brændte mandler
Fra : Helle

Dato : 11-12-05 19:30

er der nogen der ligger inde med opskreifen på brændte mandler.
nogen siger der skal vand i, hvad er jeres bud
mvh
helle

Fra : Hauge

Dato : 11-12-05 19:40

Helle wrote:
> er der nogen der ligger inde med opskreifen på brændte mandler.
> nogen siger der skal vand i, hvad er jeres bud

Ja og mandler.

/Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20051211184052@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Sybil

Dato : 11-12-05 21:21

"Helle" <hk.n@nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
> er der nogen der ligger inde med opskreifen på brændte mandler.
> nogen siger der skal vand i, hvad er jeres bud
> mvh
> helle

Hej

100 g. mandler (du må selv bestemme om det er med eller uden skal)
100 g. sukker
2 spsk vand
evt. lidt kanel

Put det hele på panden og varm op, husk at røre i det en gang i mellem.

God jul
Majken

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 11-12-05 22:07

Sybil wrote:

> evt. lidt kanel

Er jeg den eneste, der er uhyre ked af, at alle pludselig putter kanel i
de brændte mandler? Jeg kunne så godt lide dem før i tiden, men gider
ikke ha' kanel på..

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Inger Pedersen

Dato : 11-12-05 22:09

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Er jeg den eneste, der er uhyre ked af, at alle pludselig putter kanel i
> de brændte mandler?

NEJ!
Det er da en uskik: Skidt for sig og kanel for sig

Hilsen Inger

Fra : Inger Pedersen

Dato : 11-12-05 22:13

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> NEJ!

Så nu vil jeg ud og afprøve denne opskrift, jeg har haft liggende længe, men
aldrig brugt:

Brændte mandler

200 g mandler, gerne med skal
200 g sukker
1 dl vand
1 tsk. eddike
1 spsk. smør

Vand, sukker, eddike og mandler bringes i kog, og når vandet er ved at være
kogt væk, tilsættes smørret.

Mandlerne ristes i en gryde til de er gyldenbrune.

Hældes ud på bagepapir og skilles straks, da de ellers klæber
sammen. Mandlerne er mest delikate mens de er lune.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 11-12-05 22:38

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så nu vil jeg ud og afprøve denne opskrift, jeg har haft liggende længe,
> men aldrig brugt:

Perfekte!

Der er rigeligt sukkermasse - passer måske til 300 g mandler.

Tips: Det ville være nemmere at fordele mandlerne, hvis bagepladen var
varm - de klæber lynhurtigt sammen.

Hilsen Inger

Fra : Lise Kristensen

Dato : 12-12-05 11:15

Her er min opskrift på Brændte mandler - den laver jeg hvert år her op
til jul.
Vær opmærksom på, at når vandet forsvinder, så bliver massen meget grå
og kedelig og man tænker "om det nu er ødelagt det hele og jeg kan lige
så godt kassere det", men man rører bare videre i massen som om intet
var sket og pludselig ændrer massen sig til en karamellignende
konsistens og man kan hælde dem ud på bagepapir.

125 g mandler med skal
125 g sukker
3/4 dl vand

Alle 3 ting blandes i en tykbundet gryde.
Bringes i kog.
Rør ofte.
Bliver gråt og varmen dæmpes.
Sukkeret smelter og gør mandlerne blanke.
Hældes ud på bagepapir og pilles straks fra hinanden med 2 gafler.
Når de er kolde, gemmes de i en dåse.

½ delen af den færdige blanding sendes til mig

Venlig hilsen Lise

Fra : Sybil

Dato : 12-12-05 18:43

> [...]
> de brændte mandler? Jeg kunne så godt lide dem før i tiden, men gider ikke

Hej
Jeg vil give dig ret, jeg har aldrig lavet dem med kanel, men det ku være
der er en der gemmer sig derude der kan

Mvh
Majken