Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> writes:
> Det foresvæver mig at der højst må være seks måneders bindingstid på tele-
> abonnementer, men jeg kunne godt tænke mig at se de originale bestemmelser.
> Jeg har forsøgt at google, samt kigget på tst.dk og forbrug.dk uden held.
BEK nr 638 af 20/06/2005 §8 stk 1 nr. 2.
§ 8. Udbydere af offentlige elektroniske kommunikationsnet eller
-tjenester til slutbrugere skal i forbindelse med det pågældende
udbud sikre,
[...]
2) at der i kontrakten om adgang til en udbyders elektroniske
kommunikationsnet eller -tjenester ikke er vilkår, som direkte
eller indirekte binder slutbrugeren længere end seks måneder,
således at slutbrugere fem måneder efter kontraktens indgåelse
til enhver tid med et varsel, der maksimalt kan fastsættes til én
måned, kan opsige kontrakten uden yderligere omkostninger, og at
en eventuel forudbetalt ydelse refunderes forholdsmæssigt, og
[...]
Men Konkurrencestyrelsen har på et tidspunkt dømt til teleselskabets 3
fordel da de bandt kunder i 12 måneder. Men ordlyden i denne
bestemmelse er ændret til ovenstående siden den dom, om det er for at
tydeliggøre IT og Telestyrelsens holdning ved jeg ikke.
> tid er. Inden jeg skriver til Forbrugerombudsmanden og spørger om det er
> lovens ånd eller bogstav der skal overholdes, kunne jeg godt tænke mig at se
> reglerne for bindingstid for tele-abonnementer.
Jeg tror nok at hovedaktøren er IT- og Telestyrelsen. Hvad FO vil
svare til sådan en henvendelse er indlysende, men ikke helt så
bindende da også både ITST og KS vil have deres og skule have sagt.
--
Peter Makholm | Det sae banken osse: Hvis du overhovet vil have noen
peter@makholm.net | glæde af din fremtid ska du ikke vente til i morgen.
http://hacking.dk | -- Divus, 2004-10-26