udlæg i pension
Fra : Einar Hansen

Dato : 11-12-05 08:48

Hej!

Er det muligt for en kreditor at gøre udlæg i pension, det kan være
kapital/ratepension?

Einar

Fra : MAndersen

Dato : 11-12-05 10:22

"Einar Hansen" <joqh@privat(fjern).dk> skrev i en meddelelse
> Hej!
>
> Er det muligt for en kreditor at gøre udlæg i pension, det kan være
> kapital/ratepension?

Det er ved at være 8 år siden, jeg sidst havde pensionsordninger at gøre, så
jeg håber der kommer bedre svar end mit, men jeg mener ikke man kan gøre
udlæg i pensionsopsparinger, med mindre de er etableret, netop for at flytte
penge væk, så kreditor ikke kan nå dem.

MAndersen

Fra : Bo

Dato : 11-12-05 11:38

"Einar Hansen" skrev i en meddelelse

> Er det muligt for en kreditor at gøre udlæg i pension, det kan være
> kapital/ratepension?

Nej, men beskyttelsen mod udlæg gælder ikke, når opsparingen er blevet
udbetalt.

RPL:

§ 512. Udlæg kan ikke foretages i retten til ydelser, der ikke kan kræves
betalt til andre end den berettigede personligt.
Stk. 2. Udlæg kan ikke foretages i krav på underholdsbidrag i henhold til
lovgivningen om ægteskab og om børns retsstilling.
Stk. 3. Udlæg kan ikke foretages i krav på pension eller i krav på
understøttelse eller anden hjælp fra det offentlige eller fra stiftelser
eller andre velgørende institutioner, medmindre der er forløbet tre måneder
fra den dag, beløbet kunne fordres udbetalt. Reglerne om fritagelse for
retsforfølgning i lov om tilsyn med pensionskasser samt i lov om
forsikringsaftaler og lov om visse civilretlige forhold m.v. ved
pensionsopsparing i pengeinstitutter berøres ikke heraf.

Hilsen

Bo