Skærme
Fijala 3554
Gode DVI-kabler
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-12-05 19:52

Hej,

Jeg kan ikke lige finde tråden igen, men forleden var der i denne
gruppe (så vidt jeg husker) en lille snak om vigtigheden af gode
DVI-kabler. Da jeg har planer om at investere i en DVI-switchbox,
kunne jeg samtidig godt tænke mig at købe nogle gode kabler, så
man ikke mister alt for meget billedkvalitet på den konto, men
hvem laver gode DVI-kabler?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 11-12-05 22:02

> [...]
> kunne jeg samtidig godt tænke mig at købe nogle gode kabler, så
> man ikke mister alt for meget billedkvalitet på den konto, men

Enten har du billede, eller også har du intet billede. Med digital
overførsel på et dårligt kabel får man ikke dårlig billedkvalitet, men hvis
man er meget uheldig, så kommer der måske en masse flimmer, hvis det meste
data kommer korrekt igennem og det blot er nogle få bits der bliver vendt.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-12-05 23:10

Martin Sørensen skrev:

> [...]
> måske en masse flimmer, hvis det meste data kommer korrekt
> igennem og det blot er nogle få bits der bliver vendt.

Ok. Så er der vist ingen grund til at spilde mere krudt på det.
Så bruger jeg blot de DVI-kabler, som fulgte med til skærmene.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Esben

Dato : 12-12-05 02:29

> Ok. Så er der vist ingen grund til at spilde mere krudt på det.
> Så bruger jeg blot de DVI-kabler, som fulgte med til skærmene.

Chancen for at der går noget tabt i switchboxen er nok noget større end i
standard 2 meters kabler.

--
Esben

Fra : Ulrik Løye

Dato : 12-12-05 11:37

On Sun, 11 Dec 2005 22:01:38 +0100, "Martin Sørensen"
<mos@laxity.dk.invalid> wrote:

> [...]
>data kommer korrekt igennem og det blot er nogle få bits der bliver vendt.

Signaltab er et udbredt problem for DVI kabler. Det medfører ikke at
der enten er et billede eller ej, som du beskriver. Det giver sig
derimod typisk til udtryk ved at der tabes pixels men også andre fjl
kan opstå.

Min erfaring er at de billige skærme med tynde DVI kabler af ringe
kvalitet er langt mere følsomme over for signaltab end de kabler man
køber alene til bare 100 kr og opefter.

Når herren endda planlægger at anvende en KVM boks mener jeg det er
rimelig kritisk han anvender nogle ordentlige kabler.

/u

Fra : Esben

Dato : 12-12-05 23:12

"Ulrik Løye" <ulrik@loye.net> skrev i en meddelelse

> Min erfaring er at de billige skærme med tynde DVI kabler af ringe
> kvalitet er langt mere følsomme over for signaltab end de kabler man
> køber alene til bare 100 kr og opefter.

Hvordan kommer et sådant signaltab til udtryk på skærmbilledet?

--
Esben

Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-12-05 23:18

> Hvordan kommer et sådant signaltab til udtryk på skærmbilledet?

Pixelfejl, flimmer.. Man er ikke i tvivl om når der er signaltab på et DVI
kabel, modsat med et analogt VGA-kabel, hvor billedet måske bare bliver lidt
mere udvasket.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Esben

Dato : 12-12-05 23:38

"Martin Sørensen" <mos@laxity.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Pixelfejl, flimmer.. Man er ikke i tvivl om når der er signaltab på et DVI
> kabel, modsat med et analogt VGA-kabel, hvor billedet måske bare bliver
> lidt mere udvasket.

Ok, jeg bare aldrig oplevet de medfølgende 2 meters DVI-kabler give hverken
flimmer eller pixelfejl.

--
Esben

Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-12-05 23:49

> Ok, jeg bare aldrig oplevet de medfølgende 2 meters DVI-kabler give
> hverken flimmer eller pixelfejl.

Næh, det har jeg heller ikke.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-12-05 12:05

Esben skrev:

> Chancen for at der går noget tabt i switchboxen er nok noget
> større end i standard 2 meters kabler.

Jeg er godt klar over, at det største tab vil foregå i boksen.
Det var derfor jeg overvejede at købe nogle gode kabler, hvis
der virkelig er kvalitsforskel på dem. Jeg har besluttet mig
for at prøve med de nuværende kabler og hvis det er noget
skrammel, så må jeg jo prøve med nogle dyrere, som forhåbentlig
også giver et bedre billede.

Det er i øvrigt følgende boks, jeg overvejer. Er bare i tvivl
om man kan nøjes med kun at lede skærmkablerne igennem den, for
jeg har ikke behov for at styre to computere fra den samme mus
og det samme tastatur. Har spurgt OfficeIT, men de har desværre
ikke svaret endnu.

<http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=172973>.
Jeg har behov for en opløsning på 1920 x 1200, hvilket denne
boks ser ud til at understøtte.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kim

Dato : 12-12-05 12:56

On Mon, 12 Dec 2005 12:04:35 +0100, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg er godt klar over, at det største tab vil foregå i boksen.

Af hvilken årsag ?

--
Kim

Fra : Martin K. R.

Dato : 12-12-05 13:04

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> jeg har ikke behov for at styre to computere fra den samme mus
> og det samme tastatur. Har spurgt OfficeIT, men de har desværre

Jeg har prøvet en tilsvarende boks fra Belkin og måtte opgive det af to
årsager:

1. Den ene PC (IBM Thinkpad) kunne ikke levere 1600 x 1200 på sin DVI udgang
(via portreplikator). Det fandt jeg først for sent ud af...

2. Jeg tilsluttede både skærm, keyboard og mus. Jeg var vant til fra en
'gammeldags' KVM-switch (dvs. med VGA og 2 x PS/2 stik) at kunne switche
lynhurtigt mellem den ene og den anden PC, men da denne var med USB stik til
keyboard og mus var der en forfærdelig 'ding-dong koncert' med tilhørende
forsinkelser hver gang man skiftede PC.

Det første har du forhåbentlig checket, og det sidste kommer du vel ud over
ved ikke at bruge USB stikkene...?

Martin

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-12-05 13:51

Kim skrev:

> Af hvilken årsag ?

Jeg er i tvivl om en DVI-switchbox er nødt til at konvertere
fra digital til analog og tilbage til digital igen.
Hvis det er tilfældet, så må det i sig selv jo da resultere i
et vist tab, vil det ikke?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kim

Dato : 12-12-05 14:02

On Mon, 12 Dec 2005 13:50:44 +0100, "Thomas G. Madsen"

>Jeg er i tvivl om en DVI-switchbox er nødt til at konvertere
>fra digital til analog og tilbage til digital igen.

Det ville være tåbeligt ( og unødvendigt ), hvis det var tilfældet.

>Hvis det er tilfældet, så må det i sig selv jo da resultere i
>et vist tab, vil det ikke?

Jo.

--
Kim

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-12-05 13:51

Martin K. R. skrev:

> Det første har du forhåbentlig checket,

Boksen skulle understøtte 1920 x 1200(*) og både min Mac og PC
kan levere den opløsning via DVI-udgangen.

(*) <http://www.officeit.dk/default.asp?productguid=2SVDVI10-202&ep=1>

> og det sidste kommer du vel ud over ved ikke at bruge USB
> stikkene...?

Formentlig. Jeg har opgivet at få svar fra OfficeIT og har i
stedet prøvet vildepriser.dk, som kunne oplyse, at den burde
kunne køre uden at have tastatur og mus koblet på, men han
ville da anbefale mig at prøvet det alligevel, for det skulle
virke ret godt. Nu får vi se. De havde den på lager, så med
lidt held, har jeg den i morgen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-12-05 14:04

Kim skrev:

> Det ville være tåbeligt ( og unødvendigt ), hvis det var tilfældet.

Ja, det ville det måske. Så du mener altså, at der intet tab er i
sådan en boks?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-12-05 14:19

Thomas G. Madsen wrote:

> Ja, det ville det måske. Så du mener altså, at der intet tab er i
> sådan en boks?

Tvært imod. Det digitale signal sendes ind i boksen, der regenererer
det, inden det kommer ind i en switchmatrix, der osse er rent digital.
Herefter sendes det videre gennem en ny driver.

Bo //

Fra : Kim

Dato : 12-12-05 15:42

On Mon, 12 Dec 2005 14:19:18 +0100, Bo Bjerre
<post@fjernes-sidebanen.dk> wrote:

>Tvært imod.

Du mener altså, at der absolut vil være tale om et tab ?

--
Kim

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-12-05 16:44

Kim wrote:

> Du mener altså, at der absolut vil være tale om et tab ?

Hvis du havde læset min begrundelse, og ikke klippet den væk, ville du
have opfattet, at jeg beskrev at boksen regenererer signalerne, inden de
sendes videre. Jeg beklager min forkerte formulering

Bo //

Fra : Kim

Dato : 12-12-05 15:41

On Mon, 12 Dec 2005 14:04:24 +0100, "Thomas G. Madsen"

>Ja, det ville det måske.
>Så du mener altså, at der intet tab er i sådan en boks?

Ikke nødvendigvis.
Det kan jeg kun udtale mig om, m.h.t. til en specifik boks.

--
Kim

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-12-05 15:59

<news:dnjv7l.3ec.2@tgm.dyndns.dk> :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-12-05 21:46

Thomas G. Madsen skrev:

> <http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=172973>.
> Jeg har behov for en opløsning på 1920 x 1200, hvilket denne
> boks ser ud til at understøtte.

Og nu har jeg så modtaget boksen, og der er ingen synlig
kvalitetsforskel på billedet. Desværre har jeg kun to DVI-kabler,
så jeg har ikke prøvet med begge computere koblet på boksen på
samme tid, men hver for sig, ser billedet fint ud, og boksen kan
heldigvis godt køre 1920 x 1200.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-12-05 16:26

Og nu vi snakker DVI-kabler, så undrer jeg mig over forklaringen
på forskellen mellem Single- og Dual Link-kabler på denne side:

<http://av-connection.com/Info/Technical/DVI.asp>

Det tyder på, at Single Link kun understøtter opløsninger på op
til 1920 x 1080, men jeg kører nu da pt. 1920 x 1200 i en meget
fin kvalitet på et Single Link-kabel. Spørgsmålet er så bare,
om man bliver nødt til at gå op på Dual Link, når man får boksen
koblet på, for så bliver den samlede kabellængde jo væsentlig
længere. Den bliver formentlig på over 5 meter, men jeg kan vel
ikke bare koble et Dual Link-kabel på mit nuværende udstyr, da
Dual Link har flere ben end Single Link, så jeg må jo nok bare
håbe på, at det kan lade sig gøre med Single Link-kabler.

--
Hilsen
Madsen