Vinter deko
Fra : Henrik Manley

Dato : 11-12-05 16:58

Det er jo ved at blive vinter og så begynder det at blive koldt at ligge og
lave deko. Så er det jo tid til at tænke på accelereret deko for ikke at gå
glip af god bundtid. Normalt betyder det jo ren ilt på de sidste stop og det
er jo også fint nok når man normalt ikke laver mere end 30 minutters deko.
Det er så lidt besværligt med ren ilt når man ikke har en bosterpumpe.

Jeg har kigget lidt på de forskellige deko modeller og de regner alle på
partial tryk og jeg kom på den tanke at man kunne lave deko på andet end
ilt. Man kunne f. eks dykke på heliox og lave deko på alm. Luft eller
omvendt. Det burde i teorien give fin deko, men f.eks. går V-planner helt
galt i byen. Teorien er at man ikke bruger de samme gasser på bunden og
dekoet.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Johnny Christensen

Dato : 11-12-05 18:11

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> omvendt. Det burde i teorien give fin deko, men f.eks. går V-planner helt
> galt i byen. Teorien er at man ikke bruger de samme gasser på bunden og

Med den strategi vil du få et kæmpe rush af bobler, som du så skal til at
kæmpe imod, med en ringe gas. Hvis du ikke pludselig er begyndt at dykke
meget dybt, så hold dig hellere til nitrox mix'ene i varierende blandinger.
Det er lidt nemmere.
God fornøjelse

JZC
Der sidst var i vandet for 2 mdr siden :-/

Fra : Henrik Manley

Dato : 11-12-05 18:38

> [...]
> kæmpe imod, med en ringe gas. Hvis du ikke pludselig er begyndt at dykke
> meget dybt, så hold dig hellere til nitrox mix'ene i varierende

Det er vel forskellen på gasserne der gør om de er gode eller ej så man kan
ikke sige om den ene eller anden gas er ringe eller ej. Det kan godt være at
det kræver en anden deko profil. Men med sådan en deko gas vil du jo kunne
starte din deko meget dybere, faktisk når du forlader bunden.

Mængden af bobler bliver vel ikke anledes end hvis man skifter til ren ilt.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Kim Heigren

Dato : 11-12-05 22:20

Hej Henrik.
Du skal nok lede lidt på nettet om "ISOBARIC COUNTER DIFFUSION" det er
umiddelbart ikke nogen god ide du har gang i.
Hvis du savner en booster så har du muligheden for at bygge en selv for en
"billig" penge.
http://www.jj-technique.com/Expedition_htm/booster_main.htm
Hilsen Kim.

Fra : Henrik Manley

Dato : 12-12-05 16:57

> [...]
> umiddelbart ikke nogen god ide du har gang i.
> Hvis du savner en booster så har du muligheden for at bygge en selv for en

Ja måske! Men hvis man skal tage hensyn til alle mulige terori kan man jo
snart lige så godt holde op med at dykke. Jeg tænker kun på i deko hensende
i forhold til de kendte Modeller. I forhold til ICD er det vel ligemeget
hvilken gas man bruger til deko effekten bliver bare mere udtalt nu større
"forskel" der er på gassen. Nu snakker jeg jo heller ikke mætnings dyk men
dyk der på en gas giver max 30 minutter deko.

Booster nej, jeg kender den godt og kan iøvrigt skaffe de rigtige til
rimelige priser. Det skal bare ikke gå hen at blive besværligt at dykke.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 12-12-05 01:39

> [...]
> er jo også fint nok når man normalt ikke laver mere end 30 minutters deko.
> Det er så lidt besværligt med ren ilt når man ikke har en bosterpumpe.

I stedet for at lave nogle tvivlsomme gasvalg så kunne du jo bruge det samme
som de fleste andre gør, nemlig f.eks. en nitrox 50% som man så ånder fra
21m.. det giver også lidt lettere gas planlægning og så kan du fylde til 200
bar. Samtidig så harmonere det med at du laver deepstops.

> Jeg har kigget lidt på de forskellige deko modeller og de regner alle på
> partial tryk

De er ikke udelukkende baseret på partialtrykket f.eks. så er der jo noget
med nogle bobler osv. som VPM (v-planner) baserer sig på. Hvor det her
counter diffusion kommer ind i billedet.

mvh
Jonas

Fra : Henrik Manley

Dato : 12-12-05 17:01

> [...]
> 200
> bar. Samtidig så harmonere det med at du laver deepstops.

Jeg dykker med rebreather og for ikke at få for meget med ned er 100% ilt
det nemmeste. Det er kun et teoretisk spørgsmål da jeg kom til at tænke på
det.

> De er ikke udelukkende baseret på partialtrykket f.eks. så er der jo noget
> med nogle bobler osv. som VPM (v-planner) baserer sig på. Hvor det her
> counter diffusion kommer ind i billedet.

Som jeg har forstået det baserer den sig på ganske almindeligt deko og tager
så også højde for bobler. Jeg kan tage fejl her da det ikke er noget jeg er
gået i dybden med.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 12-12-05 18:00

> Jeg dykker med rebreather og for ikke at få for meget med ned er 100% ilt
> det nemmeste. Det er kun et teoretisk spørgsmål da jeg kom til at tænke på
> det.

Hvis man har en tilpas stor iltbank kan man vel også få et rimeligt højt
tryk?

> Som jeg har forstået det baserer den sig på ganske almindeligt deko
>og tager så også højde for bobler.

Netop.

>Jeg kan tage fejl her da det ikke er noget jeg er
> gået i dybden med.

Heller ikke jeg.

mvh
Jonas

Fra : Allan Jensen

Dato : 12-12-05 10:53

.....altså, hvad med at starte med at deltage når der er tur? så skal jeg nok
rådgive dig mht. deko

mvh. Alla J.

Fra : Allan Jensen

Dato : 12-12-05 11:37

.....ja den var så til Manley

Fra : Henrik Manley

Dato : 12-12-05 11:42

> ....altså, hvad med at starte med at deltage når der er tur? så skal jeg
> nok
> rådgive dig mht. deko

Du mener så i også kommer til at dykke på det i vil når i er ude? Ang. deko
kender vi jo den bedste form for deko men jeg er jo gerne i bil. (100% ilt
og 40% alkohol).

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Jan Birk

Dato : 12-12-05 14:40

> Du mener så i også kommer til at dykke på det i vil når i er ude? Ang. deko
> kender vi jo den bedste form for deko men jeg er jo gerne i bil. (100% ilt
> og 40% alkohol).

Hos os er det omvendt!

/Jan

Fra : Henrik Manley

Dato : 13-12-05 01:09

> Hos os er det omvendt!

Tøsedrenge!!! Så kan det jo ikke bruges til raketbrændstof.....

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : anders

Dato : 12-12-05 12:03

Kim Heigren wrote:
> Du skal nok lede lidt på nettet om "ISOBARIC COUNTER DIFFUSION" det er
> umiddelbart ikke nogen god ide du har gang i.

Hmm, vil du ikke uddybe lidt?

mvh
anders

Fra : Kim Heigren

Dato : 12-12-05 16:12

Isobaric Conter Deffusion (ICD) vil sige at der ved et gasskifte fra fx.
heliox til nitrox vil forekomme stor gasvandring over cellemembranerne, He
ud og N2 ind. Det menes at være skyld i meget kraftige forstyrrelser i
balanceorganet, som kan have katastrofale følger, da det vil fremkalde
opkastninger og manglende orienteringsevne.
Hilsen Kim

Fra : anders

Dato : 12-12-05 19:29

Kim Heigren skrev:

> [...]
> balanceorganet, som kan have katastrofale følger, da det vil fremkalde
> opkastninger og manglende orienteringsevne.

Lyder voldsomt! Kan du pege mig i retning af nogen kilder?

mvh
anders

Fra : Kim Heigren

Dato : 12-12-05 20:20

Hej Anders
Hvis du søger "Isobaric Counter Diffusion" på google kan du finde
forskellige artikler.
Her er en af dem.
http://www.cavedivinggroup.org.uk/Articles/ICGT.html

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 12-12-05 22:34

Kim Heigren skrev i Message-ID:
<439dcd74$0$147$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Hvis du søger "Isobaric Counter Diffusion" på google kan du finde
> forskellige artikler.

WKPP mener at have bevist gennem deres dykning at ovenstående fænomen
ikke er reelt.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Kim Heigren

Dato : 12-12-05 23:22

Hej Peter.
Kan du henvise til hvor WKPP beskriver deres afvisning af fænomenet?
Hilsen Kim.

Fra : Henrik Manley

Dato : 13-12-05 01:06

> Kan du henvise til hvor WKPP beskriver deres afvisning af fænomenet?

DIR bruger omvendt logik så hvis de ikke bruger det så duer det ikke .
Men jeg tror nu at der er noget om det. Det lyder lidt som jagten på en
forklaring på dem der får problemer på trods af de overholder alle tabeller
og så videre.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 13-12-05 02:05

"Kim Heigren" <kim@heigren.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Peter.
> Kan du henvise til hvor WKPP beskriver deres afvisning af fænomenet?

Jeg tillader mig at crossposte fra DIR Quest listen.

" There are many opinions on this issue but nobody has been able to mount a
compelling argument (in my opinion) that the ICD is occurring from the gas
switch per se. I never cared for this interpretation thinking that it was
more likely bubbles formed from a rapid ascent (improper deep stops). The
fact that the symptoms appear more obvious around the gas switch may be
because this is where the diver stops the ascent and becomes cognizant of
the problem. In truth it is only around the switch that many symptoms appear
in the first place. Of course counter diffusion does occur and is what led
some to assert this as a role in gas switches. Yet, the most obvious cases
are with divers immersed in one gas (chamber) and moving rapidly to another.
This used to be done through a dog door style hatch, greatly increasing the
gradient. I personally do not believe that gas switches such as occur in
normal diving are significant in this way." - Jarrod Jablonski

mvh
Jonas

Fra : Allan Overgaard

Dato : 13-12-05 18:26

Hej Jonas
sakset > Of course counter diffusion does occur and is what led
[...]

Er det ikke lige nøjagtigt det Kim beskriver?
Her beskrevet i et kammer, altså når man går fra et kammer til et andet?
Ergo det samme som at skifte gas, dog skriver JJ at det ikke ses i "normal
dykning"
og det er jo klart der holder vi jo med vilje IBCD lav for at undgå
problemet.
Samtidig skriver han jo at selvfølgelig sker der krydsiffusion..altså en
smule tvetydigt i mine øjne eller?
Mener han ikke bare at det er en faktor han ikke regner med! og er det lig
med WKKP holdning eller for egen regning?

Med Venlig Hilsen
Allan

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 13-12-05 21:57

Hej Allan,

"Allan Overgaard" <overgaard@ballumgade.net> skrev i en meddelelse
> Her beskrevet i et kammer, altså når man går fra et kammer til et andet?
> Ergo det samme som at skifte gas, dog skriver JJ at det ikke ses i "normal
> dykning"

Ja det mener han jo så tydeligvis ikke at det er.

> [...]

lig
> med WKKP holdning eller for egen regning?

Jeg vil sige at han er toneangivende for WKPP.

mvh
Jonas

Fra : Allan Overgaard

Dato : 13-12-05 23:26

hej igen Jonas.
Jeg forstår ikke hvad forskellen er på de 2 scenarioer?
Den ene har du et mundstykke i munden du skifter ud og den anden løber du
fra et kammer over i et andet? hvori ligger forskellen rent IBCD/gasskifte
mæssigt?

Grunden til mit spørgsmål om JJ taler på WKKP vegne skal ses i lyset af
peters tråd hvori han skriver

> WKPP mener at have bevist gennem deres dykning at ovenstående fænomen
ikke er reelt.

Derfor mit spørgsmål om JJ taler på egne vegne eller for WKKP, det er jo en
ret markant udtalelse set i lyset at andre har bevist teorien om
bobleforøgelse ved forholsdvis "hårde" gasskift.

Mvh Allan

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 14-12-05 09:53

> [...]
> fra et kammer over i et andet? hvori ligger forskellen rent IBCD/gasskifte

Næh, det gør jeg heller ikke.

> [...]
> ret markant udtalelse set i lyset at andre har bevist teorien om
> bobleforøgelse ved forholsdvis "hårde" gasskift.

Som sagt så vil jeg mene at han er toneangivende for WKPP.

mvh
Jonas

Fra : Kim Heigren

Dato : 13-12-05 23:42

Hej Jonas og Peter.
"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej Allan,
>
> "Allan Overgaard" <overgaard@ballumgade.net> skrev i en meddelelse
>
> Ja det mener han jo så tydeligvis ikke at det er.

Det har ikke noget med mening at gøre. Det har noget at gøre med hvilken gas
man får i lungerne.
Om gassen kommer fra en automat, eller det er den frie gas i et kammer må
komme ud på et.

> [...]
> diving are significant in this way."

> lig
>
> Jeg vil sige at han er toneangivende for WKPP.

Peter Fjelsten skrev: "WKPP mener at have bevist gennem deres dykning at
ovenstående fænomen ikke er reelt."
Jeg læser at JJ siger at det eksisterer. Det hænger ikke sammen????????
Det er i den forbindelse bemærkelsesværdigt, at der lige er kommer et nyt
værktøj i V-Planner der gør det muligt få et godt overblik over hvordan
PPO2, PPN2 og PPHe ændrer sig gennem det planlagte dyk.

Hilsen Kim.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 14-12-05 09:55

> [...]
> man får i lungerne.
> Om gassen kommer fra en automat, eller det er den frie gas i et kammer må

Ja det mener han så ikke at det gør..

> Peter Fjelsten skrev: "WKPP mener at have bevist gennem deres dykning at
> ovenstående fænomen ikke er reelt."
> Jeg læser at JJ siger at det eksisterer. Det hænger ikke sammen????????

Muligvis ikke, jeg ved det ikke.

> Det er i den forbindelse bemærkelsesværdigt, at der lige er kommer et nyt
> værktøj i V-Planner der gør det muligt få et godt overblik over hvordan
> PPO2, PPN2 og PPHe ændrer sig gennem det planlagte dyk.

Hvordan er det bemærkelsesværdigt?.. det har der forresten været i
decoplanner længe.

mvh
Jonas

Fra : ahp

Dato : 20-12-05 10:30

On Mon, 12 Dec 2005 22:34:17 +0100, Peter Fjelsten
<fjelsten@despammed.com> wrote:

>Kim Heigren skrev i Message-ID:

>WKPP mener at have bevist gennem deres dykning at ovenstående fænomen
>ikke er reelt.

Er det fordi fænomenet ikke eksisterer, eller er det fordi fænomenet
ikke opstår med de gasser/gasskifte WKPP benytter?

/ahp

Fra : Johnny Christensen

Dato : 20-12-05 14:44

> Er det fordi fænomenet ikke eksisterer, eller er det fordi fænomenet
> ikke opstår med de gasser/gasskifte WKPP benytter?

Fænomenet er som sådan velkendt og dokumenteret. Men gasvalget i DIR (og de
fleste andre steder) gør at det ikke bliver aktuelt.

JZC

Fra : Lasse

Dato : 14-12-05 15:59

Hej Henrik,
Du dykker vist SCR ikke ?
Hvis det er tilfaeldet, hvorfor saetter du saa ikke bare en prop i
hullet og laver den om til en CCR ?? :) Saa bruger den meget mindre
gas, og saa behoever du pludselig ikke saerlig meget tryk paa din
medbragte 2L ilt flaske.. Jeg er fuld af gode ideer idag.. Det koerer
virkelig for mig...
Serioest dog, jeg bruger en Heigren booster, og den koerer bare.. Den
koster ingen ting (relativt). og den virker bare...

Det der med Heliox dykning er egentlig meget skaegt... Jeg har laest om
folk (piloter) der bruger heliox i RB'en saa de kan flyve kortere tid
efter endt dykning. Man afgasser som en gal paa overfladen bagefter
(det staar ud af alle huller), da der ikke er noget helium i luften
omkring een. Skide smart. Sundt ??? Det ved jeg ikke... Men det er da
ogsaa ligemeget...

Hygge,
Kasse

Fra : Henrik Manley

Dato : 14-12-05 19:24

> [...]
> gas, og saa behoever du pludselig ikke saerlig meget tryk paa din
> medbragte 2L ilt flaske.. Jeg er fuld af gode ideer idag.. Det koerer

Det er jo det der har udløst tanken, lukke for flowet ved deko og lukke op
for ilten så man laver deko på 100% ilt. Ingen problem i det.

> (det staar ud af alle huller), da der ikke er noget helium i luften
> omkring een. Skide smart. Sundt ??? Det ved jeg ikke... Men det er da
> ogsaa ligemeget...

Det er jo det jeg spørger om. Hvis man kan tåle at gasse af når man kommet
op kan man jo også gasse af på deko.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 14-12-05 16:40

Jeg har fikset den elendige formattering i jeres diskussion, så den er
lettere at følge!

<439f4e22$0$145$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Peter Fjelsten skrev: "WKPP mener at have bevist gennem deres dykning
> at ovenstående fænomen ikke er reelt." Jeg læser at JJ siger at det
> eksisterer. Det hænger ikke sammen????????

Ja, men JJ skriver (se ovenfor) at det ikke er signifikant i normal
dykning. Jeg skrev at WKPP ikke mener det er ikke er reelt, dvs. noget
man skal tage højde for. Der er ingen modsætning mellem de to udsagn.

> Det er i den forbindelse bemærkelsesværdigt, at der lige er kommer et
> nyt værktøj i V-Planner der gør det muligt få et godt overblik over
> hvordan PPO2, PPN2 og PPHe ændrer sig gennem det planlagte dyk.

Hvorfor? VPlanner er ikke markedsført som et DIR-værktøj, hvad end det
så skulle være. Jeg kender ingen DIR dykkere der bruger VPlanner.

Fra : Kim Heigren

Dato : 15-12-05 00:46

Hej Peter.
Tak for oprydningen.
> [...]
> dykning. Jeg skrev at WKPP ikke mener det er ikke er reelt, dvs. noget
> man skal tage højde for. Der er ingen modsætning mellem de to udsagn.
OK, så forstår jeg hvad du mener med reelt.

> Hvorfor? VPlanner er ikke markedsført som et DIR-værktøj, hvad end det
> så skulle være. Jeg kender ingen DIR dykkere der bruger VPlanner.
Du skulle prøve det. Man er i fantastisk form når man kommer ud af vandet.
Ingen træthed bare ren velvære.
Det er sammenlignet med dyk efter Buhlmann uden Pyle stop.
Hilsen Kim

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 15-12-05 21:05

<43a0aeb3$0$146$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Du skulle prøve det. Man er i fantastisk form når man kommer ud af vandet.
> Ingen træthed bare ren velvære.

Hmm. Det afhænger vist af dykket. 2 timer (heraf over 1 time deko) i 12
C vand bliver man sjældent frisk af.

> Det er sammenlignet med dyk efter Buhlmann uden Pyle stop.

Sådan har jeg alligevel ikke dykket i 5 år, så det husker jeg ikke
engang.