borders i FF
Fra : Ukendt

Dato : 11-12-05 02:52

mener selv at siden står ok i Ie, men i FF mangler jeg borders... ????

www.cafestrand.dk

thomas

Fra : Frank Olieu

Dato : 11-12-05 04:09

_Thomas K_ skrev | wrote | écrivit (11-12-2005 02:52):

> mener selv at siden står ok i Ie, men i FF mangler jeg borders... ????
> www.cafestrand.dk

Har ikke tjekket det, men prøv og se om disse /warnings/ har noget med det at gøre:

http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?profile=css2&warning=2&uri=http%3A//www.cafestrand.dk/

--
Venlig hilsen | Kind regards | Cordialement
Frank

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 11-12-05 18:53

Frank Olieu wrote:

> Har ikke tjekket det, men prøv og se om disse /warnings/ har noget
> med det at gøre:
>
> http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?profile=css2&warning=2&uri=http%3A//www.cafestrand.dk/

Alle advarslerne går på samme for og baggrundsfarve og har næppe noget med
problemet at gøre Disse advarsler viser dog sjældent et rigtigt problem
fordi måden elementer er indlejret i hinanden i dokumentet ikke analyseres
så dem har man ikke så meget gavn ved fejlfinding.

Men jeg kan nu ikke rigtigt se nogen forskel på siden hvreken i IE, FF, OP
ud over at IE har en afvigende visning af overskriften.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Frank Olieu

Dato : 12-12-05 14:20

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> Alle advarslerne går på samme for og baggrundsfarve og har næppe noget med
> problemet at gøre Disse advarsler viser dog sjældent et rigtigt problem
> <snip>

Sikkert! men så mange advarsler siger alligevel lidt om en rodet CSS som
man ikke gider bruge tid på...

--
Linux for Human Beings · http://www.ubuntu.com/

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 12-12-05 15:10

Frank Olieu wrote:

> Sikkert! men så mange advarsler siger alligevel lidt om en rodet CSS
> som man ikke gider bruge tid på...

Hvis man vil fejlene til livs så skal man på hvert eneste elemen klasse mm
angive både en forgrund og en baggrundsfarve hvilket giver en meget
uoverskuelig CSS, Det bliver stort set umuligt at lave et teknisk korrekt
CSS der ikke afgiver advarsler og det bliver formentlig værre endnu, når
yderligere punkter fra standarden for tilgængelighed bliver indkorporeret i
validatorerne.

Den eneste regulære løsning er at parseren sammenholder HTML filen og CSS
filen Det ville fjerne alle advarslerene både her og i mange andre
sammenhænge.

Problemet er at man løbende tilføjer ny funktionatlitet til validatoreren
der oversigt vil få dem til at checke HTML, CSS og Tilgængelighed samlet.

Derfor opponerer jeg imod at man lidt lakonisk afviser at hjælpe, fordi der
er en række advarsler der ikke har nogen betydning og som man som designer
har meget lille indflydelse på, med mindre man vil have meget store og meget
komplekse CSS filer som også bliver meget uoverskuelige og svære at
fejlfinde.

Hvis du definere en sides baggrund til at være sort opretter tyve
forskellige divblokke der alle har hvid baggrund og sætter tekst til sort på
alle elementer, så får du lige så mange eller flere advarsler som i
eksemplet her.

At alle tekst elementer kun bruges inde i div blokkene ser validatoren ikke.
Body elementet har sort baggrund og teksterne er sorte, så samtlige
elementer genererer en advarsel som er ubegrundet for tekster står kun på
hvid baggrund

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-12-05 20:59

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> Det bliver stort set umuligt at lave et teknisk korrekt
> CSS der ikke afgiver advarsler

Nej, det er ikke umuligt. Validatoren fortæller jo hvilke
linjer der er tale om, og så er det bare at starte fra den
ene ende

> forgrund og en baggrundsfarve hvilket giver en meget
> uoverskuelig CSS

Jeg har da ingen Warnings på de sider jeg laver - og det
er da overskueligt både for mig, andre og browserne.

Det er da ikke så slemt at sætte color og background på
body, og så huske at gøre det samme på bokse hvis de
skal være andreledes end den på body.

> Derfor opponerer jeg imod at man lidt lakonisk afviser
> at hjælpe, fordi der er en række advarsler der ikke har
> nogen betydning

Det mindste man kan gøre inden man spørger er først og
fremmest at forsøge at finde fejlen selv, her er validatoren
en god hjælp, og mange fejl forsvinder faktisk ved at have
en html- og css-kode der er validerer. Er der stadig nogle
problemer med visningen, er det en helt anden sag.

Disse indlæg er beregnet som hjælp til selvhjælp, så jeg
mener godt at alle muligheder skal være udtømt.

Jeg fandt fejlen med de røde streger på overskrifterne på
under et minut,

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-12-05 18:27

Thomas K wrote:
> mener selv at siden står ok i Ie, men i FF mangler jeg borders... ????

Disse ændringer i text.css vil få det på plads i FF også:

..overskrift {
font-size: 12px;
font-weight: bold;
padding-left: 10px;
padding-right: 10px;
padding-bottom: 2px;
border-left: 0px;
border-bottom: 1px solid #f00;
border-right: 1px solid #f00;
border-top: 0px;
}
..pagetitle {
font-size: 12px;
font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
color: #fff;
padding-left: 10px;
padding-right: 10px;
padding-bottom: 2px;
border-left: 0px;
border-bottom: 1px solid #f00;
border-right: 1px solid #f00;
border-top: 0px;
}

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-12-05 00:25

Thomas K skrev:

> i FF mangler jeg borders?

..overskrift{
border-right:1px solid red;
border-bottom:1px solid red;
}

kan gøre det.

Overvej i øvrigt at lave dine overskrifter med <h1> til <h6>,
dem kan du også style på samme måde.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk