CSS og usemap læses forkert i mac
Fra : sissel

Dato : 08-12-05 11:52

jeg har kodet min hjemmeside ved brug af CSS og den vises rigtig
på en Pc, men forkert på en mac. Det samme problemet opstår for
brug af usemap. Den fungerer perfekt på en PC og bliver ikke
aktiv på en mac. Er der nogen som har erfaring med problemet?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-12-05 12:05

sissel skrev:

> jeg har kodet min hjemmeside ved brug af CSS og den vises rigtig
> på en Pc, men forkert på en mac.

Vi er nødt til at have et link til siden før vi kan sige noget
fornuftigt.

> Det samme problemet opstår for brug af usemap. Den fungerer
> perfekt på en PC og bliver ikke aktiv på en mac. Er der nogen
> som har erfaring med problemet?

Jeg gætter på at du har kodet til en specifik browser og fået
lavet noget ukorrekt kode som 'tilfældigvis' virker på ét system.
Men jeg ved det jo ikke.

--
Bertel

Fra : sissel

Dato : 08-12-05 12:17

www.petermadsen.info

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-12-05 12:43

sissel skrev:

> www.petermadsen.info

Forsiden har nogle fejl som validatoren påpeger. Den side man
kommer til ved at klikke på "Dansk", er fejlfri.

Begge sider ser ens ud i IE 6.0, Opera 8.5 og FF 1.5.

Hvad er der galt når du ser det på en Mac, og hvilken browser er
det du bruger der?

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-12-05 12:52

Bertel Lund Hansen skrev:

> Forsiden har nogle fejl som validatoren påpeger.

Ja.

> Den side man kommer til ved at klikke på "Dansk", er fejlfri.

Nej. HTML-koden validerer, men der er fejl i css-koden (og de har
formentlig større betydning end de fejl der er i html-koden på
forsiden).

Husk altid at tjekke begge dele.

> Hvad er der galt når du ser det på en Mac, og hvilken browser er
> det du bruger der?

- og hvilken side opstår problemet på? (forsiden, den danske
hovedside, begge eller noget helt fjerde).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : sissel

Dato : 08-12-05 13:08

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Ja.

> Nej. HTML-koden validerer, men der er fejl i css-koden (og de har
> formentlig større betydning end de fejl der er i html-koden på
> forsiden).
Hvad for nogle fejl er der tale om? (jeg er nybegynder!!!)

> Husk altid at tjekke begge dele.

Hovedillustrationerne på siderne er lagt som baggrundsbiller for at
opnå mere fleksibilitet i designet, men på Mac'n lægger teksten sig
over billedet - dvs illustrationerne forskyder sig nogle pixels.
Det gør også vandmærket øverst til venstre som er lagt som
baggrundsbillede i tabellen.(alle sider) Siden er testet på
styresystem Mac version 10.4.3
browsere: safari version 2.02 Firefox version 1, Explorer version
5.2.3 til Mac

> - og hvilken side opstår problemet på? (forsiden, den danske
> hovedside, begge eller noget helt fjerde).
Det opstår på alle sider

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-12-05 23:43

sissel skrev:

> [...]

Indeks-filen er tilsyneladende fjernet - nu får man beskeden:

   Directory Listing Denied

> Hvad for nogle fejl er der tale om? (jeg er nybegynder!!!)

Læs artiklen her for at se hvordan man finder fejlene:
<http://www.html-faq.dk/1005.asp>.

Så vidt jeg husker var der tale om fejl på grund af manglende
enheder. Hvis man fx skriver:

   body{ font-size: 10 }

- så er det ikke til at afgøre om der menes 10px, 10%, 10pt, 10em
eller noget helt andet.

Alle størrelsesangivelser i css skal have en enhed på. I mange
tilfælde er det der menes, når der mangler en enhed, pixels/px -
altså 10px i stedet for bare 10. I ren html betyder et tal uden
enhed nemlig pixels (fx <table width="300">). Css er bare
anderledes på det punkt - her skal enheden altid med (pånær ved
tallet 0, hvor man godt må udelade enheden (da 0px = 0% = 0pt = 0em
....)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-12-05 12:40

sissel skrev:

> jeg har kodet min hjemmeside ved brug af CSS og den vises rigtig
> på en Pc, men forkert på en mac.

Det er ikke selve computeren (pc eller mac) der afgør hvordan en
webside vises - men den browser man benytter.

Fortæl hvilke kombinationer af styresystem og browser du har
prøvet, samt hvad fejlvisningen går ud på.

Eksempel:

,----
| Min side - www.minside.dk - ser fint ud i Internet Explorer 6 til
| Windows, men i Safari 1 på Mac er menuen alt for bred.
`----

Du kan se en vejledning til at stille gode spørgsmål her:
<http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>.

NB: Jeg har kigget på det link du gav i et efterfølgende indlæg -
<http://www.petermadsen.info>. Jeg kan ikke umiddelbart se nogen
fejl i Firefox 1.5/Windows, men der er nogle fejl i din kode du bør
rette. I dit css-ark bruger du fx flere steder størrelsesangivelser
uden enhed (fx 13 i stedet for 13px). Og din html-kode på forsiden
mangler en doctypeerklæring.
Se evt. link om validering her: <http://www.html-faq.dk/1005.asp>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen