Adgang til privat skov?
Fra : tb

Dato : 12-12-05 09:14

Hvordan er det lige med regler om adgange til skove i danmark.
Har man ikke ret til at færdes i alle skove til fods, såfremt man benytter
stier/veje?

Grunden til at jeg spørger er, at vores hus ligger klods op af en meget stor
skov, der lige har skiftet ejer. Denne person ønsker under ingen
omstændigheder at nogen bruger hans skov, og har derfor sat store skilte op
flere steder om "al færdsel forbudt". Kan man det?

Fra : Max

Dato : 12-12-05 09:55

Hej

> Har man ikke ret til at færdes i alle skove til fods, såfremt man benytter
> stier/veje?

§ 3. For Offentlighedens færdsel og ophold i skove gælder reglerne i
naturbeskyttelseslovens § 23 og reglerne i denne bekendtgørelse.
§ 4. Det er tilladt at anvende kørestole, herunder el-kørestole,
og 3-hjulede knallerter for handicappede.
§ 5. Det er ikke tilladt at passere stengærder, jordvolde og andre hegn,
der afgrænser skoven bortset fra gennem lovlige passager.
§ 6. Ejeren kan forbyde adgang på dage, hvor der holdes selskabsjagt,
eller i områder, hvor der foregår intensivt skovningsarbejde.
Stk. 2. Oplysning om den midlertidige lukning sker ved skiltning, der
anbringes ved de almindeligt anvendte indgange. Skiltet skal angive
det tidsrum, hvor forbudet gælder, og skal fjernes ved periodens udløb.
Stk. 3. I de tilfælde, hvor dele af skoven lukkes i medfør af stk. 1, skal
det tillige tydeligt angives, hvilke områder forbudet omfatter.

Det er desværre noget man ser oftere og oftere at private prøver at
begrænse offentlighedens adgang til disse arealer, men de husker
at søge tilskud når de skal beplantes.

Mvh Max

Fra : Paulsen

Dato : 13-12-05 19:02

> [...]
>
> Det er desværre noget man ser oftere og oftere at private prøver at
> begrænse offentlighedens adgang til disse arealer, men de husker

Hej

Som Max skriver

> Det er desværre noget man ser oftere og oftere at private prøver at
> begrænse offentlighedens adgang til disse arealer, men de husker
> at søge tilskud når de skal beplantes.

Der er en del af den danske befolkning der mener at de kan gå over alt
(næsten over alt) og de har ret
MEN det betyder ikke at de kan smide deres affald over alt dette inkludere
cigaret skod, som ses altid i skoven, når vi køre bil (ud af vinduet) går
på gaden ect.

Dette er en af grunde for at skov ejer sætter disse skilte op, jeg støtter
dem ikke men kan forstå at de er trætte af folk der ikke følger de anlagt
stie og tager hvad de lyster med hjem fra skoven om det så betyder at man
skal medbringe sit værktøj for at skære det ned.

Det var så lige mit halv sure opstød.

Lad os behandle naturen som vi selv ønskes behandlet (SM tilhængere glem det
)

Vh Carsten (Som selv nyder naturen også i de private skove)

Fra : Max

Dato : 13-12-05 19:44

Hej Carsten

> Det var så lige mit halv sure opstød.
>
> Lad os behandle naturen som vi selv ønskes behandlet (SM tilhængere glem
det
> )

Jeg vil kun sige at jeg deler dine synspunkter.

Mvh Max (der mener at McDonals skulle drages til ansvar for deres kunders
svineri)

Fra : Ole Jensen

Dato : 13-12-05 20:50

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Mvh Max (der mener at McDonals skulle drages til ansvar for deres kunders
> svineri)

Ja,

og Tuborg for alle de tomme dåser
og cigaretfirmaerne for alle skodderne
og hundeejerne for alle efterladenskaberne
og sydamerikanerne for alle bananskrællerne
og benzinselskaberne for al osen
og så videre

Det er kun brugerne der kan stilles til ansvar!

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 14-12-05 10:12

Ole Jensen wrote:

> Ja,

OK, jeg bider. Selvom det nok går helt galt.

> og Tuborg for alle de tomme dåser

I virkeligheden er det politikerne, der burde presse branchen til at sætte
en chip i alle dåser, således at man kunne få pant, selvom dåsen ikke er
hel.

Der spredes omkring 6000 ton aluminium fra dåser i naturen, årligt.

> og cigaretfirmaerne for alle skodderne

Jeg synes faktisk det ville klæde branchen at udvikle filtre der er
biologisk nedbrydelige på kortere tid. Problemet er vel, at filtrene så
ville blive nedbrudt inden de blev brugt.

> og hundeejerne for alle efterladenskaberne
> og sydamerikanerne for alle bananskrællerne

Begge dele nedbrydes rimeligt hurtigt, men er ikke sjove at jokke på. Så,
hvis de bliver placeret steder hvor de ikke ligger i vejen/ikke er synlige,
synes jeg ikke de er sidestille med det andet.

> og benzinselskaberne for al osen

Det er jo så bilfabrikkerne, og igen politikerne, du skal have fat på.

> og så videre
>
> Det er kun brugerne der kan stilles til ansvar!

Delvist enig. Brugerne _skal_ stilles til ansvar, men producenterne har også
ansvar.

I eksemplet med McDonalds er de jo gået fra de der totalt unedbrydelige
styrofoam kopper til bioligisk nedbrydeligt pap (hvis jeg husker rigtigt).

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is it such a bad thing?
A: Top-posting.

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-05 15:51

Den Wed, 14 Dec 2005 10:12:08 +0100, Mads Bondo Dydensborg
<madsdyd@challenge.dk> skrev:

>Der spredes omkring 6000 ton aluminium fra dåser i naturen, årligt.

480 millioner dåser om året.... så snakker vi forhåbentlig på
verdensplan.
--
Jens OZ2JP www.oz2jp.dk
Oh no, you've trodden in an Amiga. Go wipe your shoe on the grass...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-12-05 21:47

On Mon, 12 Dec 2005 09:55:24 +0100, "Max"

> [...]
>Stk. 3. I de tilfælde, hvor dele af skoven lukkes i medfør af stk. 1, skal
>det tillige tydeligt angives, hvilke områder forbudet omfatter.

Det er dejligt med nogle paragraffer at støtte sig til.
Jeg kender ikke rigtig til noget om hvad man har adgang til osv. Og
ovenstående paragraffer siger ikke rigtig noget syntes jeg - f.eks
hvornår det er defineret som en skov? Ej heller siger det helt tydeligt
om de regler gælder private skove så vidt jeg kan se.

Og iflg. paragraf 5, så må man ikke passere hegn andet end gennem
lovlige passager - vil det så sige at jeg bare kan hegne skoven ind,
uden at lave passage noget sted?

Er mine 20 x 50 meter med træer en skov?

>Det er desværre noget man ser oftere og oftere at private prøver at
>begrænse offentlighedens adgang til disse arealer, men de husker
>at søge tilskud når de skal beplantes.

Hvorfor skla det være tilladt at gå i enhver privat skov, når det nu
(formentlig) ikke er tilladt at traske i enhver kornmark eller enhvers
private have?

Jaja, jeg ved godt det måske hører itl i dk.politik. Det er heller ikke
for at starte en diskussion, jeg undres bare ....
Jeg ville da heller ikke have noget imod at folk gikk en tur i min
'skov' hvis bare de ikke ødelægger noget eller smider affald.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Max

Dato : 13-12-05 22:38

Hej Mads

> [...]
> hvornår det er defineret som en skov? Ej heller siger det helt tydeligt
> om de regler gælder private skove så vidt jeg kan se.

Disse regler gælder privat skov, reglerne er anderledes for statsskov.

> Og iflg. paragraf 5, så må man ikke passere hegn andet end gennem
> lovlige passager - vil det så sige at jeg bare kan hegne skoven ind,
> uden at lave passage noget sted?

Jeg tror ikke den går :)

> Er mine 20 x 50 meter med træer en skov?

Jeg ved ikke hvorledes man definere en skov, min gamle svigermor
sagde at var der 7 træer der nåede sammen i toppen, så var det
en skov :)

> Hvorfor skla det være tilladt at gå i enhver privat skov, når det nu
> (formentlig) ikke er tilladt at traske i enhver kornmark eller enhvers
> private have?

Det er vel et ældgammelt begreb lige som retten til at færdes på
stranden, det er jo en del af danmark og lovenene er jo indrettet
derefter.

Mvh Max

Fra : Annika Pedersen

Dato : 13-12-05 23:56

> [...]
>
> Det er vel et ældgammelt begreb lige som retten til at færdes på
> stranden, det er jo en del af danmark og lovenene er jo indrettet

Nysgerrigheden tog over:
<http://www.skovognatur.dk/Lovgivning/Love/Vejled_skovlov/paragraf3.htm>

Få linier siger:
Som hovedregel anser man således et areal for at være skov, hvis det er
bevokset med træer, som danner eller indenfor et rimeligt tidsrum ville
danne sluttet skov af højstammede træer, og hvis det som hovedregel er
større end ½ ha og mere end 20 m bredt
(læs selv videre derinde)

CITO* burde nok udbredes mere - ud over at man altid selv bør rydde op
efter sig og respektere både natur og andres ting.

*CITO er Cache In - Trash Out - taget fra geocaching.com (og dk)

--
Annika Pedersen

Fra : Max

Dato : 14-12-05 00:09

Hej Annika

> CITO* burde nok udbredes mere - ud over at man altid selv bør rydde op
> efter sig og respektere både natur og andres ting.

Jeg færdes meget ude, elsker naturen og mit foretrukne transportmiddel
er min cykel, så jeg kommer meget ofte ud i naturen. Og hvis det kan
glæde dig, ja så har jeg som regel mere affald med på vej hjem end
på vej ud. Jeg færdes bl.a. en del i et fredet vådområde der ligger tæt
på hvor jeg bor og der kan jeg blive gal over tankeløsheden i hverdagen,
papir, flasker, dåser og cigaretskodder skader ikke nogen, men fiske-
snørre efterladt ude i naturen er noget djævelskab.

Mvh Max

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 14-12-05 10:14

Max wrote:

> [...]
> papir, flasker, dåser og cigaretskodder skader ikke nogen, men fiske-
> snørre efterladt ude i naturen er noget djævelskab.

Cigaretskodder kan indeholde så store mængder nikotin, at det er dødeligt.

Flasker kan gå itu og alvorligt såre fauna'en. Tilsvarende med dåser.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

You may not use the Software in connection with any site that disparages
Microsoft, MSN, MSNBC, Expedia, or their products or services, infringe any
intellectual property or other rights of these parties, violate any state,
federal or international law, or promote racism, hatred or pornography.
- Part of MS Frontpage 2002 EULA

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-12-05 22:47

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev > Hvorfor skla det være tilladt
at gå i enhver privat skov, når det nu
> (formentlig) ikke er tilladt at traske i enhver kornmark eller enhvers
> private have?

Det er noget basalt, at vi alle skal have lov at færdes hvor det er
rimeligt. Og det er det ikke i enhvers have. Jeg tror ikke der er en nedre
grænse for privat skov, for så er det jo åbent landskab, og det har man også
lov at færdes på.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 16-12-05 20:26

"Mads" == Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> writes:

> Hvorfor skla det være tilladt at gå i enhver privat skov, når det nu
> (formentlig) ikke er tilladt at traske i enhver kornmark eller
> enhvers private have?

Du har fri adgang til alle udyrkede landbrugsarealer i henhold til en
af naboparagrafferne. Så i det øjeblik marken er blevet høstet, og
står tilbage som stub, må du færdes på den til fods fra 06:00 til
solnedgang. Er din argumentationsevne i top kan du muligvis også
snakke dig ud af at gå tur i et sprøjtespor, men den tror jeg nu ikke
holder i byretten.

--
/Wegge
Min holdning til Usenet - <http://wiki.wegge.dk/Usenet>

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 17-12-05 10:25

On 16 Dec 2005 20:26:16 +0100, Anders Wegge Jakobsen
<wegge@wegge.dk> wrote:

> [...]
>solnedgang. Er din argumentationsevne i top kan du muligvis også
>snakke dig ud af at gå tur i et sprøjtespor, men den tror jeg nu ikke

Den er vel ikke uopdyrket fordi kornet er høstet, der er måske
allerede sået noget græs,kløver o. l. sammen med kornet, som så
spirer når kornet er høstet, det gjorde man da før i tiden, og
selv uden det, er den vel ikke uopdyrket mellem 2 afgrøder.
mvh Ebbe

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-12-05 12:22

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev
> [...]
> spirer når kornet er høstet, det gjorde man da før i tiden, og
> selv uden det, er den vel ikke uopdyrket mellem 2 afgrøder.

Græs og kløver må man godt gå i. Hvis der er sået vinterraps eller
vinterudgaver af korn, må man ikke gå i det.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 17-12-05 19:30

"Ebbe" == Ebbe Hansen <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> writes:

> [...]
> spirer når kornet er høstet, det gjorde man da før i tiden, og
> selv uden det, er den vel ikke uopdyrket mellem 2 afgrøder.

Udyrket, ikke uopdyrket.

Og eftersom der er fri adgang til en hegnet græsmark gennem led,
låger eller stenter, kan jeg ikke forestille mig andet end at de samme
må gælde for en ikke-indhegnet græsmark.

Fra : Jørgen Dalgaard

Dato : 13-12-05 23:19

On Mon, 12 Dec 2005 09:55:24 +0100, "Max"
<max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej

Hej - du får lige den korte udgave fra www.sns.dk :

Vedr. private skove
I private skove må man gå og cykle, men kun på skovveje og grusstier.

Der er adgang fra kl. 7 til solnedgang, og man må ikke slå sig ned
nærmere end 150 m fra bygninger.

Her er motorkørsel også forbudt, og man skal rette sig efter
skiltningen og i øvrigt tage kontakt til skovejerne, hvis man ønsker
tilladelse til særlige arrangementer.

Hvis skoven er under 5 hektar må skovejeren godt lukke den af for
offentligheden.