Fuldsyntetisk olie til knallert?
Fra : Henrik

Dato : 11-06-01 12:07

Hejsa

Jeg har monteret en 45mm cylinder og stempel på min Puch P1. Den har en
ulovlig udstødning, og er dyset op til 52, på en firkantet lovlig
karburator. Den har et 15 tands tandhjul foran. Det er vist det der er gjort
ved den.

Men til sagen. Ham, som jeg har købt det ulovlige cylinder og stempel af,
påstår at man skal køre med 100% fuldsyntetisk olie.. Kan det virkelig
passe???

M.v.h.

Henrik

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 11-06-01 13:25

"Henrik" <destroyer@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ulovlig udstødning, og er dyset op til 52, på en firkantet lovlig
> karburator. Den har et 15 tands tandhjul foran. Det er vist det der er

det lyder fair nok

> Men til sagen. Ham, som jeg har købt det ulovlige cylinder og stempel af,
> påstår at man skal køre med 100% fuldsyntetisk olie.. Kan det virkelig
> passe???

Man _skal_ ikke... men det er absolute abefaldelesesværdigt (puha et svært
ord)
Hvis du kører på fuldsyntetiske er på du sikker på at den forbrænder olien
ordenligt og ikke kokser til, modsar hvis du kører med semisyntetisk kokser
den betydeligt nemmere til!
Så ja jeg ville absolut altid hælde fuldsyntetisk olie på en 2-takter!

--
Venlig Hilsen
Michael Frederiksen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 11-06-01 17:38

> [...]
kokser
> den betydeligt nemmere til!
> Så ja jeg ville absolut altid hælde fuldsyntetisk olie på en 2-takter!

Jeg kørte på fuldsyntetisk i et stykke tid på min yamaha 4g, men mine
tændrør blev ved med at sode til. Jeg kunne f.eks. heller ikke holde i
tomgang ret lang tid, så døde den pga. tilsodede tændrør.

Efter at have skiftet til en god semisyntetisk Castrol olie, så er det
blevet meget bedre. Den kører også bedre.

Min motor blev simpelthen ikke varm nok til at forbrænde den fuldsyntetiske
olie, så den satte sig alle steder..
Den er dog heller ikke tunet særligt meget (ca. 65km/t). På meget tunede
motorer er det nok en god idé med fuldsyntetisk olie.

signing off.. demolition

Fra : RpR

Dato : 11-06-01 18:19

> [...]
> Den er dog heller ikke tunet særligt meget (ca. 65km/t). På meget tunede
> motorer er det nok en god idé med fuldsyntetisk olie.

Du kan godt finde fuldsyntetiskte olier der har en lidt lavere brændværdi.
Til hårdt pumpede motorer laver IP, Agip, Motorex og Belray fine olier.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 11-06-01 18:38

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
> Du kan godt finde fuldsyntetiskte olier der har en lidt lavere brændværdi.
> Til hårdt pumpede motorer laver IP, Agip, Motorex og Belray fine olier.

Jep, kører selv på motorex

--
Venlig Hilsen
Michael Frederiksen

Fra : Gert Kristensen

Dato : 20-06-01 19:22

nej det er ikke rigtig at man skal køre på fuldsyntetisk olie .. med det er
det bedste når der er mange omdrejninger på ... olie har utroligt meget at
sige i den sammenhæng .. tro mig jeg har kørt motor cross i mange år .. så
jeg ved nok hvad olie betyder

Fra : RpR

Dato : 20-06-01 22:14

> [...]
> sige i den sammenhæng .. tro mig jeg har kørt motor cross i mange år ..

Jeg har set nok stempler der har været ødelagte fordi folk har hældt noget
billigt sjask i benzinen.