Hånd ved div bokse....
Fra : Jeppe Christensen

Dato : 11-12-05 13:55

Jeg har en div boks som jeg gør til at link ved at tilføje:

Det jeg så gerne vil have er at når man trækker musen hen over
boksen skal den blive til en "hånd". Istedet for at bare være
standard pilen som den er nu.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-12-05 14:23

Jeppe Christensen skrev:

>Det jeg så gerne vil have er at når man trækker musen hen over
>boksen skal den blive til en "hånd". Istedet for at bare være
>standard pilen som den er nu.

så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-12-05 15:21

--
Bertel

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-12-05 15:25

Bertel Lund Hansen skrev:

Og hvad nu, hvis formålet er at få hele div'en til at være
klikbar?

Man kan så rode med at lave a-tagget om med display: block, men
det er vidst ikke helt optimalt med en <div> (men fint med en
tabelcelle).
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-12-05 16:08

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Og hvad nu, hvis formålet er at få hele div'en til at være
> klikbar?

Så sætter man display: block på a (som du selv er inde på). Jeg har
ikke hørt om problemer med den slags.

Til gengæld er et link lavet med onclick på div i mine øjne en
rigtig dårlig idé. Det virker kun hvis brugeren har javascript i
browseren, og så længe destinationen er en helt almindelig webside,
kan jeg slet ikke se nogen grund til at gå uden om <a>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-12-05 16:45

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>Så sætter man display: block på a (som du selv er inde på). Jeg har
>ikke hørt om problemer med den slags.

Sidst jeg prøvede med en <div> drillede det, selvom det burde
virke, det gjorde det også i mit forsøg nu.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-12-05 17:01

Knud Gert Ellentoft skrev:

>Sidst jeg prøvede med en <div> drillede det, selvom det burde
>virke, det gjorde det også i mit forsøg nu.

Men...

Hvorfor laver IE boksen for høj?

http://ellentoft.1go.dk/test/div_link.htm
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 11-12-05 17:52

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Men...
>
> Hvorfor laver IE boksen for høj?
>
> http://ellentoft.1go.dk/test/div_link.htm

padding-top: 3.5em

Er det der gør det. Men for mig at se er boksen ikke lige høj og bred selv
om den er defineret til at være det.
Hverken i IE eller OP

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Jeffers

Dato : 11-12-05 18:18

On Sun, 11 Dec 2005 17:51:42 +0100, "Johnny Winther Ronnenberg"
<johnny.winther@XYZtdcadsl.dk> wrote:

> [...]

Fjern: width: 100%; height: 100%;

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-12-05 20:57

Jeffers skrev:

>Fjern: width: 100%; height: 100%;

Nej, den er dødvendig for at hele <div> er klikbar.

Men selvom de sættes til 300 px, så ser det ligedan ud.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-12-05 20:59

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

>padding-top: 3.5em

For at få centreret (sådan nogenlunde) teksten.

>Er det der gør det. Men for mig at se er boksen ikke lige høj og bred selv
>om den er defineret til at være det.

Næh, ikke når man måler efter.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-12-05 18:02

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Hvorfor laver IE boksen for høj?

Hvis du sætter border på a, og en stiplet på div, kan du måske
finde en forklaring, men den er ikke indlysende (jeg har ikke
gættet den).

--
Bertel

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-12-05 21:05

Bertel Lund Hansen skrev:

>Hvis du sætter border på a, og en stiplet på div, kan du måske
>finde en forklaring, men den er ikke indlysende (jeg har ikke
>gættet den).

Ja, linket bliver større end <div> i Opera.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : frank

Dato : 12-12-05 02:12

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Ja, linket bliver større end <div> i Opera.

En alternativ løsning til klikbar div...
Hvorfor ikke droppe div'en helt og style <a> i stedet?
Jeg har lavet et lille eksempel her:
http://pseudodiv.olieu.net
Med display:block kan man behandle <a> som om det _var_ en div, og bruge
samme metode til at lave pseudo-<p>'er med span hvis man har lyst!
og så virker det også i IE.

--
venlig hilsen

Frank

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-12-05 02:58

frank skrev:

Hvorfor har du nu igen lavet om på den måde du har
præsenteret dig selv på?

Da du bare underskrev dig med Frank, var der ingen
der vidste hvilken Frank der var tale om, så kom du på
banen med Frank Olieu, og nu kunne vi lige pludselig
identificere Frank Who - det kan vi ikke mere.

Du virker ellers meget seriøs, men når du bare kalder
dig Frank, så er der ingen der ved hvilken seriøs Frank
der er tale om

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Frank Olieu

Dato : 12-12-05 03:12

_Allan Vebel_ skrev | wrote | écrivit (12-12-2005 02:57):

> [...]
> præsenteret dig selv på? (...)
> Du virker ellers meget seriøs, men når du bare kalder
> dig Frank, så er der ingen der ved hvilken seriøs Frank

Sorry! Jeg sad ved min Linux maskine, som er konfigureret lidt anderledes! Jeg
retter på det!

--
Venlig hilsen | Kind regards | Cordialement
Frank

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-12-05 21:01

Frank Olieu skrev:

> Sorry! Jeg sad ved min Linux maskine, som er
> konfigureret lidt anderledes! Jeg retter på det!

Godt! Så kan vi genkende dig igen

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-12-05 22:30

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Nej, den er dødvendig for at hele <div> er klikbar.

Height er - width er ikke.

> Men selvom de sættes til 300 px, så ser det ligedan ud.

Det er padding-top der driller. Så snart der angives padding-top,
vokser højden på a-elementet ud over de 100%. Det kan løses på to
måder - enten ved at skjule overløbet (overflow: hidden), eller ved
at angive højde og top-padding eksakt og bruge boksmodellens regel
om at padding skal medtages i den viste højde.

Jeg har lavet begge dele her:
<http://gyros.dk/usenet/temp/divlink.html>
--
Jens Gyldenkærne Clausen