CSS i IE vs Mozilla
Fra : Morten Romby

Dato : 09-12-05 12:34

Hey

Nu er den gal igen på www.romby.be - hvorfor laver IE et
mellemrum under min horisontale menu, mens den ser ud som den
skal i Mozilla?

/morten romby

Stylesheet:

body {   background: #F5F5F5;

   height: 1500px;
   width: 762px;

   border: 1px solid black;

   margin-top: 15px;
   margin-left: auto;
   margin-right: auto;

   }

h1 {   font: 20px verdana, sans-serif;    }

h2 {   font: 15px verdana, sans-serif;    }

h4 {   font: 10px verdana, sans-serif;
   margin-top: 3px;
   margin-left: 4px;
   color: gray;         }

h5 {   font: 13px verdana, sans-serif;
   margin-top: 10px;
   margin-left: 10px;
   color: black;         }

p {   font: 10px verdana, sans-serif;
   margin-top: 2px;
   margin-left: 0px;          }

#header {

   float: left;
   margin: 0px;
height: 75px;
   width: 762px;

   background-image: url("../gif/header4.gif");
   background-repeat: no-repeat;

}

#menu {   float: left;
   height: 20px;
   width: 762px;
   margin-top: 0px;
   background-image: url("../gif/menu2.gif");
   background-repeat: no-repeat;

}

#menu02 {

   float: left;
   margin-top: 0px;
   height: 1370px;
   width: 150px;
   background: white;

   background-image: url("../gif/baggrund_menu.gif");
   background-repeat: repeat-y;

   border-right-width: 1px;
   border-right-style: solid;
   border-right-color: gray; }

#indhold {

   float: left;
   margin-top: 0px;
   padding-top: 5px;
   height: 1370px;
   width: 460px;

   background: white;     }

#menu03 {

   float: right;
   margin-top: 0px;
   padding-top: 5px;
   height: 1370px;
   width: 150px;
   background: white;

   text-align: center;

   border-left-width: 1px;
   border-left-style: solid;
   border-left-color: gray; }

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : David Trasbo

Dato : 09-12-05 13:13

Morten Romby skrev:

> Hey

Hej.

> hvorfor laver IE et
> mellemrum under min horisontale menu, mens den ser ud som den
> skal i Mozilla?

Prøv at skrive: margin-bottom: 0; i stilen til menuen, og se om det ikke
virker.

> Stylesheet:

[Snip: Stylesheet]

Det ville have været meget smartere at linke til stylesheetet:
http://www.romby.be/style/style.css.

--
David Trasbo.
Vær en god Usenet-bruger. http://usenet.dk/netikette.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-12-05 19:28

David Trasbo wrote:

> [Snip: Stylesheet]
>
> Det ville have været meget smartere at linke til stylesheetet:
> http://www.romby.be/style/style.css.

Det er ikke nødvendigt. Adressen på stylesheetet fremgår klart af sidens
kildekode. Men hellere et link end et helt stylesheet.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Morten Romby

Dato : 09-12-05 22:26

Tak for hjælpen

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-05 13:16

"Morten Romby" <morten_romby@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hey
>
> Nu er den gal igen på www.romby.be - hvorfor laver IE et
> mellemrum under min horisontale menu, mens den ser ud som den
> skal i Mozilla?

Prøv angiv margin-bottom på h4. Er altid en god ide at sørge for at angive
flest mulige egenskaber på alle elementer, da browseren ellers er nødsaget
til at gætte. Og som du ser gætter de forskellige browsere ikke ens.

Og en anden gang behøver du ikke poste hele dit css ark her i gruppen, da
det er langt nemmere at se det direkte på din side.

Carsten Sørensen

Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Frank Olieu

Dato : 09-12-05 15:18

_CS_ skrev | wrote | écrivit (09-12-2005 13:15):

> Prøv angiv margin-bottom på h4. Er altid en god ide at sørge for at angive
> flest mulige egenskaber på alle elementer, da browseren ellers er nødsaget
> til at gætte. Og som du ser gætter de forskellige browsere ikke ens.

Det er ikke så meget et spørgsmål om at 'gætte'... Alle browsere har en
*default* stylesheet, som træder i kraft når man ikke selv specificerer en værdi.

Du har ret i at man skal prøve at være så specifik som muligt. Og skal det se
99% ens ud i alle browsere, kan man resette /alle/ default værdier med
* { padding:0; margin:0; } (samt evt. border-style:none;)
og selv kode det hele...

--
Venlig hilsen | Kind regards | Cordialement
Frank

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-05 17:12

"Frank Olieu" <frankSP@M-ME-NOTolieu.net> skrev i en meddelelse

> Det er ikke så meget et spørgsmål om at 'gætte'... Alle browsere har en
> *default* stylesheet, som træder i kraft når man ikke selv specificerer en
> værdi.

Ja ved det godt, og ventede bare på at det blev kommenteret.

> [...]
> 99% ens ud i alle browsere, kan man resette /alle/ default værdier med
> * { padding:0; margin:0; } (samt evt. border-style:none;)

Virker det i alle browsere?

Fra : Frank Olieu

Dato : 09-12-05 18:19

_CS_ skrev | wrote | écrivit (09-12-2005 17:12):

> Ja ved det godt, og ventede bare på at det blev kommenteret.

> Virker det i alle browsere?

Hvis det ikke virker i en browser, kan du alligevel ikke bruge CSS i denne
browser! (Mosaic, gamle Netscape versioner...).

Svaret må så være: ja, det virker i alle nogenlunde moderne browsere med
acceptabel CSS-understøttelse...
(Testet i IE 5.0+, Opera 7+, Firefox 0.x+ [Gecko], Konqueror 3.x+ [KHTML], ...).

Vi er i det 21. århundrede, de andre *er* ligegyldige! Hvis du er flink, kan du
sørge for at de får serveret 'rå' HTML uden CSS...

Fra : Georg OLE Peter HART~

Dato : 09-12-05 21:29

Hej
>Frank Olieu wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
svarede
*
   {
   padding: 0;
   margin: 0;
   border-style: none;
}
lille formel- stor virkning TAK!

Ole Hartig
http://www.anett-h.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-05 12:43

> [...]
> acceptabel CSS-understøttelse...
> (Testet i IE 5.0+, Opera 7+, Firefox 0.x+ [Gecko], Konqueror 3.x+ [KHTML],

Okay så langt var jeg med. Var mere den stjerne jeg tænkte på.

Fra : Frank Olieu

Dato : 10-12-05 16:43

_CS_ skrev | wrote | écrivit (10-12-2005 12:43):

> Okay så langt var jeg med. Var mere den stjerne jeg tænkte på.

Den stjerne er en 'universal selector' (= joker, analog til * i en
kommandoprompt). Eks.:

* matcher alle elementer
ul * matcher aller elementer under ul

Se Eric Meyers artikel om den:
http://meyerweb.com/eric/articles/webrev/200006a.html

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-05 17:25

> Den stjerne er en 'universal selector' (= joker, analog til * i en
> [...]

Mange tak Interessant læsning