125ccm på alm bilkørekort???
Fra : Pdr\(2770\)

Dato : 11-12-05 21:07

Nogen der ved noget om det bliver muligt på et eller andet tidspunkt at
kunne køre en 125ccm motorcykel på et alm kørekort til bil? der har vidst
været diverse forlydender om at det ville komme på tale...nogen der ved
noget mere konkret?

--
Med Venlig hilsen/With Best regards
Peder Hansen

Fra : NoShyGuy

Dato : 12-12-05 08:08

Der har ikke været særæig stor tradition i Danmark for at køre på 2
hjul, og vi lever i et beukratisk land, og jeg tror ikke at de ændre
lovgivningen så meget, så man kan køre MC på bilkortet.

Men jeg håber faktisk at de ikke lave loven om, for der er en grund til
at man skal tage kort til MC.
Den kører meget meget anderledes end en bil.

http://www.kandu.dk/

Fra : Thomas J.

Dato : 12-12-05 17:41

Den Mon, 12 Dec 2005 07:07:44 GMT sendte "NoShyGuy"
<NoShyGuy.news@kandu.dk> følgende røgsignaler:

> [...]
>at man skal tage kort til MC.
>Den kører meget meget anderledes end en bil.

Ja, men de kører ikke meget anderledes end en 45'er, der har fået
fjernet begrænsningerne. Og med bare en smule forstand er det ikke
svært at køre på 2 hjul (selvom mange MC-ister gerne vil have det til
at se sådan ud, fordi at de nu engang har betalt penge for kortet)

For de 125 ccm'er der er tale om er "knallerter" med maks. 15
hk....det skulle i øvrigt være et EU-direktiv, der åbner for
muligheden, men jeg kan dælme ikke huske hvor jeg læste det.

--
Thomas J.

Hyundai Getz 1,3 GL '04
Yamaha Aerox RR '04
Medtronic 6931-65cm '05

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-05 23:30

> Ja, men de kører ikke meget anderledes end en 45'er, der har fået
> fjernet begrænsningerne.

De kører jo heller ikke just pænt, bare fordi de har nrplade på.

>Og med bare en smule forstand er det ikke
> svært at køre på 2 hjul

Det er heller ikke jsut svært at kører bil.... Bare med lidt sund fornuft.

> For de 125 ccm'er der er tale om er "knallerter" med maks. 15
> hk....det skulle i øvrigt være et EU-direktiv, der åbner for
> muligheden, men jeg kan dælme ikke huske hvor jeg læste det.

Tjaa.. En Opel kadet er jo også bare en lille ATV med tag på.

Nej, folk kører ikke pænt i frovejen.. Så lad os hellere begrændse det og
fjerne 45 eller smide den ind under lille mc kort.

--
Mvh Søren Wagner Pedersen (8963)
www.cabca.dk - Der er lidt til salg..

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-05 07:48

"Cacba" <me [at] cacba [pletten] dk> skrev i en meddelelse

> De kører jo heller ikke just pænt, bare fordi de har nrplade på.

Har du selv kørt på 45'er?

> Nej, folk kører ikke pænt i frovejen.. Så lad os hellere begrændse det og
> fjerne 45 eller smide den ind under lille mc kort.

Okay, det har du vidst ikke. Så ville du i hvert fald vide, at man ikke kan
køre 'efter reglerne' på en 45'er - det er alt for farligt. 'Bilerne' kan
ikke finde ud af at overhale en 45'er, de forstår ikke at en 45'er _ikke_
skal trække ind til siden, bare fordi man _må_ 60km/t og knallerten kører...
ja 45km/t :)
Måske man bare skulle gøre det obligatorisk at få 1-2timers teori i hvordan
man kører 45'er...

Fra : Hekto

Dato : 13-12-05 09:14

Thomas J. formulated the question :
> [...]
> svært at køre på 2 hjul (selvom mange MC-ister gerne vil have det til
> at se sådan ud, fordi at de nu engang har betalt penge for kortet)

.... og så fortsætter de endda med kurser i køre- og svingteknik ...
selv om det ikke er et spor svært! =

Nøøøøøj! .... hvor er de D U M M E !

Der er stor forskel på vægten og kræfterne. En MC styrer man ikke bare
lige uden om en forhindring, og at bremse effektivt kræver også en del
træning.

125cc på bilkørekort har dog intet med dette at gøre. Det drejer sig om
tabte skattekroner, og det er det faldet på hver gang. Så glem det så
længe vi har den høje registreringsafgift.
Prøv selv at lede efter de sidste forslag til lovændring på
www. folketinget.dk

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Thomas J.

Dato : 13-12-05 11:50

Den Tue, 13 Dec 2005 09:13:30 +0100 sendte "Hekto"
<urxgb@urxgb.qxROT-13> følgende røgsignaler:

>Thomas J. formulated the question :
>
>... og så fortsætter de endda med kurser i køre- og svingteknik ...
>selv om det ikke er et spor svært! =
>
>Nøøøøøj! .... hvor er de D U M M E !

Nu du selv nævner det...

>Der er stor forskel på vægten og kræfterne. En MC styrer man ikke bare
>lige uden om en forhindring, og at bremse effektivt kræver også en del
>træning.

Og den træning får du hovedsaligt EFTER du har bestået køreprøven,
ikke sandt ?

Nå, jeg har ikke haft problemer med en GSX 600 F jeg låner en gang i
mellem selv om jeg kun har bil-kørekort. (bevares, det er ikke en
Hayabusa, men alligevel.)
Meeen det kunne jo godt være at man skulle få nosset sig sammen til at
tage kortet (så har bonderøvene det mindre at brokke sig over).

Men jeg holder stadigt på at det ikke er køreundervisningen, der er
udslagsgivende. Det er gennem den efterfølgende kørsel at man lærer at
køre.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : Hekto

Dato : 13-12-05 12:29

Thomas J. brought next idea :
> Men jeg holder stadigt på at det ikke er køreundervisningen, der er
> udslagsgivende. Det er gennem den efterfølgende kørsel at man lærer at
> køre.

Hmmmm ... mon du nu er den rette til at udtale dig om det?

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-05 16:14

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
> Thomas J. brought next idea :
>
> Hmmmm ... mon du nu er den rette til at udtale dig om det?

Muligvis ikke, men det han skriver gælder i hvert fald for kørekort til bil.
Når man fået kortet skal man først til at lære at køre bil... og det er ikke

Fra : Jens Kristiansen

Dato : 13-12-05 21:30

Tja, da jeg for mange år siden bestod køreprøve til MC foregik det på en
astmastisk Vespa scooter, som skulle køres rundt i et T-kryds. Det
lykkedes...heldigvis er der sket meget siden - og ikke noget med mig

Og stadigvæk er jeg overbevist om, at den reelle/virkelighedsnære
uddannelse i at køre MC kommer ude på landevejen.

Men take it easy, guys and girls!!

Hilsen
Jens

Fra : Johnny

Dato : 18-12-05 02:16

"Brian Axelgaard" <brianaxelgaardATgmail.com> wrote in message
> [...]
> bil. Når man fået kortet skal man først til at lære at køre bil... og det
> er ikke bare noget jeg selv synes, men kørelærer sagde det selv :)

Klog kørelærer du havde.

Fortæl fortæl på

www.kritikken.dk

Fra : RpR

Dato : 17-12-05 15:17

> ... og så fortsætter de endda med kurser i køre- og svingteknik ...
> selv om det ikke er et spor svært! =

Det er jo et fåtal af MC-ister der gør det.
125cc maskiner fås med op til 33hk, og hvis man aldrig nogensinde har kørt
andet end en lovlig eller afdroslet EU45'er, så blir en maskine med 33hk en
stor mundfuld for de fleste.

Reglerne er fine som de er.

--

- RpR
~=[ www.MopedGallery.dk ]=~

Fra : Thomas J.

Dato : 17-12-05 20:39

Den Sat, 17 Dec 2005 15:17:19 +0100 sendte "RpR" <rpr@mopedgallery.dk>
følgende røgsignaler:

> [...]
>andet end en lovlig eller afdroslet EU45'er, så blir en maskine med 33hk en

Det er heller ikke sådan nogle, der lægges op til at man må føre på
B-kort.
Det er 125 ccm "knallerter" med maks. 15 hk. Sikkert noget á la
kineser-cyklerne der oversvømmer billigmarkedet.

Så I (Jer med A-kort) kan være være ganske rolige: I bliver næppe
taget med bukserne nede om hælene ved lyskrydset af en 2-hjulet bilist
(heller ikke i fremtiden)... *G*

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : RpR

Dato : 18-12-05 13:07

> [...]
>
> Så I (Jer med A-kort) kan være være ganske rolige: I bliver næppe
> taget med bukserne nede om hælene ved lyskrydset af en 2-hjulet bilist

Nå det ved jeg da nu ikke, Aprilia SR 125 har som std. 14hk. Med 172cc
kittet fra Malossi, en god potte og stor karburator kan du godt hente 30hk
ud på hjulet af sådan en, og fordi den har variator så skal jeg dælme love
dig for den kan trække fra land i en fart

--

- RpR
~=[ www.MopedGallery.dk ]=~

Fra : Thomas J.

Dato : 19-12-05 08:37

Den Sun, 18 Dec 2005 13:07:27 +0100 sendte "RpR" <rpr@mopedgallery.dk>
følgende røgsignaler:

> [...]
>ud på hjulet af sådan en, og fordi den har variator så skal jeg dælme love
>dig for den kan trække fra land i en fart

Men så er du jo også over den grænse "direktivet" lægger op til...
I så fald kan man jo lige så godt trille rundt på en Kawasaki ZX12-R
på B-kort, for hvor skal man stoppe ?

Mit bud er at har man brug for fart og hurtige overhalinger så køber
man næppe en 15 hk "knallert"....i øvrigt kommer der sikkert også
noget med maks. hastighed herhjemme f.eks. 75 km/t, så de også kan
genere trafikken ligesom 45'erne...

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : RpR

Dato : 19-12-05 11:16

> [...]
> man næppe en 15 hk "knallert"....i øvrigt kommer der sikkert også
> noget med maks. hastighed herhjemme f.eks. 75 km/t, så de også kan

Tror aldrig nogensinde der kommer en 15hk "knallert" til B-kortet

--

- RpR
~=[ www.MopedGallery.dk ]=~