Auto flyt ved ENTER
Fra : ~*~ Mivi ~*~

Dato : 11-06-01 11:36

Hej

Jeg sidder lige, og er ved at eksperimentere med, at får mit program til at
flytte et felt videre, når man trykker på ENTER (ligesom om brugeren havde
trykket TAB).

Kan man ikke gøre det på en eller anden smart måde ?

Lige nu, måler jeg på hvert felt, om man ved KEYUP har trykket har trykket
enter, og sætter så manuelt focus på næste felt.
Det ville jo alt andet lige være nemmere, hvis man kunne lave en generel
procedure, som automatisk vælger næste felt i TAB order listen

Jeg benytter D5.

Michael

Fra : Kurt Bilde

Dato : 11-06-01 12:08

Hej Michael !

~*~ Mivi ~*~ wrote:

> Kan man ikke gøre det på en eller anden smart måde ?

Jo !

Sæt OnKeyPress eventen på din form:

procedure TDinForm.FormKeyPress(Sender: TObject; var Key: Char);
begin
if Key = Chr(VK_RETURN) then
begin
if GetKeyState(VK_SHIFT) < 0 then SelectNext(ActiveControl, false, true)
else SelectNext(ActiveControl, true, true);
Key := #0;
end;
end;

-Kurt

Fra : ~*~ Mivi ~*~

Dato : 11-06-01 12:34

Hvad er ActiveControl for en variabel ?

Michael

Fra : Thomas Rose

Dato : 11-06-01 21:41

Hej -:: Mivi ::- (eller hvordan du nu staver det ,

jeg har noget så utraditionelt som et mod-spørgsmål... og det er et
velment... Har du søgt i Delphi's hjælp vedrørende ActiveControl? Jeg
har selv, i mine første år med Delphi, haft utrolig stor nytte af hjælpen,
og kun i mindre hjælp fra at læse diverse bøger om Delphi. Min introduktion
til Delphi var at åbne programmet... dengang Delphi 1... og begynde derfra -
og så bruge hjælpen. I dag åbner jeg Delphi 5 og bruger stadig hjælpen i vid
udstrækning. Den dækker ikke alt, men den dækker meget.

Men, selvfølgelig ikke dermed sagt, at Delphi's dejlige hjælp kan erstatte
forskellige bøger om programmering generelt, og ikke mindst Delphi... der er
skrevet massere af gode bøger, men ufordelen er ofte en struktureret
tilgang, og ikke den mere "kaotiske" tilgang man har, når man pludselig skal
vide hvad fan*** en PChar er for en størrelse... her er Delphi's hjælp
rigtig god (og lige ved hånden .

Og jeg vil da slutteligt gøre mit forsøg på at fortsætte denne tråd - hvad
synes andre om Delphi bøger kontra Delphi's hjælp?

Hygge,
Thomas

PS: Og for ikke at glemme dit spørgsmål... under ActiveControl kan du i
Delphi's hjælp læse "[ActiveControl] Specifies the control that has focus on
the form."

Fra : ~*~ Mivi ~*~

Dato : 12-06-01 07:22

Jeg må da i bund og grund give dig ret.
Jeg benytter selv hjælpen meget.

Men når jeg løbet ind i et problem (enten selvforskyldt eller fordi jeg ikke
ved hvorfor), plejer jeg at spørge folk i nogle NG'er.
Der er som regelt altid en, der kan hjælpe.

Og i stedet for at jeg bruger adskellige timer på at få noget til at virke,
så bruger jeg 10 - 60 minutter i en NG.

Folk siger tit, at jeg "bare skal bruge hjælpen".
Men den kan jeg altså godt stirrer mig blind på !

Mvh

Michael

Fra : Thomas Due

Dato : 13-06-01 07:23

"Thomas Rose" <trose@get2net.dk> wrote in message news:<9g3a9i$jhj$1@news.inet.tele.dk>...

[SNIP]

> Og jeg vil da slutteligt gøre mit forsøg på at fortsætte denne tråd - hvad
> synes andre om Delphi bøger kontra Delphi's hjælp?
>

> Hygge,
> Thomas

Som en hurtig "hvordan-er-det-nu-det-er?" er Delphi's hjælp ganske
fremragende. Jeg vil endda gå så langt som at sige uovertruffen.
Dog er der nogle problemer, så som at 3rd party værktøjer nogle gange
er dårligt intergreret i hjælpen, så det kan være svært at få hjælp på
nogle ting.

Derimod kan hjælp overhovedet ikke stå distancen når man skal lære Delphi.
Der kan man kun komme nogen vegne med en god bog, og i blandt disse regner
jeg _ikke_ Delphi's Developer Guide. Det er en god bog, men det er et
opslagsværk og ikke en lærebog.

Så der er min mening om disse, for os så vigtige, ting ;)

Mvh
Thomas