Dobbelt ATX200 freeflow?
Fra : Lars Grønlykke

Dato : 12-12-05 15:05

Hej gruppe.
Jeg har lige sidste søndag set to ATX200 freeflowe med få minutters
mellemrum. Først den ene og da der blev skiftet til den anden begyndte
den også at freeflowe. Det skete ca. 5 minutter inde i dykket. Vandet
var 6 grader og luften ca. det samme. Begge blev åndet i i overfladen
da faren for frysning ikke ansås for tilstedeværende.
Regulatorerne er begge mindre end et år gamle (ca. hhv 9 og 3 mndr).
De var sat på et dobbelt 12 sæt med 220 bar. De er begge DIN. Og de er
altid blevet skyllet og tørret efter dyk.
Efterfølgende var der intet der tydede på fejl på dem og begge flasker
var pæne og rene indeni. Min spørgsmål er hvad #€€%#& kan der være
gået galt?! Nogen forslag?
Sandsynligheden for at først den ene freeflower og bagefter den anden
burde være minimal. Det er jo ikke fordi Apeks ikke er kendt for at
lave seriøst kram

MVH
LG

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 12-12-05 15:28

"Lars Grønlykke (slet Q07FW)" <lars_groen@Q07FWyahoo.dk> skrev i en
meddelelse news:11343965490.028666891480114@dtext.news.tele.dk...
> Sandsynligheden for at først den ene freeflower og bagefter den anden
> burde være minimal. Det er jo ikke fordi Apeks ikke er kendt for at
> lave seriøst kram

Hvad er mellemtrykket indstillet til? Er de blevet indstillet da de blev
købt eller er de bare blevet bestilt på internettet? Jeg ville sende dem til
service og få dem gået efter og indstillet korrekt, det er set før at nye
automater ikke opfører sig ordentligt enten pga. indtillinger eller fordi
der har siddet noget skidt på kronen. Din lokale service gut kan helt
sikkert identificere problemet, jeg kan anbefale www.scubagear.dk hvis du
bor i københavns området.

mvh
Jonas

Fra : Lars Grønlykke

Dato : 12-12-05 17:20

De har været forbi service og alle tryk er korrekte.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 12-12-05 17:58

"Lars Grønlykke" <lars_groen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> De har været forbi service og alle tryk er korrekte.

Havde du regulatoren i munden da den begynder at lave freeflow?

mvh
Jonas

Fra : Lars Grønlykke

Dato : 13-12-05 12:19

Jonas Lüttichau <jluttichau@gmail.com> skrev:

>"Lars Grønlykke" <lars_groen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
>
>Havde du regulatoren i munden da den begynder at lave freeflow?
>
>mvh
>Jonas

Ja.
--
LG

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-05 16:11

Lars Grønlykke (slet Q07FW) wrote:
> var pæne og rene indeni. Min spørgsmål er hvad #??%#& kan der være
> gået galt?! Nogen forslag?

det kan være "dårlig" luft

det gør alt verden forskæld hvor tør luften er, hvis luften ikke er tør nok
kan selv den bedste fryse, i vores klub har vi en ret ny kompressore, med
nogle super gode filter, da vi skiftede til den kunne man mærke under et dyk
at luften var blevet "tøre" end den var med vores gamle.
med den luft vi nu har har jeg set mange fra klubben nærmest mishandle deres
regulatore for at prøve at få dem til at fryse, uden hel.

hvis servis værkstedet ikke finder fejl justeringer på dit regulator sæt,
ville jeg prøve at bestille en luft analyse af klubbens kompressore

mvh Morten

Fra : Lars Grønlykke

Dato : 12-12-05 17:21

Morten Dall Darmer <mrnewstiscali.dk> (a) skrev:

>det kan være "dårlig" luft

Er det ikke bare mærkeligt at de 200 andre dykkere der bruger samme
kompressor ikke har
nogen problemer?
--
LG

Fra : Henrik Manley

Dato : 13-12-05 01:03

Du bliver nok nød til at komme med lidt flere oplysninger før man kan komme
med en grund. Så som dybde, på vej op eller ned, vand temp, primær eller
sekundær og hvad du ellers ved. Først skal man prøve at gætte hvor prblemet
er opstået (1. eller 2. trin) og så bagefter hvorfor.

Jeg har en TX100 der aldrig er blevet skyllet, aldrig serviceret, aldrig
tørret og den har aldrig blæst.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Per Siebeneicher

Dato : 13-12-05 08:30

> Jeg har en TX100 der aldrig er blevet skyllet, aldrig serviceret, aldrig
> tørret og den har aldrig blæst.

Aldrig blevet brugt .

mvh Per.

Fra : Henrik Manley

Dato : 13-12-05 09:24

> Aldrig blevet brugt .

Den har nok flere dyk end de fleste her.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Lars Grønlykke

Dato : 13-12-05 12:22

Henrik Manley <m@nley.dk> skrev:
>Du bliver nok nød til at komme med
>lidt flere oplysninger før man kan komme
> [...]

Vandtemp ca 5-6
Lufttemp 5-6
Dybde ca 12 meter
Dykketid ved freeflow ca 5 min
Først blæser den primære der er i brug og da den ikke vil stoppe
og der skiftes til den sekundære, der hænger om halsen begynder
den ved allerførste åndedrag

--
LG

Fra : Henrik Manley

Dato : 13-12-05 14:03

> [...]
> Først blæser den primære der er i brug og da den ikke vil stoppe
> og der skiftes til den sekundære, der hænger om halsen begynder

2 automater på samme sæt der laver numre lyder mærkeligt. Jeg tror ikke på
frysning da den sekundære starter med det samme. Mit gæt er skidt eller vand
i flaske eller at automaterne er/var/samlet/stillet forkert. Er de blevet
iltrenset eller sådan noget kan der være brugt forkert/ingen fedt og det kan
måske få den til at hænge i kulden.

Bruger du meget luft?

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Lars Grønlykke

Dato : 13-12-05 20:42

> [...]
>er/var/samlet/stillet forkert. Er de blevet
>iltrenset eller sådan noget kan der
>være brugt forkert/ingen fedt og det kan

Luftforbruget er helt normalt og de er hverken blevet iltrenset
eller lignende.
Flaskerne var også rimeligt nye maks et halvt års og de så fine
ud da de efterfølgende blev skilt ad.
--
LG

Fra : Allan Norsk

Dato : 13-12-05 21:23

Hmm.

Lad mig lige opridse:

Du har oplevet freeflow på to uafhængige regulatorer, på samme dyk, med få
minutters mellemrum. Regulatorerne er købt uafhængigt af hinanden og
serviceret af samme mand??

Samtidig er der masser af dykkere der totalt sviner med deres samme
regulatormærke (ment kærligt naturligvis , og har oplevet meget få
problemer.

Som jeg ser det er der kun 2 sandsynlige forklaringer:
1) Der har været vand i luft/flaske/ventil som er endt i regulatoren.
2) Den der har serviceret dine regulatorer har justeret dem forkert.

Har du selv tjekket mellemtrykket - man kan desværre ikke altid stole på det
man får at vide i visse forretninger?

Mvh. Allan

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 13-12-05 15:07

"Lars Grønlykke (slet V0YUC)" <lars_groen@V0YUCyahoo.dk> skrev i en
meddelelse news:11344731360.643234925664739@dtext.news.tele.dk...
> Først blæser den primære der er i brug og da den ikke vil stoppe
> og der skiftes til den sekundære, der hænger om halsen begynder
> den ved allerførste åndedrag

Det lyder som mellemtrykket der er for højt.. det kan der jo så være en
mængde årsager til.

mvh
Jonas

Fra : Allan Jensen

Dato : 13-12-05 16:01

Min bliver heller aldrig smurt med andet end mudder, den har kun blæst én
gang og det var første dyk efter et service (den er 5 år gammel). Det viste
sig, at det var justerskruen som var skruet helt ud (den plejer altid af
være helt i bund). Jeg har fundet ud af, at hvis jeg skruer den bare lidt ud
på 40 - 50 meter vand, begynder automaten at sive med det samme, er knappen
skruet helt i bund kan jeg ikke provokere den til at blæse. Jeg regulerer
kun luftmængden ved den lille tap, frem og tilbage.

Har du prøvet at se efter, om knappen er skruet i, eller ud?

mvh. Allan Jensen

Fra : Lars Grønlykke

Dato : 13-12-05 20:39

Jonas Lüttichau <jluttichau@gmail.com> skrev:

> [...]

Det skulle være korrekt. Desuden var de to regulatorer indkøbt
og justeret uafhængigt, så det kan ikke skyldes en fejl hos en
teknikker eller ligende
--
LG

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-05 22:39

Lars Grønlykke (slet S7CR7) wrote:
> Det skulle være korrekt. Desuden var de to regulatorer indkøbt
> og justeret uafhængigt, så det kan ikke skyldes en fejl hos en
> teknikker eller ligende

mangler vi ikke at få afklaret om de 2 anden trin sad på samme første trin ?

mvh Morten

Fra : Henrik Manley

Dato : 13-12-05 22:46

> mangler vi ikke at få afklaret om de 2 anden trin sad på samme første trin
> ?

Nej! Der står de er begge DIN og jeg har da aldrig hørt om et DIN 2. trin

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Johnny T K

Dato : 13-12-05 18:21

Jeg har alt for ofte set folk miste en kvart flaske luft eller lignende
i overfladen, fordi de har haft deres Apex octopus indstillet på max
luft. Hvis man kommer til at støde til purgeknappen så blæser den
løs. Det er dog nemt at stoppe ved at holde en finger hen foran hullet
mundstykket.

På lavere dybder kunne jeg forestille mig at det samme kunne ske, men
jeg ved det ikke.

Fra : U W

Dato : 14-12-05 17:13

Hej Lars.
Hvad er mellemtrykket stillet til - helt præcist ?
Du skrev bare at det var indstillet korrekt, men det er der
flere meninger om hvad er. De fleste dykkercentre og Butikker
stiller dem for højt.
Mine Apeks (DS4) står lidt forskelligt i 1-trinnene og den som
står højest (8,5 vist) kan "provokeres til at lave flow" i koldt
vejr og vand. Mine 2-trin er ATX 50.
Den anden er nede på 8 og den er der aldrig problemer med.
Har haft det i 1,5 grader "varmt" vand med minus 5 oven-vande
uden problemos. Ved ikke om dette er nogen hjælp, men jeg ville
kontrollere mellemtrykket igen.
Mvh
Ulrik

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 14-12-05 19:38

"U W (slet S302S)" <ngongo@S302Smail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er mellemtrykket stillet til - helt præcist ?

Man kan generelt sige at det er en god idé at have en mellemtryksmåler ved
hånden så man kan finde ud af hvad der er galt, om der er noget man kan
fikse eller om service-aben har fucket op.

mvh
Jonas