Forskel på Apex DST4 og DS4 Stage1
Fra : VK

Dato : 08-12-05 14:32

Er der nogen der kan sige mig hvad forskellen er på
Apex DST og DS4 1 trin regulator-ventilerne ?

Der er nogle forkellige meninger om disse 2 modeller på nettet. Jeg kan
umiddelbart ikke se forskellen ud over at DS4 er billigere (www.zuz.se)
og mere eftertragtet af dykkere

Findes der ellers noget godt i den samme prisklasse og kvalitet som
f.eks. Apex AT40 + 40 ?

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 08-12-05 15:04

VK <vk_REMOVE_@vvkv.dk> wrote in news:439835bd$0$15784$14726298
@news.sunsite.dk:

> [...]
> Apex DST og DS4 1 trin regulator-ventilerne ?
>
> Der er nogle forkellige meninger om disse 2 modeller på nettet. Jeg kan

Forskellen er at DS4 ikke har 'roterende' dims til slange udtag, hvilket
sikkert også er grunden til at DS4 mere populær. Den roterende dims (på
DST) har jeg hørt noget om kan blive utæt (o-ringen bliver træt med tiden).

Du kan se forskellen på http://www.apeks.co.uk

Jeg har selv en DS4'er siddende på min ponyflaske, den virker og den er
billig. Den har ikke samme antal udtag som DST og lign. men det har jeg
heller ikke behov for så merprisen mente jeg ikke var det værd. (Jeg har
kun manometer, octopus og feederslange på DS4'eren).

Thomas

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 08-12-05 16:24

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse
> Forskellen er at DS4 ikke har 'roterende' dims til slange udtag, hvilket
> sikkert også er grunden til at DS4 mere populær.

DST kører med en ½ tomme port på den primære regulatorslange, DS4 kører med
standard slanger. Problemet opstår hvis du er på tur og skal bruge
reservedele så skal du ud og finde en ikke-standard slange.

mvh
Jonas

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-05 19:45

Thomas Rasmussen wrote:
> roterende dims (på DST) har jeg hørt noget om kan blive utæt
> (o-ringen bliver træt med tiden).

det er en MEGET forkert måde at udlægge det på, i DIR kredse er det sådanne
at man vil undgå fejl muligheder hvis det er muligt, der for, hvis man ikke
har brug for svivlen (det som du kalder "den roterende dimsen") så skal man
ikke bruge den, da en extra O-ring er en toretisk fejl mulighed, og dem vil
man så undgå uanset hvor lille den er, så derfor kan du læse rundt omkring
at DS4 er foretrukken frem for DST i DIR kredse, men der er også mange DIR
dykkere der er glade for tørste trin med svivel på til bag gas, og iøvrit
bruger alle DIR dykker første trin med svivel (feks DST) til stage og deco
flasker, så der er altså ikke noget problem med et DST trin som sådanne.

som Jonas skriver :

her er min personlige mening dog at det ikke har den store betydning hvis
ikke man bruger alle de 4 LP porte på trinet, det er nemlig kun den ene der
er ½ tomme , så den kan du sætte en blind prop i og bruge standart slanger i
de andre 3 LP porte, her har du ikke en extra fejl kille, for hvis du kun
skal bruge 2 eller 3 porte SKAL du jo have blind propper i dit første trin,
og om den ene blind prop så er standart eller ½ tomme , gør jo ingen
forskæld, og en blind prop går jo ikke i stykker midt på en dykker tur, og
ville man være 1000% sikker på at ikke have et problem med at stå i "marken"
og mangle en ½ tomme blind prop, så kunne man jo købe en extra og tage med i
værktøjs kassen.

mvh Morten

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-12-05 12:30

"Morten Dall Darmer" <mrnews (a) tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> og mangle en ½ tomme blind prop, så kunne man jo købe en extra og tage med
> værktøjs kassen.

Ja de koster kun 50 - 60 kr. og husk lige en o-ring til den nu du er igang..

mvh
Jonas

Fra : Tom F.

Dato : 09-12-05 12:51

Hvad er grunden til at DIR foretrækker DS4 frem for US4 ? eller for den sag
skyld DST fremfor UST.

US4 er billigere end DS4 og den eneste forskel er at DS4 er "Drysealed" er
det ikke en fejlmulighed yderligere.

Tom F.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-12-05 14:02

Hej Tom,

"Tom F." <tofo@postpåengelsk.dk> skrev i en meddelelse
> US4 er billigere end DS4 og den eneste forskel er at DS4 er "Drysealed" er
> det ikke en fejlmulighed yderligere.

U serien bliver solgt som en varmt vands produkt, så derfor har jeg som
udgangspunkt afskrevet den til dansk brug. Problemet med U serien er at
fjederen der styrer mellemtrykket er i forbindelse med vand når du dykker
ned og den kan så fryse og DET er en fejlkilde der vil fremad :) T serien er
den koldtvands sikrede version hvor en membran søger for at hele 1. trinet
er tørt og derfor har mindre chance for at fryse.

mvh
Jonas

Fra : anders

Dato : 08-12-05 18:07

Thomas Rasmussen skrev:

> [...]
> DST) har jeg hørt noget om kan blive utæt (o-ringen bliver træt med tiden).

.... hvis du misbruger det og ikke får den serviceret, som med alt
andet :)

DST'en har et højtryksudtag mere end DS4'eren - men det har man som
Thomas antyder intet at bruge til. Selvom du dykker med enkeltflaske og
tørdragt er der tilstrækkelig porte til alle slanger. Jeg blev
oprindelig rådet til at købe et DST hvis jeg skulle dykke med
enkeltflaske pga bedre slangeføring - men jeg synes den er præcis
lige så god med et DS4.

Hvis du skal bruge den på en stage, er det muligt at du med et DST
bedre kan undgå at slangen til 2.trinnet "knækker".

mvh
anders

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 08-12-05 19:59

anders skrev i Message-ID:
<1134061633.168364.24160@g43g2000cwa.googlegroups.com>:

> Hvis du skal bruge den på en stage, er det muligt at du med et DST
> bedre kan undgå at slangen til 2.trinnet "knækker".

Betyder intet i praksis med korrekt slangelængde (omkring 100 cm).

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 09-12-05 17:58

Tom F. skrev i Message-ID:
<43996fa6$0$47074$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>:

> US4 er billigere end DS4 og den eneste forskel er at DS4 er
> "Drysealed" er det ikke en fejlmulighed yderligere.

Skulle regulatoren være utæt i den "drysealed" del, svarer den blot til
en US4, dvs. det er ikke nogle ulemper frem for US4.

Se i øvrigt Jonas' svar.