Maling af delvist udsptartlet træplade.
Fra : JS

Dato : 08-12-05 12:03

Jeg har en bordplade med egetræsfiner, hvor jeg har udspartlet en stor del
af den pga. en lang række grimme riller og mærker. De steder hvor der er
spartlet er der helt glat, mens årerne i fineren kan ses andre steder.
Hvordan sørger jeg for at hele pladen bliver ensartet at se på når jeg maler
den?
Er det et spørgsmål om at grunde den tilstrækkeligt mange gange eller vil
det ikke udligne forskellene?

Gode råd modtages med glæde

Fra : Max

Dato : 08-12-05 13:12

Hej

> Hvordan sørger jeg for at hele pladen bliver ensartet at se på når jeg
maler
> den?

Sparten hele pladen vil være den rigtige løsning.

Mvh Max

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-12-05 12:48

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev

> [...]
> maler den?
> Er det et spørgsmål om at grunde den tilstrækkeligt mange gange eller vil

Du fuldspartler pladen, eller maler mange gange. Problemet er, at når du
maler de første par gange, så rejser træet sig yderligere, og din åretegning
bliver endnu mere tydelig.

Alternativet er at bruge en sprøjtespartel. Det er en tyndtslydende
spartel, som fylder godt. Men det kræver erfaring at arbejde med, og egner
sig ikke til pensel/rulle.

Så der er egentlig kun at male mange gange, så du får fyldt træet op. Inden
slutlak bør du mellemslibe nogle gange.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-12-05 13:37

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Alternativet er at bruge en sprøjtespartel. Det er en tyndtslydende
> spartel, som fylder godt. Men det kræver erfaring at arbejde med, og
> egner sig ikke til pensel/rulle.

Du kan også lave noget tilsvarende selv. Du kan sagtens tilsætte din
(olie(alkyd/urethan) maling en lille smule Polyfilla pulver, så der kommer
lidt mere konsistens i malingen. Men så vil jeg anbefale dig at bruge en
hæftegrunder med et højt indhold af opløsningsmiddel, fordi den bliver fint
hård og tørrer meget bedre.

Color laver en hæftegrunder som er afsindig god. Den bruger jeg selv til
rigtig mange ting. Men den er så skrap, at den ikke engang kan overmales med
sig selv. Du kan sikkert også købe færdige fyldere, men jeg har ingen
navne, jeg lige kan komme på, hvis vi taler om olie/1-k

Lad det gerne tørre 4-5 dage, inden du begynder at slibe i det.

Du skal bare være opmærksom på, at olie/alkyd/urethan er lufttørrende
maling, så hvis man lægger det på i et tykt lag, så kan det være *meget*
længe om at tørre, fordi der dannes hinde på overfladen, som ikke tillader
den nederstemaling at dampe ordentlig af.

Claus

Fra : JS

Dato : 09-12-05 14:39

Claus Tersgov wrote:
> [...]
>
> Så der er egentlig kun at male mange gange, så du får fyldt træet op.
> Inden slutlak bør du mellemslibe nogle gange.

Mange tak for svarene.