Tidspunkt for betaling af en faktura
Fra : Erik Rasmussen

Dato : 08-12-05 20:04

eks. 30 dage netto
betyder det at pengene skal være "tilstede" på leverandørens bankkonto 30
dage efter fakturadato ?

vh ER

Fra : Jens Jensen

Dato : 09-12-05 08:49

"Erik Rasmussen" <Erik@Rasmussen.dk> skrev i en meddelelse
> eks. 30 dage netto
> betyder det at pengene skal være "tilstede" på leverandørens bankkonto 30
> dage efter fakturadato ?
>
> vh ER

Nej for du kan ikke vide hvor lang tid pengene er undervejs.

Forfaldsdagen er den dag du laver betalingen til kreditor.

Dvs. betaler du på posthuset og får en kvittering stemplet med dagen 30 dage
efter fakturaudstedelse, så er den betalt rettidig.

Banken tager så en valørdag + der kan være en eller to overførselsdage så
kreditor har måske først pengene 3 dage efter. Men du har stadig betalt
rettidig.

m,vhj Jens

Fra : Jens Jensen

Dato : 09-12-05 09:16

"Jens Jensen" <iderig@fjerndettejubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Banken tager så en valørdag + der kan være en eller to overførselsdage så
> kreditor har måske først pengene 3 dage efter. Men du har stadig betalt

Lidt mere her

Så giver kreditor dig et indbetalingskort , så er det betalt rettidigt når
du har betalt på posthuset. Så det afhænger altså hvilken betalingsmåde der
er aftalt.

mvh Jens

§ 3. Er der ikke truffet aftale om betalingsstedet, skal betaling erlægges
på fordringshaverens bopæl, eller, hvis han driver forretning, på
forretningsstedet. Hvis fordringshaveren flytter til et andet land, eller
fordringen erhverves af en person i et andet land, skal betaling erlægges på
det tidligere betalingssted.
Stk. 2. Fordringshaveren kan dog fordre betalingen erlagt på et andet sted i
det land, hvor betaling skal ske, såfremt dette ikke medfører væsentlig
ulempe eller udgift for skyldneren.
Stk. 3. Er fordringshaveren flyttet eller fordringen kommet på andre hænder,
uden at skyldneren har fået at vide, hvor betaling skal ske, medfører en
deraf følgende forsinkelse med betalingen intet ansvar for skyldneren.
Fordringshaveren må dække udgifter og tab som skyldneren har haft, fordi han
ikke kendte forandringen.

Fra : Peter

Dato : 09-12-05 20:40

"Jens Jensen" <iderig@fjerndettejubii.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> du har betalt på posthuset. Så det afhænger altså hvilken betalingsmåde

Enig. Men det har intet med Gældsbrevslovens § 3 at gøre.

/Peter

--
Ovenstående er alene udtryk for min personlige opfattelse og er ikke udtryk
for juridisk rådgivning. I sager af betydning må det tilrådes at søge reel