt har beskrevet den for mig for et stykke tid siden. Har ikke set
> den endnu. Men det lyder ikke som om den er synderlig god, eller hvad?

Historien er god (i bogen). Filmen vil jeg nok ikke give penge for at
se, efter hvad jeg har hørt her, skønt det også her i gruppen er blevet
sagt, at filmens historie er god.

Mikkel
--
Gringoer leger indianere
http://lakjer.dk/mikkel/blog/2005/10/gringoer-leger-indianere.html

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 12-12-05 22:28

Mikkel Møldrup-Lakjer skrev:

> Historien er god (i bogen). Filmen vil jeg nok ikke give penge for at
> se, efter hvad jeg har hørt her, skønt det også her i gruppen er
> blevet sagt, at filmens historie er god.

Filmens forfærdelige effekter er allerede dækket her i gruppen. De ligner
noget fra de første computerspil, der blandede live action med
computerskabte baggrunde.

Men historien har nu også en del gevaldige plothuller, som generer voldsomt,
selvom jeg /elsker/ tidsrejseeventyr og ikke plejer at have svært ved at
tilgive enkelte logiske svipsere. Forklarer bogen for eksempel bedre,
hvorfor turistgrupperne ikke møder de tidligere grupper, når de tager
tilbage i tiden? Giver bogen en troværdig forklaring på de temmelig søgte
tids-tsunamier, der skyller ind over nutiden? Hvorfor forudså ingen, at det
ville gå galt at sende uligevægtige folk ud på en tynd sti i fortiden, hvor
det mindste fejltrin kunne udslette alt liv? Hvorfor var den skide
sommerfugl så vigtig, når vi ved, at området sekundet efter bliver fyldt med
brændende lavaklumper? Og hvilken betydning har titlen egentlig?

--
Mvh. Peter
"Alright, brain. I don't like you and you don't like me. So just get me

Fra : mno

Dato : 14-12-05 00:39

Var den novelle ikke også brugt til et afsnit af " The Ray Bradbury
Theater"?

Fra : Thomas S

Dato : 12-12-05 23:53

Peter Bjerre Rosa wrote:
> Forklarer bogen for eksempel bedre,
> hvorfor turistgrupperne ikke møder de tidligere grupper, når de tager
> tilbage i tiden?

For det første er det kun en novelle, og du kan selv læse den her:
http://www.is.wayne.edu/mnissani/WWI/thunder.htm

Den eneste anden, der har været på stedet, hvor de ankommer, er
rejselederen, der forinden havde opsporet et dyr, der kunne skydes
(=ville dø alligevel). Grunden til at de ikke ser ham forklares som,
at det ville være et paradoks med to af ham på engang, hvorfor tiden
laver et bump i sig selv a la et lufthul.

>Giver bogen en troværdig forklaring på de temmelig søgte
> tids-tsunamier, der skyller ind over nutiden?

Øh... Tids-tsunamier?

> Hvorfor forudså ingen, at det
> ville gå galt at sende uligevægtige folk ud på en tynd sti i fortiden, hvor
> det mindste fejltrin kunne udslette alt liv?

Det gjorde de skam. Derfor er tidsrejserne under kraftige licenser,
under trusler om store straffe og med store forsikringssummer for at
forebygge. Hvis nogen skulle gøre noget forkert risikere de at miste
alt - uanset om det så får betydning for fremtiden.

> Hvorfor var den skide
> sommerfugl så vigtig, når vi ved, at området sekundet efter bliver fyldt med
> brændende lavaklumper?

Der er ingen lavaklumper med i novellen. Sommerfuglens pointe er
selvfølgelig at selv en lille ændring kan give store konsekvenser -
kaosteori-kind-of - og det er fint forklaret.

>Og hvilken betydning har titlen egentlig?

Det er lyden af Tyrannosaurusen (tordenøgle...), der kommer, og det er
lyden af rifler, der går igen et par gange.

Umiddelbart virker det som om, at det er filmen, der har tilført
historien dens problemer.

Thomas S

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 13-12-05 00:16

Thomas S skrev:

> For det første er det kun en novelle, og du kan selv læse den her:
> http://www.is.wayne.edu/mnissani/WWI/thunder.htm

Sweet. Jeg kan dog ikke vente med at skrive dette indlæg, til jeg har læst
novellen. Der forekommer i øvrigt spoilere i nedenstående ...

> [...]
> at det ville være et paradoks med to af ham på engang, hvorfor tiden
> laver et bump i sig selv a la et lufthul.

I filmen er det - så vidt jeg kan vurdere - samme tidspunkt og samme sted,
de tager tilbage til igen og igen. På en af de senere missioner kan vores
hovedperson nemlig med det samme mærke, at noget er forkert i forhold til
tidligere missioner: "Do you feel it? Something's off. Something's
different." Det er muligt, at det bare er mig, der har misforstået noget,
men filmguruen Roger Ebert deler min opfattelse, så filmen har i det mindste
et formidlingsproblem.

Til sidst i filmen redder hovedpersonen verden ved at tage tilbage til
tidspunktet, hvor det gik galt for holdet, så her er der i hvert fald et
eksempel på, at han har to udgaver af sig selv kørende på samme tid.

> Øh... Tids-tsunamier?

Ja. Ændringerne i fortiden fører af uransagelige årsager til en fremtid, der
ændrer sig i bølger, der "skyller" ind over byen. I første bølge ændrer
klimaet sig, og nogle dage efter skyller en ny bølge ind over verden og
ændrer planterne og så fremdeles.

> [...]
> forebygge. Hvis nogen skulle gøre noget forkert risikere de at miste
> alt - uanset om det så får betydning for fremtiden.

Det er ret tydeligt, at de ikke har styr på en skid i filmen. Holdet skal
nærmest balancere hen ad en tynd sti, hvorefter de bliver angrebet af en
tyrannosaurus. Oddsene for, at en fyr mister balancen, må siges at være
temmelig store.

> Der er ingen lavaklumper med i novellen. Sommerfuglens pointe er
> selvfølgelig at selv en lille ændring kan give store konsekvenser -
> kaosteori-kind-of - og det er fint forklaret.

Hele begrundelsen for, at det er i orden at nakke dinoen, er jo, at området
bliver pulveriseret af en nærliggende vulkan nogle minutter efter. Men
igen - det kan godt tænkes, at jeg bare har misforstået noget i kampens
hede. Man ser nemlig først vulkanen gå amok i de scenarier, der følger
efter, at sommerfuglen er kvast.

> Det er lyden af Tyrannosaurusen (tordenøgle...), der kommer, og det er
> lyden af rifler, der går igen et par gange.

Hm, tjaeh ...

> Umiddelbart virker det som om, at det er filmen, der har tilført
> historien dens problemer.

Det tror jeg gerne.

--
Mvh. Peter
"You ain't leading but two things right now. Jack and Shit. And Jack

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 13-12-05 10:58

Peter Bjerre Rosa skrev:

> Hele begrundelsen for, at det er i orden at nakke dinoen, er jo, at
> området bliver pulveriseret af en nærliggende vulkan nogle minutter
> efter.

Det er også noget lignende i novellen. Det er mange år siden, jeg læste
den, men det er vist noget med et træ der rammer dinosauren?

Hvis det er mindre end en flod af lava, der skulle dræbe dinosauren, får
man det problem, at dinosauren ikke falder på samme måde, når den bliver
skudt, som når den dør af f.eks. et træ. Dermed er det heller ikke de
samme insekter den falder oven på etc., med de samme problemer for
fremtiden, som når man træder ved siden af stien.

Hvis det /er/ en flod af lava, der dræber øglen, kan man ganske rigtigt
forvente at floden også skulle have dræbt det insekt, som safarijægeren
kommer til at træde på.

I begge tilfælde er der nogle mindre logiske problemer, som generer mig,
men som jeg dog er villig til at se bort fra et godt stykke ad vejen,
eftersom tidsrejsehistorier aldrig helt kan undgå den slags problemer.

Mikkel

Fra : No Humor Man

Dato : 13-12-05 12:33

Thomas S wrote:
> Det er lyden af Tyrannosaurusen (tordenøgle...), der kommer, og det er
> lyden af rifler, der går igen et par gange.

Der er bare lige det at betegnelsen "tordenøgle" hører til den
fejbestemte sauropod - Brontosaurusen - senere omnavngivet til
Apatosaurus, da man fandt det rigtige kranie.

Det har intet med en Tyrannosaurus at gøre... men det er vel også
ligemeget for folk der ikke interesserer sig for dinoer! ,)

--
No Humor Man - Corporation for Bad Swimmers
The Insane Asylum: http://www.fortunecity.com/marina/anchor/986/

Fra : Thomas S

Dato : 13-12-05 10:18

Peter Bjerre Rosa wrote:

> Det tror jeg gerne.

Efter at have læst dit indlæg er jeg sikker. Det endda uden at have
set filmen.

Thomas S

Fra : Thomas S

Dato : 13-12-05 12:36

Mikkel Møldrup-Lakjer wrote:

> [...]
> samme insekter den falder oven på etc., med de samme problemer for
> fremtiden, som når man træder ved siden af stien.

Det fremgår vist ikke af novellen præcis, hvordan dinosauren skulle
have været død (at et træ falder over den bliver nævnt som et
eksempel på, hvilke dinosaurer, der kunne have været udvalgt. Ikke
nødvendigvis den specifikke). Kun at den skulle have været død i
præcis det øjeblik, de skyder den. Men ellers er din indvending da
helt legal. Hvis alt der skal til, er et insekts død, så kan man
næppe rejse tilbage i tiden uden at påvirke alvorligt. Tidsmaskine og
svævesti optager vel fx plads, man let kunne forestille sig
forhindrede to myg i at mødes og parre sig. Således er et helt kuld
myg fjernet fra historien.

Men det er nu ikke det vigtige, synes jeg.

Thomas S