Udskiftning af kontakt med korrespondance
Fra : Christian Jacobsen

Dato : 11-12-05 12:30

Hej i gruppen

Jeg er i færd med at udskifte alle mine kontaker i huset til nogle pæne
hvide kontakter.

Dette er også forløbet problemfrit, indtil den sidste kontakt i underetagen
(lyskontakt). Den har korrespondance med 2 andre kontaker på overetagen.

Til kontakten går 2 blå ledninger og 2 gule ledninger.

Jeg har nu sat de 2 blå i samme side og de 2 gule i den anden side. Dette
gør at kontaken faktisk virker fint, men de 2 andre er nu uden funktion.

Skal jeg forbinde ledningerne anderledes, eller skal jeg have fat i en
speciel kontakt til korrespondance??

Nogen løsningsforslag??

/CJ

Fra : Ole C

Dato : 11-12-05 13:00

Christian Jacobsen skrev blandt andet:

> Skal jeg forbinde ledningerne anderledes, eller skal jeg have fat i en
> speciel kontakt til korrespondance??

Ja, du skal have specielle kontakter til korrespondance.

--
vh
Ole C

Fra : Thomas

Dato : 11-12-05 13:03

Du skal have en speciel afbryder, en krydsningsafbryder. Så vidt jeg lige
husker og alt efter model FUGA eller OPUS, er de med 4 eller 6 klemmer.

Nu ved jeg jo ikke hvordan din installation er lavet, om det er A eller B
korrespondance. Men her er et link med en tegning til hvordan den skal
monteres:

http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/installationer/korrespondance.php#valg

Hilsen Thomas

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 11-12-05 13:12

"Thomas" <fjernes_thjacobsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu ved jeg jo ikke hvordan din installation er lavet, om det er A eller B
> korrespondance. Men her er et link med en tegning til hvordan den skal

Nu er jeg desværre ikke elektriker, kun almindelig snild på hænderne......
De andre kontakter har været ret nemme at skifte, da de jo kun har drejet
sig om 2 eller 3 ledninger, hvor det var åbenlyst hvor de skulle hen.

Hvor får jeg fat i sådan nogle korrespondance kontakter? Jeg synes
umiddelbart ikke de havde dem ved jem & fix.

Finder jeg et sted en oversigt over hvor jeg putter mine 2 blå og 2 gule
ledninger hen i selve kontakten (og nej jeg kan ikke finde hovede og hale i
sådanne diagrammer - desværre)?

/CJ

Fra : Gert

Dato : 11-12-05 13:35

> [...]
> ledninger hen i selve kontakten (og nej jeg kan ikke finde hovede og hale

jamen du gir jo selv svaret på hvad du så skal gøre! du skal ringe efter en
elektriker!.
(ja ved godt man helst selv vil, men indimellem må man gi tabt og ringe til
en fagmand )
en korrespondance er ikke bare at montere, og da slet ikke med de gamle
ledningsfarver.

jeg kan ikke helt få det til at passe med at der er 2 blå ledninger, efter
min bedste overbevisning skulle de ha været hvide.

men fat i de gule sider og ring til trikkeren,
han vil nemli os starte med at splitte lampested af for at finde ud af hvad
der er hvad, med mindre du stadig har den gamle afbryder siddene på??

Mvh
Gert

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 11-12-05 21:18

"Gert" <GRM@c.dkk> skrev i en meddelelse
> jeg kan ikke helt få det til at passe med at der er 2 blå ledninger, efter
> min bedste overbevisning skulle de ha været hvide.

I tidligere tider brugte man blå som mellemledning/lampeledning
og sort som nul. Nu bruger man blå som nul og sort som fase/
mellemledning/lampeledning. Næææ det er sq ikke lige nemt.
Dengang brugte man også rød som jord.
Så prøv lige at åbne noget gammelt som er mixet sammen men
noget nyt, så begynder det sjove for alvor.

Mht. krydsningsafbryderen, så kan den købes i de fleste online
shops som sælger den slags. Der er et lille diagram på bagsiden
så det skulle være mugligt at få det til at virke selv.

Have fun *GGG*

Fra : Gert

Dato : 11-12-05 22:37

"Andersen (3650)" <virkerikke@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Dengang brugte man også rød som jord.
> Så prøv lige at åbne noget gammelt som er mixet sammen men
> noget nyt, så begynder det sjove for alvor.

uha jamen har skam rodet med gamle installationer, men ka ikke enrindre at
jeg har mødt blå som mellemledning
rød, hvid, gul har jeg set, men måske er det mig der er ved at være lidt
vissen i huskeren
og ja det er altid lidt et spil i lotteriet når man åbner en dåse med flere
ledninger og der iblandt gemmer sig en rød
er det jord eller mellem ledning

> Mht. krydsningsafbryderen, så kan den købes i de fleste online
> shops som sælger den slags. Der er et lille diagram på bagsiden
> så det skulle være mugligt at få det til at virke selv.

he he ja den eneste krydsning jeg nogensinde har lavet, var under min
uddannelse og på skolen.
siden da, er det blevet lavet med Kip tænding hvis der skulle være mere end
2 afbrydere

Mvh
Gert

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 12-12-05 20:52

> uha jamen har skam rodet med gamle installationer, men ka ikke enrindre at
> jeg har mødt blå som mellemledning

Det må være ham din tyske ven der spiller dig et pus.
Det er set rigtig mange steder/gange, så jo den er
skam god nok

Fra : Gert

Dato : 11-12-05 13:37

> [...]
> gør at kontaken faktisk virker fint, men de 2 andre er nu uden funktion.

HOV havde lige overset at du nævner "de 2 andre " ikke virker, så er der med
stor sikkerhed krydsning på
og så er det endnu mere kryptisk.
så som skrevet før ring til trikkeren

Mvh
Gert

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-12-05 23:59

> [...]
> gør at kontaken faktisk virker fint, men de 2 andre er nu uden funktion.
>
> Skal jeg forbinde ledningerne anderledes, eller skal jeg have fat i en

Er ret overbevist om, at du skal have fat i en krydsningsafbryder. Når du
har denne monterer du de 2 ledninger ( f.eks. de blå i den ene side af
afbryderen og de andre i den anden side ( se på kontaktens bagside hvordan
den krydser )) virker det er du heldig, virker det ikke, så prøv at bytte en
blå og en gul ledning om.

Virker det stadig ikke, så ring efter elektrikeren og hold dig fra kontakter
med mere end 2 ledninger i, så går det aldrigt helt galt.

Mvh
En gammel elektriker.

Fra : Nick

Dato : 13-12-05 00:08

Jeg er også ved at skifte en krydsningsafbryder ud med en ny. Men hos mig er
alle 4 tilkommende kabler hvide...

Nogle gode idéer? (Bortset fra at ringe efter el-knuden)

/Nick

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 13-12-05 17:24

"Nick" <nicklas_keller@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg er også ved at skifte en krydsningsafbryder ud med en ny. Men hos mig
> er alle 4 tilkommende kabler hvide...
>
> Nogle gode idéer? (Bortset fra at ringe efter el-knuden)

De hvide kommer 2 og 2.
Følg Michaels anvisning, hvor du forestiller dig at de 2
hvide fra det ene rør er de gule. Ja så gir' de 2 andre vel
sig selv