Fået en grillpande i støbejern......
Fra : Kent

Dato : 08-12-05 21:35

Hej

Jeg har lige her i dag fået en rigtig dejlig grillpande i ægte
støbejern. Det er en julegave fra mit arbejde - og den er
tung som bare biiiiiiip .

Jeg mener at have hørt, at sådan en pande skal forbehandles
på en eller anden måde, inden man må tage den i bruge.
Er det rigtigt? Og hvis ja - hvordan?

Tak

Kent.

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-12-05 23:07

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener at have hørt, at sådan en pande skal forbehandles
> på en eller anden måde, inden man må tage den i bruge.
> Er det rigtigt? Og hvis ja - hvordan?

Støbejernspander forbehandles ved at varme dem op med lidt
højtemperatur-tolerant olie. Den skal stå og ryge. Olien skylles
efterfølgende af med lunkent vand, når panden er kølet af igen.

Husk, du må aldrig afvaske panden med andet end lunkent vand. Hvis du synes,
den trænger til en grundig rengøring, skal du igen varme den op, så den
bliver tæt på rødglødende. Benyt massevis af groft salt på den glohede
pande, som du ryster godt rundt. Saltet vil opsuge alle urenheder fra
panden. Hæld saltet fra (pas på - det er varmt), og smid lidt af føromtalte
olie på. Sørg for, at hele den glohede pande bliver smurt ind olien, og du
har en top-klar pande igen.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/19/05)

Fra : Kent

Dato : 10-12-05 11:49

> [...]
> højtemperatur-tolerant olie. Den skal stå og ryge. Olien skylles
> efterfølgende af med lunkent vand, når panden er kølet af igen.

Okay - tak for det . Er det mon muligt, at den allerede er forbehandlet
på denne måde fra fabrikken? Panden føles nemlig en anelse fedtet at
røre ved. Desværre kan jeg ikke fortælle dig, hvilket mærke panden
er. Den er blevet specialfremstillet for Danish Crown - min arbejdsplads.

<klip>

Tak for svaret!

Kent

Fra : Kent

Dato : 11-12-05 10:36

> [...]
>
> Jeg mener at have hørt, at sådan en pande skal forbehandles
> på en eller anden måde, inden man må tage den i bruge.

Jeg stegte nogle gode bøffer af svinemørbrad på panden i går,
og de blev rigtigt lækre!! Fine sorte streger på kødet og en smag,
der faktisk kommer ret tæt på som var de stegt på en kulgrill.
Blev dog lidt skuffet over at se, at bunden var lidt skæv på
panden - men det betød dog ikke noget for stegningen.
Sikkert pga. den gode varmefordeling i støbejern.

Men en rigtig god pande - og den kunne klare at få fuld
skrue på blusset .

Det bliver sidste gang, jeg steger bøffer på en almindelig
pande - det er helt sikkert .

Kent