|
| Tidspunkt for hævning af penge ved Interne~ Fra : Steen |
Dato : 10-12-05 04:27 |
|
PBS har en regel for Internethandel, som lyder:
<citat>
27. Hvornår må jeg trække pengene fra mine kunders konto?
Det er det, vi kalder "at sende capture til afregning". Og det må du først,
når du har sendt varen af sted til kunden.
</citat>
Det står under diverse på denne side:
http://www.pbs-international.dk/4f468d29-5195-4b38-9d6a-b5955941786d.W5Doc?mid=5E945C0B-7A4E-4636-B0B9-E8A9A9EE570C
Er denne (iøvrigt meget fornuftige) regel baseret i nogen form for
forbrugerlovgivning, og gælder den også for udenlandske Internetbutikker,
når man betaler med Visa-Dankort - jeg tænker specielt på om den også gælder
i Tyskland og EU iøvrigt?
/Steen
| |
Povl H. Pedersen (10-12-2005)
| Kommentar Fra : Povl H. Pedersen |
Dato : 10-12-05 09:24 |
|
In article <439a4b0d$0$84041$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Steen wrote:
> PBS har en regel for Internethandel, som lyder:
>
><citat>
> 27. Hvornår må jeg trække pengene fra mine kunders konto?
> Det er det, vi kalder "at sende capture til afregning". Og det må du først,
> når du har sendt varen af sted til kunden.
></citat>
>
> Det står under diverse på denne side:
> http://www.pbs-international.dk/4f468d29-5195-4b38-9d6a-b5955941786d.W5Doc?mid=5E945C0B-7A4E-4636-B0B9-E8A9A9EE570C
>
> Er denne (iøvrigt meget fornuftige) regel baseret i nogen form for
> forbrugerlovgivning, og gælder den også for udenlandske Internetbutikker,
> når man betaler med Visa-Dankort - jeg tænker specielt på om den også gælder
> i Tyskland og EU iøvrigt?
Nej. Det er alene en aftale med salgssted og PBS. Jeg kunne forestille mig
de andre clearingcentre har same aftaler.
Man kunne også aftale at man betalte forud med forretningen, eller betalte
en hel ordre med dellevering. For ikke at kriminalisere dette, så er det
svært at lave lovgivning på området. Forudbetaling er ikke noget specielt.
www.technikdirekt.de er dog kendt for, ind imellem at hæve pengene efter
man har modtaget varen. Og aldrig før afsendelse.
Men du kan trøste dig med, at du altid kan klage i banken og få pengene
tilbage selvsamme dag.
| |
Jubii (10-12-2005)
| Kommentar Fra : Jubii |
Dato : 10-12-05 12:18 |
|
On 10 Dec 2005 08:23:33 GMT, "Povl H. Pedersen"
<povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura
>Men du kan trøste dig med, at du altid kan klage i banken og få pengene
>tilbage selvsamme dag.
Ikke i bgbank, de påstår at man frivilligt har givet de oplysninger der skal
til og godkendt transaktionen, så de vil ikke tilbageføre pengene før der er
klare beviser for at forhandleren har handlet i strid med aftalen.
Jeg mener den med tilbagebetaling uden videre gælder når nogen har brugt
oplysninger de har fået fat i på een eller anden måde uden at disse oplysninger
senere må bruges til internethandel eller andet.
| |
Klaus H (10-12-2005)
| Kommentar Fra : Klaus H |
Dato : 10-12-05 12:30 |
|
"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:5vdlp1lfugo9hhrl9pug8dd5a14v2epep2@4ax.com...
> On 10 Dec 2005 08:23:33 GMT, "Povl H. Pedersen"
> <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:
> in dk.videnskab.jura
>
>>Men du kan trøste dig med, at du altid kan klage i banken og få pengene
>>tilbage selvsamme dag.
>
> Ikke i bgbank, de påstår at man frivilligt har givet de oplysninger der
> skal
> til og godkendt transaktionen, så de vil ikke tilbageføre pengene før der
> er
> klare beviser for at forhandleren har handlet i strid med aftalen.
> Jeg mener den med tilbagebetaling uden videre gælder når nogen har brugt
> oplysninger de har fået fat i på een eller anden måde uden at disse
> oplysninger
> senere må bruges til internethandel eller andet.
Henvis til betalingskortloven og klag derudover til PBS.
Klaus H
| |
alexbo (10-12-2005)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 10-12-05 13:05 |
|
"Klaus H" skrev
> Henvis til betalingskortloven og klag derudover til PBS.
Helt præcist hvor kan man læse at man kan klage over en betaling man har
godkendt?
mvh
Alex Christensen
| |
Klaus H (10-12-2005)
| Kommentar Fra : Klaus H |
Dato : 10-12-05 13:19 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:439ac477$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "Klaus H" skrev
>
>> Henvis til betalingskortloven og klag derudover til PBS.
>
> Helt præcist hvor kan man læse at man kan klage over en betaling man har
> godkendt?
>
> mvh
> Alex Christensen
http://www.familieadvokaten.dk/Lovsamling/Betalingskortloven.html
Klaus H
| |
alexbo (10-12-2005)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 10-12-05 14:54 |
|
"Klaus H" skrev i
>> Helt præcist hvor kan man læse at man kan klage over en betaling man har
>> godkendt?
> http://www.familieadvokaten.dk/Lovsamling/Betalingskortloven.html
Nydeligt link, det har bare ikke noget med spørgsmålet at gøre.
Jeg skal da gerne omformulere mig,
Hvor kan man læse om at man kan få sin bank til at tilbageføre en betaling
man selv har godkendt?
mvh
Alex Christensen
| |
Michael Bruun (10-12-2005)
| Kommentar Fra : Michael Bruun |
Dato : 10-12-05 16:23 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:439ade0b$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hvor kan man læse om at man kan få sin bank til at tilbageføre
> en betaling man selv har godkendt?
Det kan du indirekte læse af § 12 a. Med hjemmel i denne bestemmelse har
Forbrugerombudsmanden udstedt "Retningslinier vedrørende fjernsalg m.v. i
betalingssystemer med betalingskort". Heraf fremgår det, at kortudstederen
skal stille opkrævningen i bero - og eventuelt efterfølgende tilbageføre
beløbet - hvis den bestilte ydelse ikke er leveret. I den situation har
korthaver jo godkendt betalingen, men kan altså stadig få tilbageført
beløbet, hvis ydelsen ikke leveres.
/ Michael
| |
alexbo (10-12-2005)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 10-12-05 17:21 |
|
"Michael Bruun" skrev
> I den situation har korthaver jo godkendt betalingen, men kan altså stadig
> få tilbageført beløbet, hvis ydelsen ikke leveres.
Ja hvis ydelsen ikke leveres, men det er jo ikke tilfældet med,
"Men du kan trøste dig med, at du altid kan klage i banken og få pengene
tilbage selvsamme dag."
Betalingsmodtager kan hæve pengene samme dag som afsendelsen af varen, på
det tidspunkt har han ikke misligholdt den indgåede aftale,
er det da din påstand at man kan gå i banken og få pengene tilbageført.
Jeg ved godt at du ikke hæfter for hvad Klaus H. skriver, men du har
tilsyneladende samme mening.
mvh
Alex Christensen
| |
Peter Lykkegaard (10-12-2005)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 10-12-05 17:56 |
|
"alexbo" wrote
> Betalingsmodtager kan hæve pengene samme dag som afsendelsen af varen, på
> det tidspunkt har han ikke misligholdt den indgåede aftale,
> er det da din påstand at man kan gå i banken og få pengene tilbageført.
Man kan gå i banken og få pengene ført tilbage hvis man ikke (endnu) har
modtaget varen
Dvs man kan få tilbageført pengene hvis man fx nægter eller har til hensigt
at nægte modtagelse af varen
- Peter
| |
alexbo (10-12-2005)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 10-12-05 18:34 |
|
"Peter Lykkegaard" skrev
> Dvs man kan få tilbageført pengene hvis man fx nægter eller har til
> hensigt at nægte modtagelse af varen.
"Til hensigt at nægte"
Kan du finde noget på skrift om det?
Jeg har nederst indsat hvad forbrugerstyrelsen skriver om emnet.
mvh
Alex Christensen
Betalings- og kreditkort
Brug af betalings- og kreditkort på nettet er en både nem og billig løsning
for dig, og samtidig en meget sikker betalingsform. Løsningen er sikker,
fordi du ikke oplyser koden til dit kort, men kun kortnummeret og
udløbsdatoen (samt eventuelt nogle ekstra kontrolcifre).
Betalings- og kreditkort er f.eks. Dankort, VISA-Dankort, Mastercard,
Diners, Eurocard og American Express.
Har du brugt et betalings- eller kreditkort til at betale med, kan du altid
få pengene tilbage:
a.. Hvis varen ikke bliver leveret
b.. Hvis sælger opkræver dig mere end det aftalte beløb
c.. Hvis du har brugt din fortrydelsesret ved at nægte at modtage varen
eller
d.. Hvis der er hævet penge på din konto, uden du har givet lov
Kommer du ud for en af de 4 situationer, skal du naturligvis først kontakte
sælger for at få tilbageført pengene, men lykkes det ikke, kontakter du blot
udstederen af det betalingsmiddel, du har anvendt (normalt din bank). Du
meddeler, at du ønsker det beløb tilbageført, som du er uenig i, og så har
banken/betalingskortudstederen pligt til at sætte pengene ind på din konto
igen. Pengene må kun hæves på ny, hvis det kan bevises, at du alligevel
skylder pengene.
| |
Peter Lykkegaard (10-12-2005)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 10-12-05 19:48 |
|
"alexbo" wrote
> "Peter Lykkegaard" skrev
>
>> Dvs man kan få tilbageført pengene hvis man fx nægter eller har til
>> hensigt at nægte modtagelse af varen.
>
> "Til hensigt at nægte"
> Kan du finde noget på skrift om det?
> Jeg har nederst indsat hvad forbrugerstyrelsen skriver om emnet.
a.. Hvis varen ikke bliver leveret
Hvor lang skal man vente på at konstatere at varen ikke bliver leveret?
Fx man får lovning på levering den 14 dec, men varen er ikke leveret til
fredagen hvor man skulle have brugt samme
Man køber i en alm forretning og får samtidig banken til at føre pengenen
tilbage på kontoen
Skulle varen dukke op mandag mod forventning så nægter man blot modagelse
"Til hensigt at nægte"
- Peter
| |
alexbo (10-12-2005)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 10-12-05 20:00 |
|
"Peter Lykkegaard" skrev
> Hvor lang skal man vente på at konstatere at varen ikke bliver leveret?
Den normale leveringtid, banken ved lige så godt som andre at sælger må hæve
pengene når varen sendes, så er det enkelt at se om forløbne tid er urimelig
lang.
> Fx man får lovning på levering den 14 dec, men varen er ikke leveret til
> fredagen hvor man skulle have brugt samme
Nu bringer du manglene overholdelse af levering ind i billedet.
> Man køber i en alm forretning og får samtidig banken til at føre pengenen
> tilbage på kontoen
P.g.a manglende levering, det er noget andet end det vi startede med.
Nemlig at man bare kan få banken til at tilbageføre pengene, alene fordi man
fortryder købet.
mvh
Alex Christensen
| |
Povl H. Pedersen (11-12-2005)
| Kommentar Fra : Povl H. Pedersen |
Dato : 11-12-05 16:46 |
|
In article <439b1182$1$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, alexbo wrote:
> Betalings- og kreditkort
> Brug af betalings- og kreditkort på nettet er en både nem og billig løsning
> for dig, og samtidig en meget sikker betalingsform. Løsningen er sikker,
> fordi du ikke oplyser koden til dit kort, men kun kortnummeret og
> udløbsdatoen (samt eventuelt nogle ekstra kontrolcifre).
>
> Betalings- og kreditkort er f.eks. Dankort, VISA-Dankort, Mastercard,
> Diners, Eurocard og American Express.
>
> Har du brugt et betalings- eller kreditkort til at betale med, kan du altid
> få pengene tilbage:
>
> a.. Hvis varen ikke bliver leveret
> b.. Hvis sælger opkræver dig mere end det aftalte beløb
> c.. Hvis du har brugt din fortrydelsesret ved at nægte at modtage varen
> eller
> d.. Hvis der er hævet penge på din konto, uden du har givet lov
>
> Kommer du ud for en af de 4 situationer, skal du naturligvis først kontakte
> sælger for at få tilbageført pengene, men lykkes det ikke, kontakter du blot
> udstederen af det betalingsmiddel, du har anvendt (normalt din bank). Du
> meddeler, at du ønsker det beløb tilbageført, som du er uenig i, og så har
> banken/betalingskortudstederen pligt til at sætte pengene ind på din konto
> igen. Pengene må kun hæves på ny, hvis det kan bevises, at du alligevel
> skylder pengene.
Man kan således altid annulere transaktionen i sin bank med henvisning
til fortrydelsesretten. Man fortæller sælger man vil fortryde, og så kan
man annulere hævningen.
| |
Jubii (11-12-2005)
| Kommentar Fra : Jubii |
Dato : 11-12-05 21:31 |
|
On 11 Dec 2005 15:46:17 GMT, "Povl H. Pedersen"
<povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura
>Man kan således altid annulere transaktionen i sin bank med henvisning
>til fortrydelsesretten. Man fortæller sælger man vil fortryde, og så kan
>man annulere hævningen.
Tja, proceduren i bgbank er at man kontakter forhandleren som så afventer
returneringen og derefter fortæller bgbank at de kan tilbageføre beløbet.
Bgbank har nok deres egne regler siden de sådan er på tværs af alle de råd i
giver.
| |
Peter Lykkegaard (11-12-2005)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 11-12-05 23:20 |
|
"Jubii" wrote
>
> Tja, proceduren i bgbank er at man kontakter forhandleren som så afventer
> returneringen og derefter fortæller bgbank at de kan tilbageføre beløbet.
Endnu en god grund til ikke at handle hos BGBank
> Bgbank har nok deres egne regler siden de sådan er på tværs af alle de råd
> i
> giver.
Kommer lidt an på hvad du har fremført som begrundelse for tilbageførsel
Du skal bede forretningen om at tilbageføre beløbet
Hvis forretningen ikke gør dette så skal du sige til banken at du har bedt
forretningen om at tilbageføre uden resultat
http://www.forbrug.dk/markedsforing/love/forbrugerlove/betalingsmiddellov/retningslinier/fjernsalg-og-brug-af-betalingskort/
Banken skal herefter tilbageføre uden ophold (forudsat øvrige betingelser er
opfyldt)
- Peter
| |
Jubii (12-12-2005)
| Kommentar Fra : Jubii |
Dato : 12-12-05 12:14 |
|
On Sun, 11 Dec 2005 23:19:38 +0100, "Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com>
wrote:
in dk.videnskab.jura
>"Jubii" wrote
>>
>> Tja, proceduren i bgbank er at man kontakter forhandleren som så afventer
>> returneringen og derefter fortæller bgbank at de kan tilbageføre beløbet.
>
>Endnu en god grund til ikke at handle hos BGBank
>
>> Bgbank har nok deres egne regler siden de sådan er på tværs af alle de råd
>> i
>> giver.
>
>Kommer lidt an på hvad du har fremført som begrundelse for tilbageførsel
Ved en handel på nettet, hvor du selv har givet de oplysninger der skal til for
at forretningen kan hæve et beløb, skal du slet ikke snakke med bgbank (undtagen
første gang hvor du får besked om deres regler).
>
>Du skal bede forretningen om at tilbageføre beløbet
Hvilken dum forretning vil gøre det uden at have varen retur?
>Hvis forretningen ikke gør dette så skal du sige til banken at du har bedt
>forretningen om at tilbageføre uden resultat
> http://www.forbrug.dk/markedsforing/love/forbrugerlove/betalingsmiddellov/retningslinier/fjernsalg-og-brug-af-betalingskort/
>
>Banken skal herefter tilbageføre uden ophold (forudsat øvrige betingelser er
>opfyldt)
Igen, bgbank følger åbenbart ikke de anvisninger.
>
>- Peter
>
| |
Peter Lykkegaard (12-12-2005)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 12-12-05 12:59 |
|
"Jubii" wrote
> Ved en handel på nettet, hvor du selv har givet de oplysninger der skal
> til for
> at forretningen kan hæve et beløb, skal du slet ikke snakke med bgbank
> (undtagen
> første gang hvor du får besked om deres regler).
Udmærket fremgangsmåde hvis man vil af med en del af kundegrundlaget
>>
>>Du skal bede forretningen om at tilbageføre beløbet
>
> Hvilken dum forretning vil gøre det uden at have varen retur?
>
Har forretningen ikke overholdt sine forpligtigelser mht levering så skal de
faktisk føre pengene tilbage
Man har så et seriøst problem i forhold til både bank og forretning hvis man
vælger at modtage pakken alligevel (svig)
Hvis man har modtaget pakken og vil bruge sin 14 dages fortrydelsesret så
har man slet ikke noget at gøre i banken, så er det alene en sag mellem
kunde og forretning - og i det tilfælde vil det være logisk at forretningen
venter med at tilbageføre indtil de står med varen "i hånden"
> Igen, bgbank følger åbenbart ikke de anvisninger.
Skift bank - kortere kan det ikke siges
- Peter
| |
Jubii (12-12-2005)
| Kommentar Fra : Jubii |
Dato : 12-12-05 22:34 |
|
On Mon, 12 Dec 2005 12:58:37 +0100, "Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com>
wrote:
in dk.videnskab.jura
>"Jubii" wrote
>
>> Ved en handel på nettet, hvor du selv har givet de oplysninger der skal
>> til for
>> at forretningen kan hæve et beløb, skal du slet ikke snakke med bgbank
>> (undtagen
>> første gang hvor du får besked om deres regler).
>
>Udmærket fremgangsmåde hvis man vil af med en del af kundegrundlaget
Skal vi ikke lige lade de personlige meninger ligge i fryseren.
>>>
>>>Du skal bede forretningen om at tilbageføre beløbet
>>
>> Hvilken dum forretning vil gøre det uden at have varen retur?
>>
>Har forretningen ikke overholdt sine forpligtigelser mht levering så skal de
>faktisk føre pengene tilbage
Det er ikke hvad mine oplysninger om bgbanks "regler" handler om.
>Man har så et seriøst problem i forhold til både bank og forretning hvis man
>vælger at modtage pakken alligevel (svig)
??? Man kan da godt modtage pakken for så at fortryde købet inden 14 dage.
Er pakken uåbnet kan den jo blot sendes tilbage med porto på.
Er den åbnet er det op til forretningens returpolitik.
Hvis jeg husker rigtigt og hvis forretningerne følger ombudsmandens anvisninger
skal man kunne læse om de ting inden man køber.
>
>Hvis man har modtaget pakken og vil bruge sin 14 dages fortrydelsesret så
>har man slet ikke noget at gøre i banken, så er det alene en sag mellem
>kunde og forretning - og i det tilfælde vil det være logisk at forretningen
>venter med at tilbageføre indtil de står med varen "i hånden"
Det er jo det jeg skriver.
>
>> Igen, bgbank følger åbenbart ikke de anvisninger.
>
>Skift bank - kortere kan det ikke siges
Personlige meninger, uf.
>
>- Peter
>
| |
Peter Lykkegaard (12-12-2005)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 12-12-05 23:09 |
|
"Jubii" wrote
>>Udmærket fremgangsmåde hvis man vil af med en del af kundegrundlaget
>
> Skal vi ikke lige lade de personlige meninger ligge i fryseren.
Hvis BGBank ikke vil tilbageføre efter de retningslinjer
forbrugerombudmanden har udstukket såehh
Men dig om det
>>>>
>>>>Du skal bede forretningen om at tilbageføre beløbet
>>>
>>> Hvilken dum forretning vil gøre det uden at have varen retur?
>>>
>>Har forretningen ikke overholdt sine forpligtigelser mht levering så skal
>>de
>>faktisk føre pengene tilbage
>
> Det er ikke hvad mine oplysninger om bgbanks "regler" handler om.
Øhh, hvad handler det så om?
Please enlighten me!
>>Man har så et seriøst problem i forhold til både bank og forretning hvis
>>man
>>vælger at modtage pakken alligevel (svig)
>
> ??? Man kan da godt modtage pakken for så at fortryde købet inden 14 dage.
Ikke hvis man har fået pengene ført tilbage
> Er pakken uåbnet kan den jo blot sendes tilbage med porto på.
Pakken er modtaget
>>Hvis man har modtaget pakken og vil bruge sin 14 dages fortrydelsesret så
>>har man slet ikke noget at gøre i banken, så er det alene en sag mellem
>>kunde og forretning - og i det tilfælde vil det være logisk at
>>forretningen
>>venter med at tilbageføre indtil de står med varen "i hånden"
>
> Det er jo det jeg skriver.
>
Næhh, eller rettere jeg forstod på dig at man ikke kunne kræve pengene
tilbage hvis forretningen havde afsendt men at den fx var blevet fanget i
det store pakkeknuseri (ikke leveret)
>>Skift bank - kortere kan det ikke siges
>
> Personlige meninger, uf.
Det er intet i vejen med personlige meninger og holdninger hvis et firma
ikke ønsker at leve op til gældende regelsæt (imo)
Hvis det at banken skal tilbageføre pengene var min egen personlige mening
og ikke gældende regelsæt ved internethandel med betalingskort i Dannevang
så ville sagen naturligvis stille sig anderledes
- Peter
| |
Jubii (13-12-2005)
| Kommentar Fra : Jubii |
Dato : 13-12-05 12:08 |
|
On Mon, 12 Dec 2005 23:08:43 +0100, "Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com>
wrote:
in dk.videnskab.jura
>"Jubii" wrote
>
>>>Udmærket fremgangsmåde hvis man vil af med en del af kundegrundlaget
>>
>> Skal vi ikke lige lade de personlige meninger ligge i fryseren.
>
>Hvis BGBank ikke vil tilbageføre efter de retningslinjer
>forbrugerombudmanden har udstukket såehh
>Men dig om det
>
>>>>>
>>>>>Du skal bede forretningen om at tilbageføre beløbet
>>>>
>>>> Hvilken dum forretning vil gøre det uden at have varen retur?
>>>>
>>>Har forretningen ikke overholdt sine forpligtigelser mht levering så skal
>>>de
>>>faktisk føre pengene tilbage
>>
>> Det er ikke hvad mine oplysninger om bgbanks "regler" handler om.
>
>Øhh, hvad handler det så om?
>Please enlighten me!
>
>>>Man har så et seriøst problem i forhold til både bank og forretning hvis
>>>man
>>>vælger at modtage pakken alligevel (svig)
>>
>> ??? Man kan da godt modtage pakken for så at fortryde købet inden 14 dage.
>
>Ikke hvis man har fået pengene ført tilbage
>
>> Er pakken uåbnet kan den jo blot sendes tilbage med porto på.
>
>Pakken er modtaget
>
>>>Hvis man har modtaget pakken og vil bruge sin 14 dages fortrydelsesret så
>>>har man slet ikke noget at gøre i banken, så er det alene en sag mellem
>>>kunde og forretning - og i det tilfælde vil det være logisk at
>>>forretningen
>>>venter med at tilbageføre indtil de står med varen "i hånden"
>>
>> Det er jo det jeg skriver.
>>
>Næhh, eller rettere jeg forstod på dig at man ikke kunne kræve pengene
>tilbage hvis forretningen havde afsendt men at den fx var blevet fanget i
>det store pakkeknuseri (ikke leveret)
>
>>>Skift bank - kortere kan det ikke siges
>>
>> Personlige meninger, uf.
>
>Det er intet i vejen med personlige meninger og holdninger hvis et firma
>ikke ønsker at leve op til gældende regelsæt (imo)
>Hvis det at banken skal tilbageføre pengene var min egen personlige mening
>og ikke gældende regelsæt ved internethandel med betalingskort i Dannevang
>så ville sagen naturligvis stille sig anderledes
>
>- Peter
>
Når du ikke kan forstår det der skrives, så er det spild af tid at debattere med
dig og du kan heller ikke holde dig til fundatsens regler.
| |
Peter Lykkegaard (13-12-2005)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 13-12-05 12:39 |
|
"Jubii" wrote
> Når du ikke kan forstår det der skrives, så er det spild af tid at
> debattere med
> dig og du kan heller ikke holde dig til fundatsens regler.
Prøv at læse fundatsen igen
http://usenet.dk/grupper.pl?get=dk.videnskab.jura
Specielt:
"Indlæg baseret på personlige holdninger, moralske domme
eller rene gætterier."
Hvis du mener at mit indlæg udelukkende er baseret på personlige holdninger
så har du sikkert ret ...
moin do
| |
Jubii (13-12-2005)
| Kommentar Fra : Jubii |
Dato : 13-12-05 20:21 |
|
On Tue, 13 Dec 2005 12:38:59 +0100, "Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com>
wrote:
in dk.videnskab.jura
>"Jubii" wrote
>
>> Når du ikke kan forstår det der skrives, så er det spild af tid at
>> debattere med
>> dig og du kan heller ikke holde dig til fundatsens regler.
>
>Prøv at læse fundatsen igen
> http://usenet.dk/grupper.pl?get=dk.videnskab.jura
>
>Specielt:
>"Indlæg baseret på personlige holdninger, moralske domme
>eller rene gætterier."
>
>Hvis du mener at mit indlæg udelukkende er baseret på personlige holdninger
>så har du sikkert ret ...
>
>moin do
>
Kalder dine "venner" dig for peter twisted lykkegård? Du har det med at forvride
alt du læser så dine meninger passer med dine meninger.
| |
Jonathan Stein (12-12-2005)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 12-12-05 13:20 |
|
Jubii wrote:
> Igen, bgbank følger åbenbart ikke de anvisninger.
Forbrugerombudsmanden vil sikkert være meget interesseret, hvis du kan
få en officiel bekræftelse på, at banken ikke følger hans regler.
Mon ikke der er tale om en bankrådgiver, der ikke har fået sat sig
ordentligt ind i reglerne (eller håber kunden ikke kender reglerne...).
Prøv evt. næste gang at bede om en bekræftelse fra den ansvarlige
direktør på, at banken ikke vil følge forbrugerombudsmandens regler -
det sætter sikkert lidt skub i proceduren.
M.v.h.
Jonathan
--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
Jubii (12-12-2005)
| Kommentar Fra : Jubii |
Dato : 12-12-05 22:26 |
|
On Mon, 12 Dec 2005 13:19:35 +0100, Jonathan Stein <jstein@image.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura
>Jubii wrote:
>
>> Igen, bgbank følger åbenbart ikke de anvisninger.
>
>Forbrugerombudsmanden vil sikkert være meget interesseret, hvis du kan
>få en officiel bekræftelse på, at banken ikke følger hans regler.
Ha, det har da været oppe i tv (penge på dr1? (kontant)) at bgbank sk.... på
ombudsmandens anvisninger, det var bla.a deres rentesatser.
>
>Mon ikke der er tale om en bankrådgiver, der ikke har fået sat sig
>ordentligt ind i reglerne (eller håber kunden ikke kender reglerne...).
>
>Prøv evt. næste gang at bede om en bekræftelse fra den ansvarlige
>direktør på, at banken ikke vil følge forbrugerombudsmandens regler -
>det sætter sikkert lidt skub i proceduren.
>
> M.v.h.
>
> Jonathan
Nu har jeg ingen problemer med hverken bgbank eller handlende. Jeg spurgte kun
bgbank om reglerne fordi der en gang var netop en artikkel og en debat her
vedrørende emnet "tilbageføring af penge ved internethandel".
| |
Jonathan Stein (13-12-2005)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 13-12-05 11:52 |
|
Jubii wrote:
>>>Igen, bgbank følger åbenbart ikke de anvisninger.
>>
>>Forbrugerombudsmanden vil sikkert være meget interesseret, hvis du kan
>>få en officiel bekræftelse på, at banken ikke følger hans regler.
>
> Ha, det har da været oppe i tv (penge på dr1? (kontant)) at bgbank sk.... på
> ombudsmandens anvisninger, det var bla.a deres rentesatser.
Så vidt jeg ved, har Forbrugerombudsmanden ingen direkte magt over
rentesatserne.
Det har han til gengæld, når det drejer sig om retningslinjerne for
betalingskort. Jeg har ofte hørt om medarbejdere, der ikke har fulgt
retningslinjerne (forhåbentlig af uvidenhed), men aldrig om en bank, der
officielt ikke ville følge dem.
M.v.h.
Jonathan
--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
Jubii (13-12-2005)
| Kommentar Fra : Jubii |
Dato : 13-12-05 12:16 |
|
On Tue, 13 Dec 2005 11:51:30 +0100, Jonathan Stein <jstein@image.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura
>Jubii wrote:
>
>>>>Igen, bgbank følger åbenbart ikke de anvisninger.
>>>
>>>Forbrugerombudsmanden vil sikkert være meget interesseret, hvis du kan
>>>få en officiel bekræftelse på, at banken ikke følger hans regler.
>>
>> Ha, det har da været oppe i tv (penge på dr1? (kontant)) at bgbank sk.... på
>> ombudsmandens anvisninger, det var bla.a deres rentesatser.
>
>Så vidt jeg ved, har Forbrugerombudsmanden ingen direkte magt over
>rentesatserne.
Han udsteder jo en masse retningslinier om noget han slet ikke har magt til at
gøre noget som helst ved. F.eks. hvordan reklamer "skal" omdeles og af hvem.
>
>Det har han til gengæld, når det drejer sig om retningslinjerne for
>betalingskort. Jeg har ofte hørt om medarbejdere, der ikke har fulgt
>retningslinjerne (forhåbentlig af uvidenhed), men aldrig om en bank, der
>officielt ikke ville følge dem.
Nu er det heller ikke strengt nødvendigt for en bank at udtale sig til tv for at
seerne kan få oplysninger om deres dårlige vaner.
At de så godt kan udtale sig om deres regler til kunderne er så en anden sag.
>
> M.v.h.
>
> Jonathan
| |
Jonathan Stein (13-12-2005)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 13-12-05 15:52 |
|
Jubii wrote:
>>Så vidt jeg ved, har Forbrugerombudsmanden ingen direkte magt over
>>rentesatserne.
>
> Han udsteder jo en masse retningslinier om noget han slet ikke har magt til at
> gøre noget som helst ved. F.eks. hvordan reklamer "skal" omdeles og af hvem.
Forbrugerombudsmanden har lovhjemmel til at udstede de retningslinjer,
vi taler om her:
http://www.forbrug.dk/markedsforing/love/forbrugerlove/betalingsmiddellov/retningslinier/fjernsalg-og-brug-af-betalingskort/
M.v.h.
Jonathan
--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
Jubii (13-12-2005)
| Kommentar Fra : Jubii |
Dato : 13-12-05 20:22 |
|
On Tue, 13 Dec 2005 15:52:01 +0100, Jonathan Stein <jstein@image.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura
>Jubii wrote:
>
>>>Så vidt jeg ved, har Forbrugerombudsmanden ingen direkte magt over
>>>rentesatserne.
>>
>> Han udsteder jo en masse retningslinier om noget han slet ikke har magt til at
>> gøre noget som helst ved. F.eks. hvordan reklamer "skal" omdeles og af hvem.
>
>Forbrugerombudsmanden har lovhjemmel til at udstede de retningslinjer,
>vi taler om her:
> http://www.forbrug.dk/markedsforing/love/forbrugerlove/betalingsmiddellov/retningslinier/fjernsalg-og-brug-af-betalingskort/
>
> M.v.h.
>
> Jonathan
og hvad så? der findes en betalingkortlov også.
| |
Jonathan Stein (15-12-2005)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 15-12-05 00:06 |
|
Jubii wrote:
>>>Han udsteder jo en masse retningslinier om noget han slet ikke har magt til at
>>>gøre noget som helst ved. F.eks. hvordan reklamer "skal" omdeles og af hvem.
>>
>>Forbrugerombudsmanden har lovhjemmel til at udstede de retningslinjer,
>>vi taler om her:
>> http://www.forbrug.dk/markedsforing/love/forbrugerlove/betalingsmiddellov/retningslinier/fjernsalg-og-brug-af-betalingskort/
>
> og hvad så? der findes en betalingkortlov også.
Øh ja - det er den, der giver Forbrugerombudsmanden ret til at fastsætte
de omtalte retningslinjer!
(Det fremgår af indledningen til den tekst, jeg linkede til).
M.v.h.
Jonathan
--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
Jonathan Stein (11-12-2005)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 11-12-05 22:34 |
|
Povl H. Pedersen wrote:
>> c.. Hvis du har brugt din fortrydelsesret ved at nægte at modtage varen
>>eller
>
> Man kan således altid annulere transaktionen i sin bank med henvisning
> til fortrydelsesretten.
Nej - bemærk den sidste del. Man kan kun forlange transaktionen
tilbageført, hvis man har fortrudt ved at nægte modtagelse.
Har man først modtaget varen, må man sende den retur og rette et alm.
krav mod sælger.
M.v.h.
Jonathan
--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
Michael Bruun (10-12-2005)
| Kommentar Fra : Michael Bruun |
Dato : 10-12-05 19:20 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:439b007e$1$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Betalingsmodtager kan hæve pengene samme dag som afsendelsen
> af varen, på det tidspunkt har han ikke misligholdt den indgåede aftale,
> er det da din påstand at man kan gå i banken og få pengene tilbageført.
Du spurgte, hvor man kan læse, at man kan få sin bank til at tilbageføre en
betaling, som man selv har godkendt. Det kan man som nævnt i
Forbrugerombudsmandens vejledende retningslinier, der også omfatter
situationer, hvor man har godkendt betalingen, men hvor man enten ikke har
modtaget ydelsen eller har udnyttet en lovbestemt eller aftalt
fortrydelsesret ved at undlade at modtage eller afhente ydelsen. Så i dit
ovenstående eksempel kan man godt gå i banken og få pengene tilbageført,
hvis varerne ikke leveres eller hvis man ønsker at returnere dem.
Det er klart, at hvis man har bestilt og modtaget en ydelse (og ikke ønsker
at returnere den), så kan man ikke få banken til at tilbageføre betalingen.
Men det siger vel sig selv - og det er alle deltagere i tråden vist også
enige om. Jeg læser i hvert fald ikke Povl H. Pedersens oprindelige
bemærkning som om, at han mener, at man efter et (vel)gennemført køb også
kan få tilbageført pengene.
/ Michael
| |
Peter Lykkegaard (10-12-2005)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 10-12-05 19:44 |
|
"Michael Bruun" wrote
> (..) Så i dit ovenstående eksempel kan man godt gå i banken og få pengene
> tilbageført, hvis varerne ikke leveres eller hvis man ønsker at returnere
> dem.
>
Hvis man har modtaget varen men ønsker at bruge sin fotrydelsesret så kan
man ikke benytte sig af den regel
- Peter
| |
Michael Bruun (10-12-2005)
| Kommentar Fra : Michael Bruun |
Dato : 10-12-05 21:08 |
|
"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:439b21e3$0$102$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hvis man har modtaget varen men ønsker at bruge sin fotrydelsesret
> så kan man ikke benytte sig af den regel
Nej, kun hvis man har undladt at modtage varen eller ikke har afhentet den.
/ Michael
| |
alexbo (10-12-2005)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 10-12-05 19:41 |
|
"Michael Bruun"
> Jeg læser i hvert fald ikke Povl H. Pedersens oprindelige bemærkning som
> om, at han mener, at man efter et (vel)gennemført køb også kan få
> tilbageført pengene.
Jeg læste bemærkningen som at man kan gå i banken samme dag som betalingen
er gennemført og få pengene igen. ( uanset om varen er på vej )
Det er nok en fejl, det skal sikkert forstås som at man kan gå i banken og
få en uberettiget betaling tilbageført den samme dag man klager.
At der så bliver henvist til noget helt tredie, gør ikke det ikke nemmere.
Den der med "til hensigt at nægte" er jeg heller ikke rigtig varm på.
Men jeg tror at nogle af os i hvert fald er nogenlunde enige.
mvh
Alex Christensen
| |
Steen (11-12-2005)
| Kommentar Fra : Steen |
Dato : 11-12-05 08:41 |
|
"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
news:slrndpl444.tv.povlhp@macmini.local...
>
> Nej. Det er alene en aftale med salgssted og PBS. Jeg kunne forestille mig
> de andre clearingcentre har same aftaler.
Det var det jeg gerne ville vide præcist for Tysklands vedkommende.
> Man kunne også aftale at man betalte forud med forretningen, eller betalte
> en hel ordre med dellevering. For ikke at kriminalisere dette, så er det
> svært at lave lovgivning på området. Forudbetaling er ikke noget specielt.
Det er jeg godt klar over.
> www.technikdirekt.de er dog kendt for, ind imellem at hæve pengene efter
> man har modtaget varen. Og aldrig før afsendelse.
Det har jeg også oplevet, men nu er der tale om nogle varer med en lille
produktionstid fra en tysk butik, som har trukket pengene FØR varen er
færdigproduceret.
Det vilel jeg gerne vide om er OK i Tyskland.
> Men du kan trøste dig med, at du altid kan klage i banken og få pengene
> tilbage selvsamme dag.
Jeg tror nu nok, at jeg får varerne.
/Steen
| |
Hans Kjaergaard (11-12-2005)
| Kommentar Fra : Hans Kjaergaard |
Dato : 11-12-05 09:07 |
|
On Sun, 11 Dec 2005 08:41:29 +0100, "Steen" <steen@cutie.dkx> wrote:
>
>"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
>news:slrndpl444.tv.povlhp@macmini.local...
>>
>> Nej. Det er alene en aftale med salgssted og PBS. Jeg kunne forestille mig
>> de andre clearingcentre har same aftaler.
>
>Det var det jeg gerne ville vide præcist for Tysklands vedkommende.
Prøv at spørge i din bankfilial, det er dog ikke sikkert at de har en
der kender svaret.
Alternativt kunne du spørge i en tysk newsgruppe.
/Hans
| |
Steen (15-12-2005)
| Kommentar Fra : Steen |
Dato : 15-12-05 08:06 |
|
"Steen" <steen@cutie.dkx> skrev i en meddelelse
news:439a4b0d$0$84041$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> PBS har en regel for Internethandel, som lyder:
>
> <citat>
> 27. Hvornår må jeg trække pengene fra mine kunders konto?
> Det er det, vi kalder "at sende capture til afregning". Og det må du
> først, når du har sendt varen af sted til kunden.
> </citat>
>
> Det står under diverse på denne side:
> http://www.pbs-international.dk/4f468d29-5195-4b38-9d6a-b5955941786d.W5Doc?mid=5E945C0B-7A4E-4636-B0B9-E8A9A9EE570C
>
>
> Er denne (iøvrigt meget fornuftige) regel baseret i nogen form for
> forbrugerlovgivning, og gælder den også for udenlandske Internetbutikker,
> når man betaler med Visa-Dankort - jeg tænker specielt på om den også
> gælder i Tyskland og EU iøvrigt?
Jeg har nu selv fundet svaret. VISA har de samme regler som PBS. Derfor, når
man handler med sit VISA-Dankort, må leverandøren tidligst hæve pengene ved
afsendelsen af varerne.
http://www.visa.dk/ - Brug af kortet på internettet.
<citat>
Hvornår må beløbet trækkes fra din konto
Forretningen må først trække beløbet, når varen afsendes/leveres. Det vil
sige, at hvis der er leveringstid på varen, trækkes beløbet først, når varen
afsendes/leveres til dig.
</citat>
Det er altså en aftale, som leverandørerne indgår med VISA for at kunne hæve
penge igennem VISA. Hvis de misligholder aftalen kan de formodentlig blive
smidt ud af VISA.
Jeg har nu skrevet med store bogstaver til forretningen i Tyskland, idet jeg
endnu ikke har fået de varer, som de trak pengene for den 6. dec.
/Steen
| |
Kim Ludvigsen (15-12-2005)
| Kommentar Fra : Kim Ludvigsen |
Dato : 15-12-05 10:08 |
|
Den 15-12-05 08.05 skrev Steen følgende:
> Jeg har nu selv fundet svaret. VISA har de samme regler som PBS. Derfor, når
> man handler med sit VISA-Dankort, må leverandøren tidligst hæve pengene ved
> afsendelsen af varerne.
>
> http://www.visa.dk/ - Brug af kortet på internettet.
Eftersom PBS står for håndteringen af VISA i Danmark, er det ikke så
sært, at reglerne er de samme. Prøv i stedet at tjekke VISAs
internationale sider. Jeg kan fx ikke finde en tilsvarende regel på
VISAs engelske side:
http://www.visaeurope.com
--
Mvh. Kim Ludvigsen
Desktop Sidebar smelter internettet sammen med din computer.
http://kimludvigsen.dk
| |
Steen (15-12-2005)
| Kommentar Fra : Steen |
Dato : 15-12-05 22:03 |
|
"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i en meddelelse
news:43a13277$0$2111$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Eftersom PBS står for håndteringen af VISA i Danmark, er det ikke så sært,
> at reglerne er de samme. Prøv i stedet at tjekke VISAs internationale
> sider. Jeg kan fx ikke finde en tilsvarende regel på VISAs engelske side:
> http://www.visaeurope.com
>
Hm.. Spørgsmålet bliver som, om udenlandske Internetbutikker er ordentligt
orienterede om de forskellige landes regler. Det kan jo blive en større
omgang, men der er vel ingen vej udenom.
/Steen
| |
Kim Ludvigsen (15-12-2005)
| Kommentar Fra : Kim Ludvigsen |
Dato : 15-12-05 23:43 |
|
Den 15-12-05 22.02 skrev Steen følgende:
> "Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i en meddelelse
> Hm.. Spørgsmålet bliver som, om udenlandske Internetbutikker er ordentligt
> orienterede om de forskellige landes regler. Det kan jo blive en større
> omgang, men der er vel ingen vej udenom.
Butikkerne behøver blot at kende reglerne hos det firma, som indløser
deres betalinger.
--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tema med alt hvad det er nødvendigt at vide om nyhedsgrupperne.
http://kimludvigsen.dk
| |
Steen (16-12-2005)
| Kommentar Fra : Steen |
Dato : 16-12-05 07:44 |
|
"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i en meddelelse
news:43a1f179$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Butikkerne behøver blot at kende reglerne hos det firma, som indløser
> deres betalinger.
>
Jovist, men er VISAs regler de samme i alle lande - det burde de være.
/Steen
| |
|
|