Gulvkonstruktion
Fra : JorgenJ

Dato : 09-12-05 09:31

Vi bor i en villa fra trediverne. Jeg skal have et kabel igennem gulvet ned
i kælderen. Hvad er der mellem gulvbrædderne i stueetagen og det pudsede
loft i kælderen?
Mvh Jørgen J.

Fra : Max

Dato : 09-12-05 10:36

Hej Jørgen

> i kælderen. Hvad er der mellem gulvbrædderne i stueetagen og det pudsede
> loft i kælderen?

Et lag brædder hvor der er slået rør på for at holde det pudsede
loft i kældren. Der kan være 2 lag brædder.

Mvh Max

Fra : Torben

Dato : 09-12-05 10:37

> Hej Jørgen

> Et lag brædder hvor der er slået rør på for at holde det pudsede
> loft i kældren. Der kan være 2 lag brædder.
>
> Mvh Max

Og lerindskud, vil jeg tro.

-Torben

Fra : JorgenJ

Dato : 09-12-05 09:42

"Torben" <trp@(remove)hajq.dk> wrote in message

> "Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Og lerindskud, vil jeg tro.

Tak for enormt hurtigt svar. Det er altså ikke murboret, der skal frem.
Mvh Jørgen

Fra : Max

Dato : 09-12-05 10:49

Hej Jørgen

I mit hus fra 32 er der ikke ler i etageadskillelsen, kun på loftet.

> Tak for enormt hurtigt svar. Det er altså ikke murboret, der skal frem.

Nej, du burde kunne nøjes med et langt træbor, og dobbeltcheck
hvor du bore, det er træls at ryge ind i en breddere væg i kældren
eller et kraftkabel .

Mvh Max

Fra : Petersen_Michael

Dato : 09-12-05 16:23

In news:4399500d$0$2098$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Max <max_jens@post9.tele.dk.invalid> Typed:
> Hej Jørgen

> Et lag brædder hvor der er slået rør på for at holde det pudsede
> loft i kældren. Der kan være 2 lag brædder.

Var Romadæk ikke opfundet på dte tidspunkt, eller kom det først 20 år
senere?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Torben

Dato : 09-12-05 10:36

"JorgenJ" <jorgenj@dontthinksotdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Vi bor i en villa fra trediverne. Jeg skal have et kabel igennem gulvet
> ned i kælderen. Hvad er der mellem gulvbrædderne i stueetagen og det
> pudsede loft i kælderen?
> Mvh Jørgen J.

Med stor sandsynlighed er der lerindskud, brædder, brædder og brædder.

Mvh. Torben

Fra : jones_net

Dato : 09-12-05 14:10

"JorgenJ" <jorgenj@dontthinksotdcadsl.dk> wrote in message
> Vi bor i en villa fra trediverne. Jeg skal have et kabel igennem gulvet
> ned i kælderen. Hvad er der mellem gulvbrædderne i stueetagen og det
> pudsede loft i kælderen?
> Mvh Jørgen J.

Ang. lerindskud som andre skriver om: Det sviner! Sørg for at dække lidt af
nedenunder, hvis der er noget, som ikke må blive beskidt. Du risikerer også
er der ryger en lille stykke af loftet i kælderen løst, men det er ikke så
slemt.

Hvis du en dag skal have lavet et større hul, så kig lige, om der måske ikke
ligger aviser fra da huset blev bygget - det gør der nemlig i vores fra
1910, og det er jo idt sjovt at se

/J

Fra : Max

Dato : 09-12-05 14:48

Hej

> Hvis du en dag skal have lavet et større hul, så kig lige, om der måske
ikke
> ligger aviser fra da huset blev bygget - det gør der nemlig i vores fra
> 1910, og det er jo idt sjovt at se

I et af mine barndomshjem skulle taget skiftes efter jeg var flyttet
hjemmefra,
der fandt man oppe under an hanebjælke en cigarkasse med alle regningerne
fra da huset blev bygget i 1874. Så det er værd at kikke når man roder i
gamle huse.

Mvh Max

Fra : jones_net

Dato : 12-12-05 10:29

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> [...]
> fra da huset blev bygget i 1874. Så det er værd at kikke når man roder i

Under 2. verdenskrig boede der 2 tyske officerer i et værelse på loftet i
vores hus. I værelset ved siden af boede en modstandasmand, som bl.a. lavede
løbesedler og lavede tegninger af tyskerne.
Da vi brækkede gulvet op i modstandsmandens værelse fandt vi en tegning af
en tysker under gulvbrædderne.
Vi fandt også en ledning, som vi ikke kunne finde ud af hvad var, og da vi
havde fulgt den til enden, fandt vi trykknappen til en ringeklokke, som sad
skjult under trappen i entréen. Nogle ældre mennesker i byen kunne så
fortælle os, at pigen i huset trykkede på klokken hver gang hun havde lukket
de tyske officerer ind, så modstandsmanden vidste, at de var på vej, så han
kunne pakke sine ting væk!

Det er lidt sjovt med de gamle huse

/J

Fra : Ole Jensen

Dato : 09-12-05 20:16

jones_net <jones_netng@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> er der ryger en lille stykke af loftet i kælderen løst, men det er ikke så

Man kunne jo bore nedefra, det vil begrænse risikoen for at ødelægge
loftet i kælderen.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : jones_net

Dato : 12-12-05 10:18

"Ole Jensen" <newsplus@website.dk> wrote in message

> Man kunne jo bore nedefra, det vil begrænse risikoen for at ødelægge
> loftet i kælderen.

Ja, men det er ikke så let at regne sig frem til hvor hullet skal være, da
tykkelserne på vægge i stuen og kælderen ikke nødvendigvis er de samme...
Derfor ville jeg foretrække at bore fra oven, hvor jeg ved, at jeg rammer
det rigtige sted...

/J

Fra : Max

Dato : 12-12-05 10:43

Hej

> Derfor ville jeg foretrække at bore fra oven, hvor jeg ved, at jeg rammer
> det rigtige sted...

Jeg forstår dig godt, heller stå og lave hule i væggen i kældren for
at få kablet igennem, end stå med et hul langt fra væggen i stuen.

Mvh Max